Helsinki-Vantaan vaaratilanteen tutkintaan saadaan ulkomaista apua – Otkes: ”On erikoista, jos ei reagoida lennonjohdon käskyyn”

rac

Julkaistu: , Päivitetty:

Vaaratilanne
Ohjaamoäänitallenne on lähetetty Saksaan.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla perjantaina tapahtuneen vaaratilanteen tutkintaan saadaan apua Saksasta, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

Varatulle kiitotielle laskeutuneen Norwegianin koneen ohjaamoäänitallenne on lähetetty saksalaiseen laboratorioon, jossa se puretaan.

– Se klöntti on nyt matkalla Saksaan, kertoo Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle.

– Se mitä Saksassa tapahtuu, on tekninen purkaminen.

Nurmen mukaan tallentimen purkamiseen menee ainakin päiviä ja sen jälkeen päästään äänitallennetta tutkimaan Suomessa.

– Sitten kun saamme sen puretun tallenteen, meidän pitää rauhassa istua ja kuunnella, Nurmi kuvailee.

Hän toteaa, että tässä tapauksessa ei onneksi ole kyse kovin pitkästä ääniraidasta, sillä tarkastelun kohteena on vain se ajanjakso, kun kone lähestyi lentokenttää.

Lennonjohto on kertonut antaneensa koneelle ylösvetokäskyn useammin kuin kerran.

Ylösvetokäskystä huolimatta Norwegianin kone laskeutui kiitotielle, jolla oli vielä aiemmin laskeutunut Turkish Airlinesin kone.


Lue myös: Video Boeing 737:n sisältä: Juha istui varatulle kiitotielle laskeutuneessa koneessa – ”Kyllä se aika raju jarrutus oli”

”On erikoista, jos ei reagoida lennonjohdon käskyyn”

Lennonjohto on kertonut antaneensa Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn useammin kuin kerran. Siitä huolimatta Norwegianin kone laskeutui kiitotielle, jolla oli vielä aiemmin laskeutunut Turkish Airlinesin kone.

– On erikoista, jos ei reagoida lennonjohdon käskyyn, Nurmi sanoo.

– Ohjaamoäänitallenteesta saadaan selvyys, että onko se (käsky) mennyt läpi, miten se on mennyt läpi ja miten siellä ohjaamossa on sitten ohjaajien keskinäisessä keskustelussa reagoitu.

Otkes kerää parhaillaan tietoja eri lähteistä. Tapahtumia katsotaan lennonjohdon ja kahden lentokoneen näkökulmista sekä näiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta.

Esimerkiksi Turkish Airlinesin koneen lentäjiä ei ole vielä kuultu.

Tiedonkeruun jälkeen seuraa analysointivaihe, ja sen jälkeen Otkes pystyy tekemään johtopäätökset ja antamaan suosituksia. Koko prosessiin menee Nurmen mukaan kuukausia.


Artikkeli täydennetty kauttaaltaan 21.1.2019 kello 17.22. Lisätty taustoja vaaratilanteesta sekä Otkesin johtajan kommentit.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt