Yhdelle kuljettajalle tarjottiin 1 117 taksitilausta, vain 22 kelpasi – taksiyhtiö paljasti ”Meilahden kelavalikoijan” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Yhdelle kuljettajalle tarjottiin 1 117 taksitilausta, vain 22 kelpasi – taksiyhtiö paljasti ”Meilahden kelavalikoijan”

”Suurimmat ongelmat Meilahden sairaalan alueella.”

Jotkut taksinkuljettajat kyttäävät Meilahdesta vain pitkiä kyytejä.­

6.11.2018 9:54

Taksi Helsinki Oy on tuoreessa kuljettajatiedotteessaan kiinnittänyt huomiota kuljettajien nirsoiluun kyytien suhteen.

Nirsoilijat sotkevat sujuvaa kelakyytien jakoa, erityisesti Helsingin yliopistollisen keskussairaalan vaikutusalueella Helsingin Meilahdessa.

Seurantajärjestelmä on paljastanut kuljettajakunnasta todellisen supernirson, jota kutsutaan tiedotteessa koodinimellä ”Meilahden kelavalikoija”. Hänelle tarjottiin lokakuussa 1 117 tilausta, joista kelpasi vain 22.

Noin sata kuljettajaa hyväksyi alle viisi prosenttia tarjotuista kelakyydeistä.

Taksi Helsingin palvelupäällikkö Teemu Niemelä kertoi Helsingin Uutisille, että osa kuljettajista kyttää ja notkuu Meilahden alueella ja hyväksyy kelakyydeistä vain ne, jotka tuovat pitkän ajomatkan. Niemelä luonnehtii ilmiötä uhkapeliksi, jonka kiihokkeena on ammatin heikko kannattavuus.

– Lyhyet matkat eivät ole aina kannattavia. Yksi kyyti voi pelastaa koko päivän. Pahimmillaan nämä valikoivat kuljettajat ovat kuitenkin lähes koko päivän ilman kyytiä. Silti he toivovat sitä, koska ovat kuulleet, että kaverikin on saanut pitkän kyydin, Niemelä selitti Helsingin Uutisille.

Taksi Helsinki otti kaksi viikkoa sitten käyttöön tilausten hyväksymisen seurannan. Tulokset ovat jo olleet valaisevia. Ja huolestuttavia.

– Suurimmat ongelmat (kyytien) valikoinnista aiheutuvat Meilahden sairaalan alueella, tiedotteessa kirjoitetaan.

Ongelma paisuu ja kyytivälityksen sujuvuus kokkaroituu, jos nirsoilijoita ja uhkapelureita osuu kelatilauksen eteen useita peräkkäin.

Niin sanottu kuljettajakorttisopimus edellyttää, että kuljettaja hoitaa tarjotun tilauksen, jos hänellä ei ole pätevää syytä olla hoitamatta sitä. Taksi Helsinki aikoo jatkossa poistaa niiltä kuljettajilta laatuattribuutin, jotka hylkäävät neljä viidestä tarjotusta kyydistä eli 80 prosenttia.

Laatuatribuutin voi saada takaisin, kun pyytää, mutta toisen poiston jälkeen se pysyy poissa kuukauden. Valvonta tapahtuu viikon jaksoissa.

Kelakyytejä ei huomioida hylkäysprosenttia laskettaessa.

Kelakyytien kiertoa nopeutetaan poistamalla kuljettajan kela-attribuutti, mikäli hän hylkää yli 95% tarjotuista kelakyydeistä. Myös kela-attribuutin voi saada takaisin, mikä ajot alkavat taas kiinnostaa.

Taksi Helsinki Oy on pääkaupunkiseudulla toimiva Suomen suurin taksien tilausyhtiö. Kuljettajia sillä on 4 000.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?