Lennonjohdon toimitusjohtaja Helsinki-Vantaan vaaratilanteesta: ”Mikään läheltä piti -tapaus se ei ole ollut”

Julkaistu:

ANS Finlandin toimitusjohtajan mukaan ensin laskeutunut matkustajakone oli alkanut hidastella pikapoistumistiellä, jonka jälkeen lennonjohto oli antanut laskeutumassa olevalle lentokoneelle kaksi ylösvetokäskyä.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtui perjantaina vaaratilanne, kun Norwegianin matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle, jolle oli hetkeä aiemmin laskeutunut Turkish Airlinesin matkustajakone.

Onnettomuustutkintakeskuksen tiedottaja Sakari Lauriala kertoi Ilta-Sanomille, että lennonjohto oli antanut Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, jota ei kuitenkaan noudatettu.
Suomen lennonjohtopalveluista vastaavan ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus vahvistaa IS:lle tutustuneensa vaaratilanneraporttiin.

Seuraavalle koneelle voidaan sääntöjen mukaan antaa laskeutumislupa, kun edellä ollut kone on poistunut kiitotieltä. Luojuksen mukaan ensin laskeutunut kone oli ennen vaaratilannetta poistumassa kiitotieltä.

– Edellä ollut kone oli poistumassa pikapoistumistieltä rullaustielle, mutta ruvennut sitten hidastelemaan poistumistaan. Lennonjohtaja oli katsonut, ettei se poistukaan kuten pitäisi ja antoi lähestyvälle koneelle kaksi kertaa ylösvetokäskyn, johon lähestyvä ilma-alus ei reagoinut ja laskeutui, hän kertoi.

Pikapoistumistie on kiitotiestä 45 tai 60 asteen kulmassa oleva poistumistie, jolle voidaan ajaa kovempaa vauhtia kuin 90 asteen kulmassa kiitotiestä katsottuna olevalle poistumistielle.

Luojuksella ei ole tarkempaa tietoa siitä, miksi toinen kone on jäänyt hidastelemaan pikapoistumistielle tai siitä, miksi ylösvetokäskyjä ei ole noudatettu.
Lennon opettamisen asiantuntija, BF-Lennon koulutuspäällikkö Mark Baker sanoi IS:n haastattelussa, että vastaavat tilanteet ovat hyvin harvinaisia ja että tilanteessa on tehty virhe.

– Minkään lentokoneen ei pitäisi laskeutua ilman laskeutumislupaa.

Raine Luojuksen mukaan mistään vakavasta vaaratilanteesta ei kuitenkaan ole ollut kysymys. Hänellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, mikä koneiden väliin jäänyt etäisyys on ollut.

– Se on ollut tosi iso väli. Mikään läheltä piti -tapaus se ei ole ollut.

Onnettomuustutkintakeskus tai Luojus eivät kumpikaan ottaneet kantaa siihen, milloin vaaratilanne tarkalleen ottaen tapahtui, mistä koneet olivat saapuneet Helsinki-Vantaalle tai mistä konetyypeistä tarkalleen ottaen oli kyse.

Olitko paikalla? Lähetä kuva ja video Ilta-Sanomien toimitukseen WhatsApp-numeroon 040 660 9019, kännykän MMS-viestinä numeroon 13456, tai sähköpostitse osoitteeseen uutiset@is.fi / videot@is.fi tai täältä.