”Kenellä pitää olla jatkossa oikeus yksityisautoon?” Kansanedustaja Anna Kontulan kolumnista nousi kohu – nyt hän kertoo, mitä tarkoitti - Kotimaa - Ilta-Sanomat

”Kenellä pitää olla jatkossa oikeus yksityisautoon?” Kansanedustaja Anna Kontulan kolumnista nousi kohu – nyt hän kertoo, mitä tarkoitti

Kansanedustaja Anna Kontula kertoo IS:lle saaneensa aikamoisen määrän vihapostia pohdittuaan Aamulehden kolumnissa ilmastoa ja yksityisautoilua.

Julkaistu: 19.11.2018 21:01

Kontula huomauttaa, ettei vaatinut autoilun kieltämisestä osalta suomalaisista ja korostaa kolumnin käsitelleen paremminkin sitä, millaisten prosessien kautta ilmastotoimia viedään läpi.

Vasemmistoliiton kansanedustajan Anna Kontulan viikonloppuna Aamulehdessä julkaistu kolumni on herättänyt Twitterissä vilkasta keskustelua yksityisautoilusta.

Kontula pohti kirjoituksessaan ilmastonmuutosta toteamalla, että on ratkaistava, missä määrin kulutusta jatkossa säädellään hinnalla ja normeilla.

– Pelkkien hiiliverojen käyttö johtaa hintojen nousuun, jolloin kulutus keskittyy maksukykyisille. Normisäätelyllä onnistuu resurssien jako enemmän tarpeen mukaan, mutta tuskin ilman tiukkaa kontrollia, jossa siinäkin on ongelmansa, Kontula kirjoitti ja käytti tämän jälkeen konkreettisena esimerkkinä yksityisautoilua.

– Siis pelkistäen: kenellä pitää olla jatkossa oikeus yksityisautoon, syrjäseuduilla asuvalla liikuntavammaisella vai sillä, jolla on varaa sähköautoihin ja päästökompensaatioihin?

Twitter-keskustelussa keskiöön on noussut juuri autoiluun liittyvä esimerkki, jonka osa tulkitsi tarkoittavan sitä, että yksityisautoilu pitäisi valtion toimesta kieltää osalta suomalaisista.

Osa tulkitsi Kontulan tarkoittavan tekstissään sitä, että yksityisautoilu pitäisi valtion toimesta kieltää osalta suomalaisista. Kansanedustajan mukaan kyseessä on laajempi kokonaisuus ja autoilu oli vain konkreettinen esimerkki.

Kontula huomauttaa, ettei vaatinut autoilun kieltämisestä ja korostaa tekstin liittyvän siihen, millaisten prosessien kautta ilmastotoimia viedään läpi. Hän sanoo IS:lle, että puolueet ovat hyvin yksimielisiä siitä, että yksityisautoilua pitäisi vähentää, mutta kysymättä jää se, kuka sitä vähentää ja tehdäänkö se reilusti.

– Tämän kysymyksen sivuuttaminen on huono juttu, koska ilmastotoimet vaikuttavat paljon muuhunkin kuin ilmastoon. Sillä on hirveä ero, mitä keinoja käytetään – korotetaanko esimerkiksi polttoaineveroa vai rajoitetaanko auton käyttöä kaupunkikeskuksissa.

Syrjäseuduilla ja julkisen liikenteen ulottumattomissa yksityisautoilu on toisinaan jopa ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Polttoaineveron nostaminen kuitenkin tuntuisi rankimmin juuri syrjäseuduilla asuvien kukkarossa, arvioi Kontula.

– Usein syrjäseuduilla asuvat ihmiset ovat pienituloisia, joita mahdollisuus lähtisi ensimmäisenä, hän sanoo ja myöntää, että autoilu on arka aihe, josta juuri kukaan poliitikko ei tahdo vääntää Twitterissä.

”Autojen tuotanto ja ajelu teitä pitkin ei ole päästötöntä”

Osa keskustelijoista pohti sitä, eikö syrjäseuduilla asuville voitaisi antaa helpotusta sähköauton hankintaan. Kontula vastasi, että avustuksien myötä yhä useammalla on varaa ja ilmastovaikutus heikkenee.

– Sellaista mahdollisuutta ei ole, että yksityisautoilun määrä pysyy ennallaan, kunhan autot vaihdetaan sähköautoiksi, ja samalla lämpeneminen pysäytetään 1,5 asteeseen. Pitää valita, Kontula twiittasi.

Keskustelu osoittaa Kontulan mukaan, että iso joukko ajattelee, ettei yksityisautoiluun liittyvää ilmasto-ongelmaa ole, jos tuotetaan puhtaasti sähköä.

– Tämähän ei pidä paikkaansa. Autojen tuotanto ja ajelu teitä pitkin ei ole päästötöntä. Meidän pitäisi pystyä tekemään liikkumisen kulttuuriimme aika isoja muutoksia, jos liikkumisen vapaus tahdotaan säilyttää, sanoo Kontula, joka kertoo saaneensa kirjoituksensa jälkeen aikamoisen määrän vihapostia.

– Mutta nimenomaan ne, jotka nyt lähettävät minulle kiukkuista postia ja uhkauksia, ovat todennäköisesti juuri niitä, joilta autoilun mahdollisuus kapenee ensimmäisenä, koska tätä keskustelua ei käydä. Kolumnini kannalta tämä oli kuitenkin vain yksi esimerkki. Kokonaisuus on laajempi.

Sähköautoihin liittyvää subventointia kansanedustaja ei pidä mahdottomana keinona, mutta konkreettista ratkaisua siihen, miten asia pitäisi ratkaista hän ei sano.

– En halua nimetä yhtä keinoa, koska sellaista ei ole. Tarvitaan parempaa julkista liikennettä, etätyömahdollisuuksia, kaavoitusta, normeja ja veroja. Sopivassa suhteessa.