Kotimaa

Helsingin kaupunki veloitti noin sadan asukkaan vuokrat tuplana – ”Jouduin lainaamaan perheeltä rahaa”

Julkaistu:

Helsingin kaupungin asunnot Oy kertoo, että joulukuun vuokrien veloituksessa on käynyt kämmi.
Useat Helsingin kaupungin asunnoissa asuvat ovat saaneet ikävän jouluyllätyksen: HEKA eli Helsingin kaupungin asunnot Oy on veloittanut joulukuun vuokran kahdesti monilta suoraveloitussopimuksen tehneiltä.

Yksi heistä on Ilta-Sanomiin yhteyttä ottanut, Helsingin Pukinmäessä asuva nainen. Hän kertoo kirjoittaneensa asiasta taloyhtiönsä Facebook-sivuille. Sen myötä moni muukin kertoi joutuneensa maksamaan tuplavuokran.

– On aika surkeaa, kun täälläkin on monia vanhuksia, joilla vuokra menee suoraveloituksena. He eivät välttämättä edes itse huomaa sitä, nainen sanoo.

Kaupungin asunnoissa asuu paljon vähävaraisia ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia asuntoa markkinoilta, nainen muistuttaa. Siksi tuplavuokra todennäköisesti tuntuu monen tilillä kipeästi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nainen kertoo, että hänen oma tilinsäkin meni tuplavuokran myötä melkein tyhjäksi. Muutama euro jäi, hän sanoo.

– Lähellä oli. Jouduin lainaamaan perheeltä rahaa eläinlääkärilaskuihin, kaupassa käymiseen ja siihen, että pärjään. Onneksi minulla oli tällainen mahdollisuus, mutta kaikilla ei varmasti ole. Jos tili menee miinukselle, saattaa tulla myös ylitysmaksuja, nainen sanoo.



Nainen kertoo soittaneensa asiasta Helsingin kaupungille tiistaina. Naisen mukaan kaupungilta kerrottiin, että ongelmaan päästään käsiksi vasta keskiviikkona, sillä vuokra-asioista vastaava henkilöstö oli koulutuksessa tai jossain vastaavassa tilaisuudessa.

– On kummallista, ettei työntekijöitä hälytetä paikalle hoitamaan asiaa. Varmaan menee pari päivää siihenkin, että rahat siirtyvät takaisin tilille. Ei mikään tavallinen yhtiö varmasti toimisi näin, nainen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

HEKA:n tiedottaja Juho Virolainen vahvistaa Ilta-Sanomille, että vuokranmaksuissa on tapahtunut virhe. Hänen tietojensa mukaan virhe koskee noin sataa HEKA:n asiakasta.

– Tällainen kämmi on käynyt Pihlajiston alueella. Toistaiseksi en vielä tiedä, mistä virhe johtuu, mutta selvitämme asiaa pankin kanssa, Virolainen sanoo.

HEKA tulee olemaan jokaiseen asukkaaseen henkilökohtaisesti yhteydessä mahdollisimman pian, käytännössä perjantain aikana, Virolainen sanoo. Tarkoituksena on saada rahat palautettua mahdollisimman pian asukkaiden tileille.

Virolainen ei osaa sanoa, onko vastaavaa tapahtunut aikaisemmin tässä mittakaavassa.

– Yksittäistapauksia on varmasti ollut, Virolainen sanoo.

Tiedottajan näkemyksen mukaan kenenkään HEKA:n asukkaan tili ei pitäisi virheen myötä mennä miinukselle, mutta jos tilinylitysmaksuja silti tulee, HEKA ottaa niistä vastuun.