Kotimaa

Vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla – Norwegianin matkustajakone laskeutui varatulle kiitoradalle

Julkaistu: , Päivitetty:

Asiasta kertoi Onnettomuustutkintakeskus.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on illalla ollut vaaratilanne, jossa matkustajalentokone laskeutui varatulle kiitotielle, jolle oli hetkeä aiemmin laskeutunut toinen matkustajakone. Asiasta kertoo Onnettomuustutkintakeskus Twitterissä.
– Varatulle kiitotielle oli juuri laskeutunut Turkish Airlinesin matkustajakone. Siitä huolimatta Norwegian Airlinesin matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen tiedottaja Sakari Lauriala.

– Helsinki-Vantaan lennonjohto antoi ylösvetokäskyn Norwegianille, mutta jostain syystä se silti laskeutui.

Turkish Airlinesin kone on Laurialan mukaan jo Istanbulissa tai joko matkalla sinne.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lauriala ei pystynyt kertomaan, mihin aikaan koneet tarkalleen laskeutuivat, kuinka lähellä ne olivat toisiaan ajallisesti, mistä ne olivat tulossa tai montako matkustajaa koneissa oli.

Norwegianilta kuitenkin kerrotaan, että kyseessä ollut lento oli D8351 Krakovasta Helsinkiin. Kone laskeutui Flightradar24-sivuston mukaan Helsinki-Vantaalle kello 17.18.

– Teemme nyt yhteistyötä Suomen viranomaisten kanssa selvittääksemme, mitä on tapahtunut. Emme voi kommentoida asiaa enempää käynnissä olevien tutkimusten vuoksi, viestintäjohtaja Astrid Mannion-Gibson kertoi IS:lle.

Ohjaamoäänitallenteet analysoidaan

Tieto vaaratilanteesta tuli Onnettomuustutkintakeskukselle ennen kello 19 perjantaina.

– Pyrimme tekemään alustavia kuulemisia molempien lentoyhtiöiden henkilökuntaan kuuluville sekä lennonjohdolle, joka antoi tilanteessa ylösvetokäskyn, kertoo Lauriala tutkinnan etenemisestä.

– Tärkeintä on, että saamme analyysia varten käyttöömme molempien koneiden ohjaamoäänitallenteet sekä lentoarvotallenteet, hän jatkaa ja kertoo, että yhteistyötä tehdään turkkilaisten kollegojen kanssa, jotta myös Turkish Airlinesin koneen tallenteet saadaan tutkittua.

Laurialan mukaan onnettomuustutkintaa tehdään siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, ettei varsinaista onnettomuutta tapahtunut.

– Mutta yleisellä tasolla tämänkaltaiset ilmailun vaaratilanteet ovat yleensä aina vakavia. Niistä voi oppia merkittävästi, jotta se pahin, eli suuronnettomuus ei tapahdu.

Olitko paikalla? Lähetä kuva ja video Ilta-Sanomien toimitukseen WhatsApp-numeroon 040 660 9019, kännykän MMS-viestinä numeroon 13456, tai sähköpostitse osoitteeseen uutiset@is.fi / videot@is.fi tai täältä.