Kuvat: Suomalaisperhe järkyttyi 4 000 euron unelmalomalla – rottia uima-altaalla, pakastekalaa ja kalusteissa ”jeesusteippiä”

Aurinkomatkat pahoittelee tilannetta. Hotelli on toistaiseksi poistettu Aurinkomatkojen valikoimasta.

IS:n lukija kuvailee katalogissa kolmella tähdellä ja plussalla markkinoitua hotellia lääväksi.Uima-altaan vesi näytti likaiselta ja laatat olivat lähteneet irti altaan pohjasta. Allasalueelle hälytettiin perheenäidin mukaan myrkytystiimi rottahavaintojen takia.

17.10.2018 20:10

Nelihenkinen suomalaisperhe kauhistui saapuessaan Arabiemiraattien Ras Al Khaimahiin syyslomamatkalle. Heti maanantai-iltana hotellille saapuneelle perheelle kävi ilmi, että Aurinkomatkojen puolihoitopaketti hotellissa ei vastannut lainkaan odotettua.

Äiti kuvailee katalogissa kolmella tähdellä ja plussalla markkinoitua hotellia lääväksi. Paikallisen luokituksen mukaan sillä on neljä tähteä.

Perheenäiti kertoo, että eilen pöytiin tarjottu lounas voitti maanantain päivällisen mennen tullen. Ruoaksi oli grillattua kalaa valkoisella kastikkeella. Maanantain päivällisestä perhe ei raaskinut ottaa kuvia parhaansa yrittäneen hotellihenkilökunnan silmien alla.

Pakettiin kuuluvalla päivällisellä perheelle tarjoiltiin heidän mukaansa pakastevihanneksia ja pakastekalaa. Hotellin verkkosivuilla on kuvia kanavartaista ja simpukkapastasta.

Perhe kertoo, että juomaksi tarjoiltiin ananasmehua ja lämmintä vettä aukinaisista muovipulloista.

– Ei missään nimessä ravintolatasoa, ei edes kuppila- tai huoltamotasoa, vanhemmat kuvailevat.

Rotat juhlivat allasosastolla

Yhdestäkään huoneiston vesipisteestä ei perheen äidin mukaan tullut lämmintä vettä kahden päivän aikana, mutta kaiken huippu oli allasosasto, jossa heidän mukaansa vilisi rottia.

– Johonkin täytyy vetää raja, ja sen vedän kyllä rottiin. Ne ovat hygieniariski, äiti sanoo.

Hänen mukaansa rottia oli useita. Perhe kertoo, että hotelli kutsui seuraavana päivänä valitusten jälkeen myrkyttäjät paikalle.

Altaan pohjan laatat ovat huonossa kunnossa.

Perheen IS:lle lähettämistä kuvista näkyy, että allasosaston huonekaluja oli korjailtu ilmastointiteipillä ja lastenaltaan pohjan laatat olivat pahoin lohkeilleet.

– Saat viiltohaavat varpaisiin, jos pistät lapset altaaseen, äiti pohtii.

Allasosaston ja hotellin majoituspaikan välissä on lisäksi vilkasliikenteinen tie, mitä perhe pitää myös erittäin kehnona ratkaisuna. Tien läheisyydestä tosin kerrotaan Aurinkomatkojen sivuilla hotellin esittelytekstissä.

Huonoksi onneksi läheinen vesipuisto oli loman aikaan suljettu, joten sielläkään ei voinut viettää aikaa.

”Ei vastannut markkinointia”

Nelihenkinen perhe oli maksanut viikon lomastaan reilut 4 000 euroa. Matkassa oli alakoulu- ja teini-ikäiset lapset. Todellisuus ei kohdannut odotuksia lainkaan.

– Ei tässä olla mitään nirppanokkia. Jos oltaisiin maksettu vaikka 300 euroa henkeä kohden, ymmärtäisin kyllä, perheenäiti toteaa.

Allasosaston kalusteita oli korjailtu teipillä.

Äiti kertoo hotellin henkilökunnan olleen äärimmäisen ystävällisiä ja pyrkineen puuttumaan valituksiin. Sen sijaan Aurinkomatkojen asiakaspalvelun he kokivat ylimieliseksi ja vähätteleväksi.

Perhe otti heti yhteyttä Aurinkomatkojen puhelinpalveluun sekä paikalliseen oppaaseen. He kokevat, että avunpyyntöön reagoitiin liian hitaasti.

– Kukaan ei auttanut, kun meillä oli oikea hätä, kun kauan odotettu loma menee täysin pipariksi, äiti kuvaa.

Uuden hotellin ruokapuoli on täysin toista luokkaa, vaikka papereissa hotelli on samantasoinen, kertoo perhe.

Perheelle tarjottiin vajaan kymmenen prosentin hinnanalennusta, mitä perhe ei pitänyt sopivana. Perheelle järjestyi alueelta uusi hotelli vasta kovemman väännön jälkeen.

– Tämä on täysin kiva ja siisti hotelli. Loma on päässyt alkamaan ja nyt yritetään unohtaa koko episodi loman ajaksi, äiti kertoo.

Loman jälkeen perhe haluaa jatkaa tapauksen selvittämistä.

Hotelli toistaiseksi poistettu valikoimasta

Annina Metsola Aurinkomatkojen viestinnästä kertoo, että hotelli on vasta-alkaneella talvikaudella ensimmäistä kertaa yhtiön valikoimassa, mutta yhtiön oppaat ovat majoittuneet hotellissa viime kaudella.

– Hotellista on tullut ruoan suhteen muutama negatiivinen asiakaspalaute, hän kertoo.

Yksittäisiä tapauksia yhtiö ei kommentoi.

Perheen mukaan kuvassa on rotanmyrkytystiimi töissä.

Muutoin hotellista on Metsolan mukaan tullut yksi negatiivinen palaute. Metsola palaa haastattelun jälkeen vielä rottakysymykseen ja sanoo, että myös allasalueen rotista on tullut yksi valitus.

– Jokaisessa maassa ympäri maailmaa on olemassa rottia, varmaan me kaikki olemme niitä joskus nähneet. Aurinkomatkoille on tullut kyseisen hotellin allasalueen osalta yksi palaute, jossa kerrotaan valitettavasta rottahavainnosta, Metsola sanoo.

Hotelli ei ole valituksien takia tällä hetkellä Aurinkomatkoilla myynnissä.

– Aurinkomatkojen yhteistyökumppanit ja oppaat ovat pitäneet neuvottelut hotellin johdon kanssa. Asiaa tutkitaan. Toistaiseksi hotelli ei ole myynnissä Aurinkomatkoilla ennen kuin palvelut ja laatu on tutkittu ja on katsottu, että ne vastaavat sitä tasoa, mikä asiakkaille luvataan.

Laatu pyritään varmistamaan

Metsola kertoo, että ennen kun hotelli otetaan yhtiön valikoimaan, tarkistetaan muun muassa altaat, leikkipaikat ja huoneet.

– Myös ruoan taso käydään useasti läpi, Metsola mainitsee.

Hotelleilla on Aurinkomatkojen katalogissa usein eri määrä tähtiä kuin hotelli itse ilmoittaa paikallisen luokituksen mukaan. Tässä tapauksessa hotelli kertoo itse neljästä tähdestä, mutta Aurinkomatkojen mukaan tähtiä on kolme plus.

Jos laatu ei vastaa vaadittua, voidaan muutoksia hotellivalikoimaan tehdä kesken kauden.

– Olemme tosi pahoillamme, jos laatu ei vastaa sitä, mitä olemme luvanneet, Metsola kuvaa.

– Osa asiakkaista on ollut täysin tyytyväisiä hotellin palveluihin ja aterioihin. Mutta kuten sanottu, asia tutkitaan.

Onko sinulla kokemuksia siitä, kun lomamajoitus ei vastaakaan odotuksiasi tai annettuja lupauksia? Ota yhteyttä Ilta-Sanomien toimitukseen tekstiviestillä numeroon 13456, WhatsApp-viestillä numeroon 040-6609019, puhelimella numeroon 09-1223420 tai sähköpostilla osoitteeseen uutiset@iltasanomat.fi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?