Zimbabwen lentoturman tutkinta seisoo afrikkalaisten takia – ”Kuvio ei koskaan ole ollut näin hankala”

rac

Julkaistu:

Zimbabwen viranomaiset eivät ole antaneet vastauksia Suomelle eivätkä Yhdysvalloille.
Marraskuun lopulla Zimbabwessa sattuneen lento-onnettomuuden tutkinta seisoo suomalaisten näkökulmasta paikoillaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, että se ei ole edennyt käytännössä ollenkaan. Kansainväliset siviili-ilmailun ja onnettomuuksien tutkinnan pelisäännöt ovat Nurmen mukaan todella selkeitä ja siksi asiat sujuvat yleensä todella notkeasti.

– Olen johtanut tätä virastoa kymmenen vuotta, eikä kuvio koskaan ole ollut näin hankala. Tämä on hankalin kansainvälinen tapaus mihin olen törmännyt, Nurmi sanoo.

Onnettomuudessa kuoli kaikkiaan neljä suomalaista, joista yksi oli metsäyhtiö UPM:n johtaja Heikki Vappula ja toinen Lassila&Tikanojan toimitusjohtaja Pekka Ojanpää. Kolmas oli Multi Supportin Suomen maajohtaja Kari Partanen ja neljäs asianajotoimisto HPP:n osakas Harri Hynninen.


Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan suomalaisryhmä oli ollut Zimbabwessa metsästysmatkalla, jonka päätteeksi he lähtivät katsomaan Victorian putouksia. Turma sattui tällä lennolla.

Lue lisää: ”Jos auto hajoaa, voi päätyä leijonan uhriksi” – tällainen oli toimittajan matka maassa, jossa neljä suomalaista kohtasi loppunsa vain viikko sitten


Edelleen julkisuudessa on kerrottu turmakoneen lentäjän olleen paikallinen ammattimetsästäjä, joka oli yksi jo vuonna 1973 perustetun Buffalo Range Safaris -yhtiön omistajista. Onnettomuuskone taas oli kuusipaikkainen Cessna 206.

Nurmen mukaan syy tutkinnan hankaluuksiin löytyy Zimbabwesta. Sekä Suomi ja onnettomuuskoneen valmistajamaa Yhdysvallat ovat yrittäneet saada maan viranomaisilta vastauksia, mutta kumpikaan ei ole onnistunut.

Nurmi ei osaa sanoa, mikä zimbabwelaisten hiljaisuuteen voi olla syynä, sillä sikäläinen siviili-ilmailuviranomainen CAAZ eli Civil Aviation Authority of Zimbabwe, kuitenkin selvittää onnettomuuden syytä.


– Kyllä siellä on kansainvälisesti arvioitu tutkintaorganisaatio, mutta heidän yhteistyöhalukkuutensa tuntuu vaatimattomalta. Voisi ajatella, että vaikka heillä ei olisi halua vastata kunnolla Suomeen, niin luulisi, että olisi edes halua vastata Yhdysvalloille, mutta ei, Nurmi sanoo.

Nurmi kertoo, että yksi Otkesin asiantuntijoista oli onnettomuuden aikaan Nigeriassa, koska kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO auttaa maata kehittämään omaa lento-onnettomuustutkintaansa. Suomalaiset yrittivät päästä Zimbabwen tapaukseen käsiksi myös Nigerian kautta, mutta sekään ei tuottanut tulosta.

– Sikäläiset kollegat kertoivat, etteivät ole koskaan olleet yhteydessä Zimbabwen kollegoihin eivätkä tunne sieltä ketään, Nurmi sanoo.

Onnettomuustutkintakeskuksen tuore liittolainen tutkinnassa on Etelä-Afrikka, jonka tutkivat yrittävät auttaa suomalaisia saamaan tarvitsemiaan tietoja. Heidän ja yhdysvaltalaisten tutkijoiden kanssa yhteistyö on sujunut moitteetta.

Otkesilla on muutamia peruskysymyksiä, joihin Zimbabwen tapauksesta halutaan vastauksia. Ensinnäkin Otkes haluaa selvittää, mitä tarkkaan ottaen tapahtui ja miksi. Toiseksi Otkes yrittää selvittää, tarvitaanko Suomelta jonkinlaista apua tutkinnassa.

– Mitä ilmeisimmin Zimbabwessa kuitenkin tehdään töitä asian eteen ja siksi tietoa voi tulla äkkiäkin kunhan vain saadaan hanat auki. Nyt ne näyttävät olevan vähän jumissa, Nurmi sanoo.

Lue lisää: Zimbabwessa on metsästänyt moni suomalainen – kenraali Gustav Hägglund kertoo kuinka ampui leijonan