Kotimaa

Matkustajakone kiihdytti nousuun juuri, kun T54 ajoi eteen kiitotielle – ”Se lensi traktorin ylitse”

Julkaistu:

Otkes kertoi lisätietoja kahdesta tammikuisesta vaaratilanteesta Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Ensimmäisessä, tammikuun 23. päivänä sattuneessa tilanteessa lennonjohto antoi matkustajakoneelle lähtöluvan kiitotielle, jolla oli kolme työkonetta. Matkustajakoneen kyydissä oli 60 matkustajaa, ja se oli matkalla Riikaan, kerrottiin Finnairin viestinnästä tapahtuneen jälkeen. Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra.

Kone aloitti nousukiidon kello 9.32. Samaan aikaan työkoneilla oli lennonjohdolta yhä lupa puhdistaa kiitotien reunoja lumesta. Töissä olivat traktorit T56 ja T54 ja lumilinko L46.

Lentokoneen lähtiessä kiihdyttämään lumilinko ja traktori T56 olivat yhdysteillä, eli eivät kiitoradalla.

Traktori T54 oli kuitenkin juuri ajamassa kiitoradalle nousuun kiihdyttävän koneen edessä kiitotien toisessa päässä. Traktorin edessä oli kiinni toiminnassa oleva lumilinko, jonka suihku esti kuljettajaa näkemästä lähestyvää konetta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Traktorin kuljettaja huomasi koneen vasta äänestä ollessaan jo kiitotien reunassa. Lentäjät eivät havainneet traktoria.

Lentokone tuli traktorin kohdalle kiitotien toisessa päässä.

– Lentokone oli tuolloin ilmassa ja se lensi traktorin ylitse, Onnettomuustutkintakeskus kirjoittaa raportissaan.

Tutkinnan mukaan tilanteessa ei ollut noudatettu kunnossapidon yhteistyösopimusta. Kunnossapitotöiden ennakointi olisi parantanut turvallisuutta, Otkes sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Finavia Oyj ja ANS Finland Oy käsittelevät jatkossa lentoaseman kunnossapidon ja lennonjohdon välisen yhteistyösopimuksen noudattamatta jättämiset poikkeamina, jolloin ne tulevat analysoitua asianmukaisesti, Otkesin tiedotteessa sanotaan.

Lisäksi työkoneet eivät erottuneet riittävästi lentokoneista lennonjohtajan näytöllä.

– Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että ANS Finland Oy ja Finavia Oyj kehittävät lennonjohdon tietojärjestelmän kosketusnäyttöjä siten, että lentokoneet ja maa-ajoneuvot erottuvat niillä selvästi toisistaan.

Liikelentokone rullasi kiitotielle, jolle oli laskeutumassa matkustajakone

Toisessa, tammikuun 24. päivänä sattuneessa tilanteessa liikelentokone ohjattiin erehdyksessä kiitotielle, jota lähestyi matkustajakone. Finnarin matkustajakoneella oli laskeutumislupa. Se oli tulossa Brysselistä ja oli vajaan kahden kilometrin päässä kiitotieltä saadessaan lennonjohdolta käskyn tehdä ylösvedon. Lennonjohto käski Bombardier 600 -mallisen yksityiskoneen pysähtymään välittömästi.

Otkesin mukaan liikelentokoneen ohjaamohenkilökunta ei tilanteessa seurannut koneen kulkua tarpeeksi, vaan keskittyi tarkastuslistan läpikäymiseen.

– Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto varmistaa lentoyhtiöiden tarkastuksissa, että rullausta koskevissa toimintamenetelmissä on huomioitu ohjaamomiehistön tilannekuvan jatkuva ylläpito.
  • Alta voit seurata IS:n hetki-hetkeltä seurantaa Otkesin tiedotustilaisuudesta

Päätapahtumat

Vastaava tapahtuma myös Pietarsaaren kentällä

Otkesin johtaja Nurmen mukaan oli sattumaa, että tapahtumat sattuivat peräkkäisinä päivinä.

Ensimmäisenä päivänä tilanne ei ollut lennonjohdon hallunnassa ja toisena päivänä taas oli, hän sanoo.

Hänen mukaansa tällaisista tapauksista on tärkeää ottaa opiksi.

Ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Aaltosen mukaan asia on tärkeää nostaa esiin nyt, kun talvi on tulossa.

-Asia koskee kaikkia Suomen lentoasemia.

Otkesin mukaan myös Pietarsaaren kentällä kone on laskeutunut vastikään kiitoradalle, jossa oli työkoneita töissä.

Otkes suosittaa, että ANS Finland ja Finavia kehittävät näyttöjään niin, että maa-ajoneuvot erottuvat selvästi eikä sekaannuksia tapahdu.

Se myös toivoo, että Trafi varmistaa, että rullauksen toimintamenetelmissä huomioidaan, että ohjaamohenkilökunnan huomio keskittyy ympäristöön eikä muuhun.

24.1. johtopäätöksiä

Nurmen mukaan heikot sääolosuhteet vaikuttivat tilanteeseen paljon. Lunta satoi.

-Rullaaminen huonossa näkyvyydessä on vaikea tehtävä.

Lentäjät keskittyivät mittaristoon ja valmistuivat liikkeellelähtöön, eivätkä he tarkkailleet ympäristöä tarpeeksi.

-Sillä hetkellä mitään muuta ei voi tehdä vaan homma täytyy tehdä niin, että huomio on ympäristössä.

-Talviolosuhteisiin ei osattu varustautua, Nurmi tiivistää.

Suomessa heikko näkyvyys, lumi ja talvi eivät ole kuitenkaan poikkeuksellisia, hän toteaa.

Johtopäätöksiä 23.1. vaaratilanteesta

Etukäteen tehtävät kunnossapitotyöt sovitaan periaatteessa päivän alussa osapuolten kesken, Otkes kertoo.

Nyt niin ei ollut tehty.

-Tilanne oli varsin dramaattinen, kertoo Nurmi.

Hänen mukaansa tilanteessa oli "elementtejä vaikka mihin."

Hänen mukaansa lennonjohtaja oli unohtanut, että kiitotiellä poistettiin lunta.

On tärkeää, että lennonjohtajat havaitsevat omat virheensä ennen kuin ne vaikuttavat lentoturvallisuuteen.

Kiitoteiden varausten tulee myös näkyä selvästi lennonjohdolle, todetaan.

24.1. tapahtumat

Aaltonen kertoo, että sääolosuhteet olivat huonot 24.1. tapahtuneessa vaaratilanteessa.

Yksityiskoneen sivuikkunat olivat lumen ja jään peitossa, Aaltonen sanoo.

-Merkittävää oli, että miehistö aloitti tarkastusten teon heti liikkeellelähdön jälkeen. Miehistö ohitti vahingossa rullaustien ja päätyi tahattomasti kiitoradalle, Aaltonen kertoo.

Kone siis rullasi suoraan kiitoradalle asti, vaikka sen olisi pitänyt kääntyä aiemmin.

Lennonjohto huomasi tapahtuneen ja antoi ylösvetokäskyn kiitoradalle laskeutumassa olleelle matkustajakoneelle.

Paikalla olleet ohjausvalot eivät näkyneet lumen vuoksi.

23.1. tapahtunut

Ilmailuonnettomuuksien johtaja Ismo Aaltonen kertoo, että kiitotie oli varattu lumenpoistoon, mutta sitä ei oltu kuitenkaan suljettu kunnossapitotyön ajaksi.

Aaltonen kertoo, että kahden työkoneen kuljettajat huomasivat lähtevät lentokoneen.

-Sää oli onneksi tapahtumahetkellä hyvä. Se oli aika ratkaisevaa, Aaltonen kertoo.

Tiedotustilaisuus on alkanut. Onnettomuustutkintakeskus kertoo yleisesti toiminnastaan.

Otkes julkistaa tutkintaraportin vakavista vaaratilanteista Helsinki-Vantaan lentokentällä

Tilaisuudessa puhuvat Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi, ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen ja viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.

Vaaratilanteet tapahtuivat tammikuun 23. ja 24. päivä.

23.1. Finnairin lento Riikaan sai lennonjohdolta lähtöluvan kiitoradalle, jolla kuitenkin oli kolme ajoneuvoa poistamassa lunta. STT uutisoi tuolloin, että kone olisi ohittanut yhden traktorin ja lumilingon ja lentänyt toisen traktorin yli.

24.1. taas lennonjohto antoi yksityiskoneelle lähtöluvan, mutta kone rullasi väärälle kiitoradalle. Radalle laskeutumassa ollut Finnairin matkustajakone Brysselistä teki ylösvedon noin kahden kilometrin päässä kentästä.

Tammikuussa uutisoitiin, että lennonjohdosta vastaavan valtionyhtiö ANS Finlandin mukaan tapahtumien syynä ei ollut viimevuotinen organisaatiouudistus lennonvarmistuksessa.

Lue lisää: Helsinki-Vantaalla vaaratilanteet perättäisinä päivinä – Lennonjohdon edustaja: Organisaatiomuutos ei heikentänyt turvallisuutta