Kotimaa

Lapissa junaradan tukkineen 100 tonnisen veturin poikkeuksellinen nosto-operaatio etenee – seuraavaksi tarvitaan patjalavettia

Julkaistu: , Päivitetty:

Veturi on saatu nostettua takaisin kiskoille. Seuraavaksi urakkana on sen nosto lavetille ja kuljetus maateitse. Myös rataa täytyy korjata.
Rovaniemen ja Kemijärven väliselle rataosuudelle kiipeliin jäänyt 100 tonnia painava veturi on nyt saatu nostettua takaisin raiteille.

Seuraava ohjelmanumero on veturin siirtäminen kiskoja pitkin tasoristeykseen, mistä se nostetaan patjalavetin kyytiin, kertoo Liikenneviraston ylitarkastaja Atte Kanerva.

– Nyt tarkastetaan, onko veturi ylipäätään siinä kunnossa, että sen saa vedettyä tasoristeykseen asti kolmisensataa metriä. Jos ja kun se todennäköisesti onnistuu, sen jälkeen veturi nousee lavetille.

Veturi luiskahti kiskoilta kolaroidessaan kuorma-auton kanssa tasoristeyksessä 12. joulukuuta. Kuorma-autoa kuljettanut mies kuoli onnettomuudessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Veturi liukui törmäystilanteessa ratapöllien päällä radan suuntaisesti jonkin matkan päähän tasoristeyksestä. Sen jälkeen Rovaniemen ja Kemijärven välinen rataosuus on ollut poissa käytöstä.

Lauantaina veturin nosto-operaatiota varten rakennettiin huoltotie.

Kanervan mukaan veturi saadaan pois junaradalta lavetille muutaman tunnin aikana. Kun veturi on poissa tieltä, vuorossa on vaurioituneiden ratapölkkyjen uusiminen sekä sähkölankojen paneminen takaisin paikoilleen, sillä Kanervan mukaan ne jouduttiin tilapäisesti erottamaan nostotyön vuoksi.

– Nyt meillä on prioriteetti se, että saadaan rata kuntoon liikenteelle ja yhteiskunnan palvelut toimimaan. Tämä (tilanne) on ollut erityisesti metsäteollisuudelle iso ongelma, kun puu ei kulje tällä hetkellä riittävällä laajuudella.

– Siinä menee sellainen neljästä kuuteen tuntia, että saadaan rata läpiajokuntoon.


100 tonnia painavan Sr3-veturin pelastusoperaatio on sikäli poikkeuksellinen, että Kanervan mukaan veturit eivät törmäystilanteessa yleensä putoa kiskoilta.

– Tämä on tosi harvinaista, Kanerva kommentoi Ilta-Sanomille eilen, veturin nosto-operaation esivalmisteluiden keskeltä.

Itse veturi kuljetaan maateitse korjattavaksi, mahdollisesti aina valmistajalle asti. Veturin valmistaja on Siemens.


Päivitys kello 21.07: Lisätty kuva lavetille nostetusta veturista.