Kotimaa

Taksinkuljettaja Arto sai tarpeekseen sairaalakyydeistä Meilahteen: ”Kun sain auton parkkiin, tuli lappuliisa vartijan kanssa”

Julkaistu:

Jos saa virhemaksun, kukapa sitä hymyilee, kommentoi pysäköintivalvoja.
Helsinkiläinen taksinkuljettaja Arto Miettinen, 59, lähti lauantaina hakemaan asiakasta Meilahden sairaalasta.

Kaikki invapaikat olivat täynnä sairaalan pääoven tasanteella. Vapaana oli kolmen minuutin paikka. Miettinen ei voinut parkkeerata siihen autoa, koska hänen piti hakea pyörätuolilla liikkuva asiakas. Asiakas oli tilannut invataksin alatasanteelle, päivystyspoliklinikan ovelle.


Miettinen lähti etsimään autopaikkaa rampin alapuolelta.

– Päivystyspoliklinikan edusta oli täysin tyhjä, yhtään autoa ei ollut missään. Kun sain auton siihen parkkiin, tuli lappuliisa vartijan kanssa, otti valokuvan autosta ja tökkäsi sakkolapun käteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miettinen ihmetteli lappuliisalle ja vartijalle, mihin hän voi viedä auton, jos pyörätuoliasiakas teki tilauksen päivystyspoliklinikan ovelle.

– Päivystyspolilla on vielä puhelinnappi, mistä nappia painamalla taksi tilataan siihen paikkaan, jossa olin. Ja kun minä menin sinne, sain sakkolapun.

Yli 30 vuotta taksia ajanut Miettinen muistelee, että aiemmin päivystyspoliklinikan edessä oli invaparkki. Nyt ei ole enää parkkipaikkaa taksille.

Miettisen mukaan sairaalassa ei ymmärretä, ettei taksi voi ottaa pyörätuoliasiakasta liikkuvaan kyytiin.

– Jos on päivystävä lääkäri tilaamassa autoa, meidän pitää ajaa ohi, avata ikkuna ja huutaa, juokse ohi, emme saa pysähtyä.

Kun Miettinen kysyi lappuliisalta, mihin hän vie auton, hän sai vastaukseksi, että pitää mennä yläkertaan pääoven eteen.

– Heidän mielestään meidän pitää mennä etsimään jostain parkkipaikka ja sitten lähteä työntelemään pyörätuolia pitkin lumihankia, jos satumme löytämään parkkipaikan.

Miettinen vei auton lopulta pääoven eteen ja lähti hakemaan alatasanteelta asiakasta. Asiakas odotti koko ajan alhaalla taksia.

– Tämäkin asiakas oli maannut neljä ja puoli tuntia dialyysikoneessa. Kun hän on valmis, että hänet voisi hakea kotiin, ei voi nopeasti hakea, kun taksille pitää hakea parkkipaikkaa.

Miettinen sanoo, ettei häntä paljon kiinnosta ajaa enää sairaalakyytejä.

Hän sai 60 euron sakkolapun 50 euron kyydistä.

Sairaalan alueella pysäköintiä valvoo Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta.

– Jos saa virhemaksun, kukapa sitä hymyilee, Helsingin kaupungin johtava pysäköinnintarkastaja Kari Martela kommentoi sakkolappua.

Martela vetoaa siihen, että Meilahden sairaala on yksityisaluetta. Pysäköinninvalvonta toimii alueella omistajan toiveiden mukaisesti.

Meilahden sairaala kuuluu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin (HUS).

HUS:n yksikönpäällikkö Lasse Himmanen myöntää, että pysäköiminen ja hakuliikenne on ongelmallista Meilahdessa.

– Tilanne on yhtä huono kuin se on ennenkin ollut.

Himmanen selvittää, että rampin alapuolella olevalla päivystyspoliklinikan paikalla on kahdeksan ambulanssipaikkaa. Alakerta on rauhoitettu hälytystoimintoon.

– On ehdotonta, että paikat varataan ambulansseille. Sinne tulee hälytysajossa olevia ambulanssia. Sekunneista voi olla kiinni, pysyykö potilas hengissä.


Himmanen selostaa, että ambulanssipaikkojen jälkeen on poistumistie, jonka reunassa on maksullisia paikkoja. Aiemmin jonon etupäässä oli kaksi taksipaikkaa.

Taksipaikat poistettiin toista vuotta sitten. Sairaala muutti paikat maksullisiksi paikoiksi.

– Monta vuotta oli niin, että asiakkaat jotka pysäköivät siihen, eivät ymmärtäneet taksikylttiä. He saivat sakkoja päivittäin, vaikka olivat maksaneet pysäköinnistä. Se oli selkeä epäkohta.

Meilahden sairaalassa seurattiin myös, miten paljon taksit käyvät alhaalla. Taksipaikkojen käyttö osoittautui vähäiseksi.

Himmasen mukaan periaatteessa kaikki potilaiden vienti onnistuu ylätasanteelta.

– Siellä oli joskus isotkin ongelmat, mutta sitten laitettiin kolmen minuutin paikat. Se riittää siihen, että taksit pystyvät viemään potilaan ja tulemaan sieltä pois.

Pysäköintivirhemaksuja voi Himmasen mukaan myös saada anteeksi, jos on ollut aito potilaan vieminen ja matka on kestänyt pitempään.

Himmanen sanoo, että inhimilliset pakottavat tekijät katsotaan tapauskohtaisesti. Hän neuvoo ottamaan yhteyttä HUS:iin.

– Voidaan katsoa, mikä on ollut todellinen tilanne. Meillä on kamerat ja muut, jolla voimme todentaa, onko kertomus yhtäpitävä.

HUS voi laittaa puoltolauselman kaupungin rakennusvirastoon lappuliisoille niin, että pysäköintivirhemaksu voidaan perua.

– Nämä ovat hankalia tapauksia. Eihän kukaan sairaalaan huvikseen tule. Kaikilla on tarve.

Himmasen mukaan on myös autoilijoita, jotka käyttävät tilannetta väärin.

– Vedotaan, että piti odottaa potilasta ja piti mennä sieltä ja täältä.

Meilahti on Himmasen mukaan rakennettu täyteen, mikä aiheuttaa ongelmatilanteita. Pysäköinti on hankalaa.

– Kaikki toimisi, jos kukaan ei lipeisi säännöistä. Tällaisia tapauksiakin löytyy, että auto on laitettu parkkiin, menty kahville ja sitten vasta on otettu potilas kyytiin.