Esperi Carella työskennelleet kertovat: bonuksia jaettiin penninvenytyksestä, esimiehiä yritettiin vaientaa

rac

Julkaistu:

Valvira tutkii hoivakoti Esperi Caren toimintaa. Tutkittavaa riittänee, sillä Esperi Caren entisten työntekijöiden mukaan ongelmat ovat jatkuneet vuositolkulla.
Kaksi vuotta puun ja kuoren välissä oli tarpeeksi. Esperi Caren hoitokodissa yksikönpäällikkönä toiminut nainen irtisanoutui viime syksynä, kun hän ei enää jaksanut taistella esimiestensä vaatimusten puristuksessa.

Vaatimukset koskivat pääasiassa rahankäyttöä. Se täytyi pitää minimissä.

– Esperin säännöt ovat tiukat. Jos niitä ei noudata, resurssilinjan päälliköt soittavat, ja yksinkönpäällikkö saa hirveät huudot, nainen kertoo.

– En halua tehdä töitä, jos en voi tehdä sitä hyvän laadun mukaisesti. Siksi ihmisiä lähtee Esperiltä jatkuvasti.

Valvira määräsi perjantaina hoivakoti Esperi Caren keskeyttämään toiminnan Kristiinankaupungissa laiminlyöntien ja epäkohtien vuoksi. Valvira tutkii nyt koko Esperi Caren toimintaa. Ongelmatapauksia on tullut tietoon kymmenistä eri yksiköistä. Esperi on luvannut palkata lisää henkilökuntaa.

Ilta-Sanomat on toistuvasti tavoitellut Esperi Carea kommentoimaan yhtiöstä esitettyjä väitteitä, mutta ei ole saanut vastausta.
 

Sairauslomia ei saanut paikata, kun yritettiin kauheassa hädässä saada 2017 tappioita kiinni.

Nainen haluaa esiintyä haastattelussa nimettömänä, sillä hän työskentelee alalla edelleen, nyt tosin kunnallisen toimijan palveluksessa.

Hänen mukaansa tilanne oli pahimmillaan vuoden 2017 lopussa, kun Esperi Caren tilinpäätös oli painumassa tappiolliseksi. Kehitysvammaisten hoitokodissa alkoi raju vyönkiristys.

– Sairauslomia ei saanut paikata, kun yritettiin kauheassa hädässä saada 2017 tappioita kiinni. Sovituista tunneista nipistettiin entisestään.

Kaupungin kanssa sovitusta palvelutasosta ei pystytty pitämään kiinni, mutta sitä kaupunki ei yksikönpäällikön mukaan tiennyt.

Vaikka nainen yritti taistella esimiehiään vastaan asiakkaidensa puolesta, hän tietää myös toisenlaisista tapauksista. Esperi Caren palkkiojärjestelmä on rakennettu niin, että se kannustaa yksikönpäälliköitä penninvenytykseen.

– Bonuksia saa, kun pysytään budjetissa, sairauspoissaolot ovat alle viisi prosenttia ja kunnalta ei tule reklamaatioita.
Esimiesten väsyminen ei ole uusi ilmiö Esperi Carella. Samasta asiasta puhuu pääkaupunkiseudulla sijaitsevaa hoitokotia vajaa kymmenen vuotta sitten johtanut nainen. Hänen työsuhteensa jäi vain vuoden mittaiseksi.

– Omat arvoni ja kunniani eivät antaneet periksi, koska toiminta oli niin epäeettistä, entinen työntekijä kertoo.

Naisen mukaan kaupunki lähetti hoitokodille toistuvasti huomautuksia pulmista.

– Kaupungille oli laitettu aina vain kaunis kirje, jossa sanottiin, että pyrimme parantamaan asiat. Mitään konkreettisia toimenpiteitä ei kuitenkaan tehty.
Naisen mukaan Esperi Caren entinen toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni yritti estää häntä puhumasta, kun kaupunki vaati keskustelua epäkohdista.

Entisen esimiehen mukaan Esperi Caren työvuorolistoille merkittiin jo tuolloin hoitajia, jotka eivät todellisuudessa olleet töissä.

– Vuorolistat suunniteltiinkin vajaiksi. Työvuorolistoja ei hyväksytty ennen kuin ne olivat tarpeeksi vajaita.

Lisäksi asuintilat olivat epäsiistissä kunnossa.

– Muistan yhdenkin vanhan rouvan, jonka korvassa kasvoi sienirihmasto epäpuhtauden takia. Hoivakoti oli tosi likainen. Lattialla oli lutikoita. Muistan, kun olin siivoamassa siellä, se oli ihan järkyttävää.

 

Hoivakoti oli tosi likainen. Lattialla oli lutikoita.

Entinen työntekijä on alalla edelleen ja kertoo, että Helsingissä ja muualla Suomessa on myös mallikkaasti toimivia hoitolaitoksia.

– Kysymys on myös siitä, miten työ organisoidaan ja järjestetään. Nyt hoivasta on tullut bulkkitavaraa.

Hänen mielestään ongelma ei ole vain yrityksissä. Kilpailutuskriteerit, joissa laatu painaa hintaa vähemmän, pakottavat yritykset alisuoriutumaan.

– Toki firmat ovat tehneet väärin, mutta niin ovat myös kunnat ja hankintayksiköt, jotka kilpailuttavat. Ladan hinnalla ei voi saada Mersua.
Entinen työntekijä kertoo, että osa tutuista työntekijöistä on vaihtanut alaa tai työpaikkaa, mutta jotkut ovat sinnitelleet.

– Sitten on sellaisia ihmisiä, joita arvostan suunnattomasti. He sulkevat pahan jotenkin ympäriltään pois ja keskittyvät siihen vanhukseen. Esperilläkin on ollut yksi pieni hoivakoti, jossa henkilöstö on tsempannut toinen toisiaan, ja he ovat niin sydämellä siinä hommassa, etteivät he ole halunneet jättää työtään, vaikka ovat venyneet ja olleet väsyneitä.

Naisen mukaan hänen aikanaan Esperissä rivityöntekijät ymmärsivät hyvin toisiaan, mutta ongelmia oli ylemmän johdon kanssa. Entinen työntekijä kertoo ihmetelleensä viime aikoina entisten työtovereidensa kanssa, miten asian selviäminen saattoi viedä näinkin pitkään.

– Kuten Aarnio-Isohanni nyt myönsi, hän ei ole kuunnellut hoitajia. Asioista on sanottu ihan ääneen, ne eivät ole olleet mitään hiljaisia viestejä. Mielestäni johdon pitää myös reagoida, jos ovi käy niin kuin vieteri, kun ihmiset tulevat ja menevät ja esimiehet vaihtuvat.