Video Boeing 737:n sisältä: Juha istui varatulle kiitotielle laskeutuneessa koneessa – ”Kyllä se aika raju jarrutus oli”

rac

Julkaistu:

Helsinki-Vantaa
Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtui perjantaina vaaratilanne, kun Norwegianin Krakovan-lento laskeutui varatulle kiitotielle.
Onnettomuustutkintakeskus selvittää parhaillaan vaaratilannetta, joka tapahtui perjantaina alkuillasta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Tilanteessa Norwegianin Krakovasta saapunut lento laskeutui varatulle kiitotielle, jolle oli hetkeä aiemmin laskeutunut Turkish Airlinesin Istanbulin-kone.

Suomen lennonjohdosta vastaavan ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus kertoi perjantaina, että vaaratilanneraportin mukaan Turkish Airlinesin kone oli hidastellut pikapoistumistiellä, jonka jälkeen lennonjohto antoi seuraavaksi laskeutumisvuorossa olleelle Norwegianin koneelle kaksi ylösvetokäskyä. Norjalaisyhtiön kone ei kuitenkaan noudattanut lennonjohdon käskyjä.
Norwegianin koneessa perheensä kanssa ollut oululainen Juha Korttilalli kuvaili lauantai-iltana Ilta-Sanomille, että laskeutuminen ja jarrutus tuntuivat erilaiselta kuin tavallisesti.
  • Katso jutun alussa olevalta videolta Juha Korttilallin kuvaama video lentokoneen laskeutumisesta.
– Kyllä se aika raju jarrutus oli, kun kone laskeutui. Paljon nopeampaa se jarrutti kuin yleensä ja sen tunsi, kun siinä istui, videon laskeutumisesta kuvannut Korttilalli kertoo.

– Laskeutumista kommentoitiin siinä vaimon ja tyttären kanssa. Tytär taisi kommentoida, että nyt on vähän paskat iskarit. Kävi mielessä, että menikö kapteenilta laskeutuminen vähän pitkäksi.

Korttilallin mukaan koneen kapteeni tai matkustamohenkilökunta ei maininnut vaaratilanteesta tai äkillisestä jarrutuksesta mitään laskeutumisen yhteydessä. Tieto asiasta saavutti perheen vasta myöhään perjantai-iltana, kun he olivat jo autossa matkalla Helsingistä Ouluun.

– Selasin Facebookia ja ystävätär oli kommentoinut, että lentokentällä on ollut vaaratilanne, jossa oli osallisena Norwegianin kone. Tytär huomasi sitten tänään illalla, että se oli juuri meidän kone.

Hän kertoo, ettei nähnyt laskeutumisen yhteydessä missään vaiheessa Turkish Airlinesin konetta, sillä ilta oli jo ehtinyt pimentyä. Tilanne ei myöskään jälkikäteen säikäyttänyt erityisesti oululaisperhettä.

– Kyllähän se vähän kosketti, kun jotain olisi voinut sattua. Mutta onneksi kaikki meni hyvin.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoi lauantaina Ilta-Sanomille, että Norwegianin koneen ohjaamoäänitallennin on Onnettomuustutkintakeskuksen hallussa. Nauha aiotaan purkaa, jotta tilanteeseen saataisiin selvyyttä.

– Ylösvetokäskyjen osalta täytyy tutkia, ovatko käskyt tulleet läpi, miten ne on ymmärretty ja varmistaa myös, miten lennonjohdon päässä on toimittu, Nurmi kertoi.
Molemmat tapauksessa osallisina olleet matkustajakoneet olivat maailman yleisimpiin matkustajakoneisiin lukeutuvia Boeing 737 -koneita, joskin eri versioita.

Toistaiseksi Onnettomuustutkintakeskus ei ole ottanut kantaa siihen, kuinka lähellä koneet olivat toisiaan tilanteessa.

Vaaratilanneraporttiin tutustuneen Raine Luojuksen mukaan mistään vakavasta vaaratilanteesta ei kuitenkaan ollut kysymys. Hänellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, mikä koneiden väliin jäänyt etäisyys on ollut.

– Se on ollut tosi iso väli. Mikään läheltä piti -tapaus se ei ole ollut, Luojus kommentoi perjantai-iltana.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt