VR:n uudet veturit tekevät turhia hätä­jarrutuksia – nyt puhuu jo koeajoissa mukana ollut kuljettaja

rac

Julkaistu:

Vaikka uudet Sr3-veturit saattavat tehdä milloin tahansa turhan hätäjarrutuksen, ovat ne veturinkuljettajan näkökulmasta vanhaa kalustoa parempia työkaluja.
– Ei se sellainen äkkipysähdys ole, että turvavöitä tarvitsisi, mutta loppujarrutus on sen verran tiukka, että ravintolavaunussa voi kahvi tulla syliin, kuvailee veturinkuljettajien työsuojeluvaltuutettu Toni Nokkala veturin hätäjarrutusta.

Hätäjarrutukset nousivat puheenaiheeksi, kun IS uutisoi maanantaina VR:n Sr3-sähköveturien kiusallisesta ominaisuudesta: ne tekevät epäsäännöllisesti turhia hätäjarrutuksia.
Erityisen kiusallinen ominaisuus on siksi, että kyseiset veturit ovat uusia. Vian takia raideliikenteen turvallisuutta valvova liikenne- ja viestintävirasto Traficom ei ole antanut VR Groupille lupaa käyttää Sr3-vetureita matkustajajunien vedossa.

– Turhia hätäjarrutuksia tapahtuu vanhallakin kalustolla, mutta Sr3-vetureissa niitä tulee jonkin verran enemmän.

Kuinka paljon enemmän, siitä ei ole tarkkaa tietoa. Joka tapauksessa tiuhemman jarruttelun syynä ovat Sr3-veturiin valitun ETCS (European Train Control System) kulunvalvontajärjestelmän ja suomalaisen junien kulunvalvonta JKV:n kommunikaatio-ongelmat.

– Asia täytyy saada kuntoon mahdollisimman pian. Asiakkaat ja kuljettajat kuitenkin odottavat, että veturi liikkuu niin kuin kuuluu eikä pysähtele turhaan, sanoo Nokkala.

VR:n mukaan Sr3-veturit ovat täydessä käytössä tavarajunaliikenteessä, eli tyhjänpanttina ne eivät seiso.


Veturinkuljettajan arkea

Nokkala on ollut Sr3-veturien hankinnassa mukana alusta asti. Hän osallistui koeajoihin ja kommentoi veturia työsuojelun, kuten työympäristön ja veturin toiminnallisuuden, näkökulmasta.

Vaikka voisi kuvitella, että turha hätäjarruttelu tekee Sr3:sta pirullisen ajettavan, Nokkala sanoo sen olevan veturinkuljettajille lopulta melko olematon murhe.

Hätäjarrutus ei ole kuljettajalle vaarallinen, sillä veturin suuren massan ja luistoneston ansiosta hätäjarrutus ei tarkoita äkkipysäystä.

– Eivät kuljettajat niitä hätäjarrutuksia mitenkään pelkää, ne ovat osa työnkuvaa.

Kiusallisempaa lienee se, että veturi täytyy hätäjarrutuksen jälkeen käynnistää uudelleen. Siinä kuluu karkeasti arvioituna viitisen minuuttia, ja kuka tahansa junaa joskus odottanut tietää, että matkustajaliikenteessä se tarkoittaa pientä ikuisuutta.

– Sellainen aiheuttaa haittaa etenkin vilkkaasti liikennöidyillä rataosuuksilla.

Virheherkkyydestä huolimatta moni veturinkuljettaja haluaa päästä testaamaan uuden Sr3-veturin.

– Uusi on kuitenkin aina uusi. Vanhaan kalustoon verrattuna Sr3 on ehdottomasti kuljettajalle mukavampi ajettava, se on esimerkiksi äänitasoltaan erittäin hiljainen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt