Norwegianin kone joutui keskeyttämään laskeutumisen Helsinki-Vantaalla – kiitotiellä oli toinen kone: ”Pensaiden oksat näkyivät jo” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Norwegianin kone joutui keskeyttämään laskeutumisen Helsinki-Vantaalla – kiitotiellä oli toinen kone: ”Pensaiden oksat näkyivät jo”

Eilisiltainen Norwegianin lento Kööpenhaminasta pääsi laskeutumaan Helsinki-Vantaalle vasta ylösvedon jälkeen, koska kiitotiellä oli toinen kone. Kuvituskuva.

Eilisiltainen Norwegianin lento Kööpenhaminasta pääsi laskeutumaan Helsinki-Vantaalle vasta ylösvedon jälkeen, koska kiitotiellä oli toinen kone. Kuvituskuva.

Julkaistu: 31.1.2019 8:46

Tutkinnassa on myös toinen tapaus, jossa Norwegianin kapteeni ei tehnyt ylösvetoa.

Helsinki-Vantaalle myöhään keskiviikkoiltana laskeutumassa ollut Norwegianin kone joutui vetämään uudelleen ylös, koska kiitotiellä oli toinen kone.

– Mentiin aika rajusti ylöspäin, kuvailee koneessa ollut Tuija.

Tapauksen tekee ajankohtaiseksi se, että onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tutkii parhaillaan samaisella Helsinki-Vantaan -lentokentällä sattunutta vakavaksi vaaratilanteeksi määriteltyä tapausta, jossa toisena osapuolena on Norwegianin kone.

Tuolloin kapteeni ei tehnyt ylösvetoa. Otkesin mukaan lennonjohto oli antanut Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, johon se ei reagoinut, vaan laskeutui varatulle kiitotielle. Siellä oli aiemmin laskeutunut turkkilaisen lentoyhtiön Turkish Airlines kone.

Lennonvarmistuspalveluita Helsinki-Vantaalla hoitavan ANS Finlandin mukaan ”todellista vaaraa” ei tuolloin ollut, koska kiitotiellä hidastellut kone ehti vapauttaa sen ajoissa.

Eilisiltaisen Norwegianin lennon D8269 Kööpenhaminasta Helsinkiin aikataulunmukainen laskeutumisaika oli kello 22.20.

Finavia vahvistaa IS:lle ylösvedon.

– Kone laskeutui sitten 22.37, Finaviasta kerrotaan.

Tuija oli palaamassa työmatkalta. Hän istui ensimmäisellä penkkirivillä ja katseli, kuinka rivitaloja vilahteli ikkunassa. Näkyvyys oli hyvä, lumisateet lakanneet.

– Sitten näkyi pensaita ja pensaiden oksatkin jo eli tosi matalalla oltiin, ihan kiitoradan päällä, Tuija kuvailee.

– Sitten se vaan lähti taas nousuun.

Koneen kapteeni kuulutti yllättävälle tilanteelle selityksen: ”Kuten huomaisitte niin nousimme uudelleen, koska kiitotiellä oli toinen kone”.

Vaikka ylös mentiin ”aika rajusti”, matkustajat olivat rauhallisia.

– Ihmeen hiljaista ja rauhallista porukkaa, Tuija kehaisee.

Hän ehti itse jo miettiä, lähdettäisiinkö toiselle kentälle, mutta kun kone noin viiden tai kymmenen minuutin päästä lähti uudelleen laskuun, määränpäänä oli edelleen Helsinki-Vantaa ja tällä kertaa päästiin alas asti.

Laskeutumisen keskeyttäminen ja ylösveto eivät ole erityisen harvinainen tapahtuma siviili-ilmailussa, vaan kuuluvat turvallisuusrutiineihin.

Tuoreimmat osastosta