Tältä näytti Amos Rexin jättijonossa – vantaalainen Leena seisoi 330-metrisen jonon viimeisenä: ”Jos ei rupea palelemaan...”

Amos Rex -taidemuseon jono venyi satojen metrien mittaiseksi.

4.1.2019 22:00

Taidemuseo Amos Rexin edustalla Helsingin Mannerheimintiellä kulki pitkä jono. Se alkoi pääovilta, jatkui Mannerheimintietä ja kääntyi Simonkadun risteyksessä kohti Narinkkatoria. Jono kiemurteli 330-metrisenä aina Forumin Simonkentän sisäänkäynnille saakka.

Artikkelin videolla ihmiset kertovat jonotuksestaan Amos Rexiin. Kaksivuotias Alma kertoo arvionsa Massless-näyttelystä.

Jonon viimeisenä seissyt vantaalainen Leena Marjomäki ei osoita lannistumisen merkkejä, vaikka museokävijöiden määrä on yllättänyt.

– Jos ei rupea palelemaan, niin sitten tämän kestää. Nyt ovat viimeiset hetket nähdä näyttely. Joulu sekoitti vähän suunnitelmia. Siksi museokäynti on jäänyt näin myöhäiseksi.

Marjomäellä on lämpimästi päällään ja asenne kunnossa.

Leena Marjomäki oli pukeutunut jonoon lämpimästi.

Räntäsade tuli monelle jonottajalle yllätyksenä. Muutama jonottaja oli varustautunut sateenvarjolla.

Kollektiivi teamLabin Massless-näyttely on esillä Amos Rexissä viimeistä päivää sunnuntaina 6. tammikuuta. Moni jonottaja kertoo varmistavansa sisukkaalla odottamisella sen, ettei näyttely jää kokonaan väliin.

Jonossa muutaman kymmenen metriä edemmäs ehtinyt Eija Inhilä oli ottanut päänsä suojaksi sanomalehden. Hän on lähtenyt viettämään museopäivää yhdessä tyttärensä Piia Inhilän ja tyttärenpoikiensa Henri, 7, ja Lauri Grimmerin, 9, kanssa.

– Nyt sattui tällainen avoin paikka. Oli pakko suojata hiukset, etteivät kastu, Eija Inhilä naureskelee.

Eija Inhilä suojasi kampauksensa sanomalehdellä.

Henrin ja Laurin mielipiteet jonottamisesta ovat osittain ristiriitaiset. Henrin mielestä odottelu on sujunut hyvin, Laurin mielestä taas huonosti. Kaksikko on juuri palannut jonoon kioskireissulta.

– Meillä on täällä tavallaan opas, koska Henri on käynyt ennestään koulun kanssa, Piia Inhilä kertoo.

Epävirallisen oppaan arvio teamLabin näyttelystä on lyhyt ja ytimekäs.

– Siellä on aika paljon valoja.

Helsinkiläinen Päivi Pihkala oli niin ikään liikkeellä lastensa kanssa.

– Poikkesin ostamassa pähkinöitä ja olemme juoneet mehua. Lapset ovat vähän leikkineet tässä sivustalla. Tässä kävi poliisiautokin. Sitä ihmeteltiin, että miksi se on paikalla, Pihkala kertoo.

Päivi Pihkala oli varannut jonotuseväiksi pähkinöitä ja mehua. Yhdessä äitinsä kanssa jonottivat Kerttu, 7, ja Aarre, 5.

Jatkamme matkaa kohti jonon etupäätä. Ihmiset seisoivat paikoillaan ja lipunmyynti oli suljettu väliaikaisesti. Sami Salovaara, Nelli Näränen ja Katri Ryynänen Helsingistä ovat viettäneet jonossa jo yli kaksi tuntia.

– Kun tulimme noin kello 10 aamulla paikalle, niin olimme sijalla 200-jotain. Varpaat ovat aika jäässä, Salovaara toteaa.

Niin ikään kylmettyneitä varpaitaan valitteleva Nelli Näränen kertoo, että seurueen tarkka jonotusnumero oli 260.

– En osannut valmistautua ihan tällaiseen.

Kolmikko kertoo tulleensa paikalle katsomaan ensisijaisesti näyttelyä, vaikka rakennus kiinnostaa myös kokonaisuutena.

– Olen kuullut paljon näyttelystä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, Katri Ryynänen kertoo.

Jono kääntyy Mannerheimintieltä Simonkadulle.

