Kotimaa

Viking Gracen kapteeni sai tärkeää tietoa historiallisen myrskyn keskellä –”Tuollaista saa harvoin kokea!”

rac

Julkaistu:

Kokeneetkin kapteenit saivat olla tarkkoina vaikeissa oloissa. Varustamot selvisivät kovassa säässä.
Suomen vilkas laivaliikenne teki matkaa historiallisessa myrskysäässä tiistaina ja keskiviikkona. Sääolosuhteet olivat vaativat kokeneille kapteeneille. Varustamoissa seurattiin tarkasti, miten kapteenit veivät laivat turvallisesti satamaan.

Viking Gracen kapteeni Magnus Thörnroos kertoi IS:lle keskiviikkona päivällä, että tuuli puhalsi paljon kovemmin kuin tavallisesti.

– Olemme juuri tulleet Maarianhaminaan yhdessä Amorellan kanssa vasta jonkin aikaa sitten. Tuollaista myrskyä saa harvoin kokea! Kaikki sujui hyvin ja aikataulun mukaisesti, koska kaikki oli suunniteltu hyvin, Thörnroos sanoo.

 

Meillä on tämän matkan ansioista nyt tieto siitä, että matkaa voi tehdä turvallisesti säästä riippumatta.

M/S Viking Grace ja M/S Viking Amorella ovat suomalaisen Viking Line -varustamokonsernin matkustaja-autolauttoja. Viking Gracen kapteeni Thörnroos kertoo, että kokemuksesta myrskyssä matkustamisesta oli hyötyä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Meillä on tämän matkan ansioista nyt tieto siitä, että matkaa voi tehdä turvallisesti säästä riippumatta, hän sanoo.


Thörnroos kertoo, etteivät matkustajien olot olleet matkan aikana yhtä mukavat kuin tavallisesti.

– Laivan liikkeet ja nopeus piti sopeuttaa myrskysäähän. Mitään riskejä ei tietenkään saa ottaa. Långnäsin satamaan ei mennä olosuhteissa, jotka eivät ole turvalliset. Kapteenin täytyy ymmärtää, miten alus käyttäytyy myrskysäässä, hän sanoo.

Maarianhaminan laivaterminaali sijaitsee kaupungin länsisatamassa, josta on matkaa Maarianhaminaan ydinkeskustaan noin yksi kilometri. Yöllä Viking Linen ja Silja Linen suuret matkustajalautat pysähtyvät Maarianhaminan sijasta Långnäsin satamassa. Långnäsista matkaa Maarianhaminaan on noin 30 kilometriä maantietä pitkin.


Eckerö Line: Merenkäynti erittäin voimakasta

Eckerö Linen matkustaja-autolautta M/S Finlandia oli matkalla kohti Puolaa, kun se joutui myrskyyn.

– Finlandia on ollut matkalla kohti Puolan telakkaa. Merenkäynti on ollut erittäin voimakasta, mikä on hidastanut matkan tekoa, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen kertoi Ilta-Sanomille keskiviikkona.


Tallink Silja: Voimakkaassa aallokossa puolitoista tuntia

– Ruotsin puolella aallokko tuntui voimakkaalta noin puolentoista tunnin ajan. Tukholmassa laituriin ajossa sai olla tarkkana, mutta kaikki sujui hyvin, Baltic Princessin kapteeni Martin Björkell kertoo Ilta-Sanomille.

Lue lisää: Jopa 14-metrisiä aaltoja! Tältä ennätyksellinen aallokko näyttäisi Viking Gracen kyljessä



Tallinkin matkustaja-autolautta M/S Baltic Princess teki matkaa Silja Linen reittiliikenteessä Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan.

– Baltic Princess ajaa vain noin reilun tunnin ajan avomerellä, joten pääosin saaristo suojasi kovimmalta myrskyltä. Sanoisin, että tämä oli kuitenkin suhteellisen normaali talvimyrsky, vaikka tuuli olikin todella voimakasta, Björkell sanoo.

Ahvenanmaa oli jätettävä väliin

– Ahvenanmaa jäi meillä välistä yöllä ja tänään päivällä kovasta tuulesta johtuen. Laivan operoinnin osalta matka sujui hyvin ja turvallisesti. Laivat on tehty kestämään kovaakin keliä, Björkell kertoo.

Matkustajat olivat tietoisia myrskyn tulosta, mikä saattoi vaikuttaa heidän kokemuksiinsa.

– Jotkut matkustajat ihmettelivät, kun myrsky ei ollutkaan niin paha kuin luulivat. Tämän myrskyn voima ja vaikutukset ja sitä myötä matkustajien kokemukset ovat varmasti vaihdelleet paljonkin laivasta, reitistä, ajankohdasta ja kellonajasta riippuen, hän pohtii.

”Tuulen suunta pelättyä suotuisampi”

Silja Serenade puolestaan palasi Helsinkiin keskiviikkona.

– Matka Tukholmasta Helsinkiin sujui olosuhteisiin nähden yllättävän rauhallisesti, sillä tuulen suunta oli pelättyä suotuisampi, Silja Serenaden kapteeni Niklas Nordlund kertoo puolestaan matkasta.

– Tavallaan se muistutti normaalia talvimyrskyä, hän sanoo.


Silja Serenaden matkasta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt