Silja Serenade lähti remontin jäljiltä merelle pahasti keskeneräisenä – matkustaja: ”Ensimmäisenä vastassa oli roskat ja romut”

Julkaistu:

Laiva on vastikään ollut isossa remontissa, jota ei ole vielä saatu valmiiksi.
Silja Serenaden matka Helsingistä Tukholmaan viivästyi perjantai-iltana kolmella tunnilla, eikä laivalle tehtyä suurremonttia saatu siitäkään huolimatta valmiiksi.

Laivan piti lähteä matkaan kello 17, mutta se pääsi satamasta vasta iltakahdeksan jälkeen. Keskeneräisyys näkyy laivassa monella tapaa, kertoo matkustajana oleva Tanja Etelälahti kertoo.

– Näyttää varsin keskeneräiseltä. Listoja ja lattiamattoja puuttuu. Hissi oli täynnä roskia. Ei siivoojasta tietoakaan. Terminaalissa kun odotettiin, niin laivalla oli vielä iso joukko työmiehiä hommissa, Etelälahti sanoo.


Etelälahti kertoo, että myöhästymisen lisäksi keskeneräisyys ei ole haitannut risteilyä.

– Vähän kyllä odotin, kun remontoitua laivaa oli hehkutettu. Ensimmäisenä vastassa oli kuitenkin roskat ja romut. Mutta kyllä tämä pääpiirteittäin on saatu valmiiksi, hän sanoo.

Etelälahti viettää päivän Tukholmassa pienellä muuttoporukalla. Suurin myöhästymisestä johtunut ongelma on se, että aikaa on maissa muutama tunti vähemmän. Muutto pitäisi silti saada hoidetuksi.

– Odotimme terminaalissa monta tuntia, eikä sieltä saanut ruokaakaan. Kaikilla oli kiire, koska hirveä määrä ihmisiä halusi juotavaa ja muuta. Osa meidän porukasta istui autossa viisi tuntia ja sai sinä aikana pullot vettä, Etelälahti kertoo.

Tallink-Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, että risteilymatkustajia on hyvitelty tarjoilemalla heille virvokkeita ja kuohuviiniä. Nöjdin mukaan laivayhtiö selvittää ensi viikolla, onko heidän mahdollista tarjota lisähyvityksiä.

– Siellä on ikävästi jäänyt joitain osia kesken. Yökerhoa ei ole avattu vielä ollenkaan matkustajille. Lisäksi osaa porraskäytävistä matotetaan vielä illan ja yön aikana, Nöjd kuvailee.


Viestintäjohtaja sanoo, että remontin valmistumiselle annettiin satamassa vielä kolme lisätuntia aikaa. Vaikka työ jäi kesken, risteily päätettiin järjestää, jotta noin 2000 matkustajaa ei olisi tullut paikalle turhaan.

– Suurin osa laivasta kuitenkin toimii ihan normaalisti. Ravintolat ja kaupat ovat auki, Nöjd sanoo.

Oletko paikalla? Ota yhteyttä Ilta-Sanomien toimitukseen uutiset@iltasanomat.fi tai lähetä kuva WhatsAppin välityksellä numeroon 0406609019. Voit lähettää kuvan myös kännykästä MMS-viestinä numeroon 13456 (hinta 0,30 €/viesti) tai tämän nettilomakkeen kautta.