Kotimaa

Turun kauppatorin alle rakennetaan maailman suurin aurinkoenergian varasto

Julkaistu:

Turku
Turun torin alle kymmenien metrien syvyyteen ryhdytään säilömään kesällä talteen kerättyä lämpöä 560 omakotitalon vuosikulutuksen verran.
Turun kauppatorin alle rakennetaan tiettävästi maailman suurin aurinkoenergian varasto. Aurinkolämpöakun rakentaminen varmistui maanantaina, kun Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) päätti myöntää torin alaista pysäköintihallia rakennuttavalle yritykselle 1,3 miljoonan euron investointiavustuksen.

Parhaillaan Turun torille rakennettavan pysäköintihallin alla oleva savimaa muutetaan jättimäiseksi lämpöakuksi, jonka sisään pumpataan kesällä torin pintakiveyksen alta kerättyä lämpöenergiaa 11,2 Gigawattituntia. Talteen otettavan lämpöenergian määrä vastaa noin 560 omakotitalon vuosittaista lämmönkulutusta.

TEM:n päätös poisti viimeisen esteen lämpövaraston rakentamista.

– Tuki varmisti, että voimme edetä aurinkoenergian talteenotossa. Tavoite on rakentaa nollaenergiaperiaatteella toimia pysäköintilaitos, T-Park Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jari Pölönen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pölösen mukaan aurinkoenergialla lämpenevä pysäköintitalo on hyvin linjassa hiilineutraaliuuteen pyrkivän Turun kaupungin energiapolitiikan kanssa.

– Kaukolämmöllä tai sähköllä lämpenevään pysäköintihalliin nähden leikkaamme hiilidioksidipäästöjä 950 tonnia vuodessa, Pölönen sanoo.

Aurinkolämmön pitäisi olla myös investointina kannattava.

– Laskemme, että se maksaa itsensä takaisin jopa alle kymmenessä vuodessa verrattuna kaukolämmöllä toteutettuun lämmitykseen.

Aurinkoenergia-akun ja lämmönkeruujärjestelmän toimintaperiaate on hyvin yksikertainen. Torin pinnasta kerätään kesäkuukausien aikana lämpöenergiaa kivetyksen alle sijoitetulla keruuputkistolla. Putkistossa lämmennyt neste pumpataan maaperään paalujen kautta, joiden sisään on jätetty tila vesikiertoputkistolle. Luovutettuaan lämpönsä savikkoon, viilennyt neste palaa torin pintaan taas lämpenemään.

–­Toriparkin sijainti on sellainen, että maaperä mahdollistaa tällaisen ratkaisun hyödyntämisen täydellisesti. Tässä päästään laskelmiemme mukaan huipputuloksiin lämpöenergian talteenotossa ja hyödyntämisessä, järjestelmän suunnitelleen energiakonsulttiyhtiö NollaE:n toimitusjohtaja Nikolas Salomaa sanoo

Pysäköintitaloa ei voida rakentaa Turun maaperään ilman paalutusta, joten lämmönsiirtojärjestelmän rakentaminen niiden sisään ei enää lisää merkittävästi kustannuksia.

Lämpöä maahan siirtävät energiapaalut voivat olla teräksestä tai betonista. Niiden pituus vaihtelee peruskallion piirteiden mukaan 20–70 metrin välillä.

Normaalisti pysyvästi noin kuuden asteen lämpötilassa ympäri vuoden oleva maa alkaa lämmetä, kunnes, kunnes syksyllä maan lämpö pysäköintihallin alla on noussut noin 35 asteeseen.

Kun noin 2,5 miljoonan tonnin painoinen savimaa hallin alla on lämmennyt, voidaan siitä purkaa ulos lämpötehoa 6,6 Megawattia.

– Tiettävästi missään maailmassa ei ole toteutettu yhtä suurta aurinkolämpövarastoa. Kanadan Albertassa on toteutettu 53 omakotitalon lämmitysakku, mutta laskennallisesti tämä on kymmenen kertaa suurempi.

Lämmön purkuvaiheen aikana veden lämpötila on niin korkea, että se voi lämmittää sellaisenaan pysäköintihalliin puhallettavaa ilmaa. Tämän jälkeen haalealla vedellä lämmitetään torin kiveystä niin, että se pysyy sulana vuoden ympäri.

Aurinkolämmön varastoimisen mahdollisuudet ovat merkittävästi paremmat kuin sähkön talteenottoon perustuvien järjestelmien.

– Oikeastaan aurinkolämmön varastointi on ainoa tapa ratkaista aurinkoenergian tuottamisen ja kysyntätarpeen epäsuhta, Salomaa uskoo.

Turun toriparkin on määrä valmistua vuoden 2020 aikana. Aivan ensimmäisinä vuosina aurinkolämpövarasto ei saavuta täyttä tehoaan. Arvioiden mukaan noin viiden kesän jälkeen maaperän lämpö on tasaantunut niin, että järjestelmä toimii täydellä tehollaan. Siitä odotellessa pysäköintitalo voi tarvita ulkopuolista lämmitystä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt