Kotimaa

Ovela salakuljetus Suomen vankiloihin voi pian loppua – ”Ilmahivakka” on ollut mahdoton pysäyttää

Julkaistu:

Drone eli kauko-ohjattava lennokki on niin uusi keksintö, että laki ei ole pysynyt perässä.
Hallitus esittää poliisille ja vankilaviranomaisille valtuuksia puuttua miehittämättömien lennokkien eli dronejen lennättämiseen esimerkiksi vankila-alueilla.

Lainsäädäntöneuvos Juho Martikaisen mukaan lakiuudistus mahdollistaisi dronejen häirinnän siihen tarkoitetuilla laitteilla. Laitteet katkaisisivat radiosignaalin, jolloin lennokki joko kääntyisi etsimään signaalia tai putoaisi maahan.

Droneista on Martikaisen mukaan ollut vankila-alueilla jonkin verran haittaa ainakin Riihimäellä ja Vantaalla. Osa lennoista on tehty uteliaisuudesta ja tirkistelymielessä, mutta droneilla voi toimittaa myös kuljetuksia.

– On ollut tapauksia, joissa vankilan pihalle on lennätetty huumenyssäkkää, Martikainen kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pörrääminen vankiloiden läheisyydessä saattaa joutua lähitulevaisuudessa myös täyskieltoon, sillä kieltoalueiden tarvetta pohditaan parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä.

Ilta-Sanomat kertoi kesäkuussa, että lainsäädännön puutteiden vuoksi viranomaiset eivät ole voineet tehdä mitään vankilan yläpuolella pörrääville pienoiskoptereille, vaikka ne havaittaisiinkin.

Lennokkeja voidaan ohjata kaukaakin. Tyypillisesti salakuljettaja kiinnittää droneen pitkän siiman, jonka päässä on vankilakielellä ”hivakka”, salakuljetettava paketti. Lennokki ohjataan jopa sadan metrin korkeuteen, josta sitä on vaikea nähdä ja kuulla. Korkeuksista hivakka lasketaan esimerkiksi ulkoilevalle vangille.

Signaalin häirintä riskialtista

Poliisille esitetään toimivaltuuksia puuttua droneihin esimerkiksi silloin, kun se on välttämätöntä yleisen turvallisuuden ylläpitämiseksi, rikosten ennaltaehkäisemiseksi ja onnettomuuspaikalla toimimisen ja onnettomuuden kohteiden yksityisyyden suojaamiseksi.

Ylikomisario Sami Hätösen mukaan poliisille tulisi lakimuutoksen myötä elektronisen vaikuttamisen mahdollisuus, jota ei ole aiemmin ollut kirjattuna mihinkään. Hänen mukaansa poliisilla on ollut tehtäviä, joissa dronet ovat olleet häiriöksi. Tähän asti on ollut epäselvää, miten lennokkeihin voi puuttua.

Ohjaussignaalin häirintä on kuitenkin riskialtista, sillä häirityn dronen toimintaa on vaikea ennakoida.

– Sillä voidaan aiheuttaa hallitsematonta vahinkoa. Jos käytämme sitä poliisitoiminnassa, teemme sen vain tarkan harkinnan perusteella, Hätönen sanoo.

Ensi sijassa poliisi pyrkisi jatkossakin ongelmatilanteissa löytämään dronen lennättäjän ja puuttumaan hänen toimintaansa.