Sisällä tapaamme Timo Riitamaan, Amos Rexin markkinointi- ja viestintäpäällikön. Massless-näyttelyn päättymisen jälkeen museon sulkee ovensa kuukaudeksi ja avaa jälleen helmikuun 7. päivänä.

Riitamaa vaikuttaa silmin nähden kiireiseltä ja kertoo heti aluksi, että taidemuseon suosio on ylittänyt kaikki odotukset. Jonottamiselta ei voi välttyä ainakaan tulevana viikonloppuna. Alkuperäinen kävijäennuste Masslessille oli Riitamaan mukaan noin 100 000 kävijää. Toteutunut kävijämäärä tulee olemaan yli 250 000.

– Vähän pelkään, ettemme ehdi René Magritteen (seuraava näyttely) mennessä tekemään kaikkia korjaustoimenpiteitä, jotka lyhentäisivät jonoja. Silloinkin on varauduttava siihen, että jonoja on, Riitamaa toteaa.

Jono Amos Rexiin alkaa olla tuttu näky Narinkkatorin laidalla hiljaisuuden kappelin edustalla.

Jonotilanteen helpottaminen ei ole taidemuseolle helppo tehtävä. Kävijävirtaa seurataan jo nyt jatkuvasti, mutta esimerkiksi koulutettuja työntekijöitä ei ole riittävästi, jotta museon aukioloaikoja voisi venyttää.

– Olemme pyrkineet huolehtimaan siitä, että näyttelytiloja ei päästetä liian täyteen. Näin ihmiset pääsevät nauttimaan näyttelystä. Emme voi vain päättää avata esimerkiksi koko vuorokaudeksi, koska tarvitsemme koulutettua henkilökuntaamme.

Amos Rexin oppailla on käytössään tabletit, joihin he merkitsevät näyttelytiloihin muodostuvia ruuhkia. Jos ihmisiä kerääntyy jonnekin liikaa, lipunmyynti on suljettava väliaikaisesti. Lipunmyynnin pysäyttämisen kesto on vaihdellut, mutta ajoittain lappu on ollut luukulla jopa 45 minuuttia putkeen.

Amos Rex on tavoitellut Riitamaan mukaan uusia museokävijöitä. Lapsiperheet ovat selvästi löytäneet taidemuseon, ja lastenvaunuja on oman sisäänkäyntinsä edessä kymmeniä.

– Minua lämmittää henkilökohtaisesti todella paljon nähdä täällä lapsia. Tiedämme samaan aikaan kokemuksesta, että lastenvaunuilla tulevat ovat täällä pidempään kuin muut. Se on meille positiivinen ongelma.

Amos Rexissä oleva teamLab-kollektiivin Massless-näyttely on esillä viimeistä viikonloppua.

Kuukauden kiinnioloaikana näyttelytiloista puretaan väliaikaisia seiniä ja muun muassa 140 laserprojektoria, yli sata kaiutinta sekä kilometreittäin johtoja. Helmikuun 7. päivänä Amos Rexissä aukeaa belgialaissurrealisti René Magritten näyttely.

Magritten näyttelyn rinnalle aukeaa vielä lisäksi maaliskuussa hollantilaiskaksikon muodostaman Studio Driftin muotoilua, kuvataidetta ja teknologiaa yhdistelevä näyttely.

Vielä ei olla kuitenkaan helmikuussa. Massless-näyttelyä on vielä hetki jäljellä. Enni Tyni astuu ulos näyttelytiloista tyttärensä Alman, 2, kanssa.

– Me tulimme lastenvaunujen sisäänkäynnin luo varttia ennen avaamisaikaa (kello 11), joten emme joutuneet jonottamaan kovin pitkään. Olin jo puolen aikaan laittanut kuvan täältä sosiaaliseen mediaan. Ihan kolmea tuntia en lähtisi jonottamaan, Enni Tyni kertoo.

Sammakkokuvioiseen paitaan pukeutunut Alma vaikutti tyytyväiseltä museokäyntiin.

Mitä siellä oli?

– Liskoja, krokotiileja.

Pelottiko?

– Ei.

Mikä oli hauskinta?

– Valas.

Sinulla on näköjään tuollainen sammakkopaita?

– Minulla oli hauskaa siellä.

Enni Tyni ja Alma, 2, tulivat Amos Rexiin lastenvaunujen sisäänkäynnin kautta. Almaan tekivät erityisen suuren vaikutuksen Massless-näyttelyn Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn -teoksen liskot, krokotiilit ja valas.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?