Maanteillä nähdään pian kameratolppia, jotka kykenevät ”tekemään vaikka mitä” – näin jäljittävä peltipoliisi toimii - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Maanteillä nähdään pian kameratolppia, jotka kykenevät ”tekemään vaikka mitä” – näin jäljittävä peltipoliisi toimii

Ensimmäiset tutkatekniikkaan perustuvat jäljittävät kameratolpat ovat pian valmiina. Mittaukset alkavat 4- ja 6-teillä.

Ruotsissa uusista peltipoliiseista on hyviä kokemuksia. Suomessa tutkakameraa on kokeiltu kesäkuusta alkaen Oulun keskustassa. Kuva Ruotsista.

25.9.2018 14:18

Kiireiset autoilijat saavat pian totutella uudenlaiseen ”kiusantekoon”. Entistä kehittyneemmät, tutkaseurantaan perustuvat liikennevalvontakamerat ovat pian pystyssä.

Ensimmäiset pätevämmät peltipoliisit tulevat mittaamaan autoilijoiden nopeuksia nelostiellä Lusin–Vaajakosken -osuudella sekä kuutostiellä Koskenkylän ja Korian Napan välillä.

Uusia, entistä näyttävämpiä valvontatolppia rakennetaan 95 kilometrin nelostien pätkälle 23. Kuutostien 58 kilometrin osuudelle tolppia on tulossa 16.

Eroa on muussakin kuin ulkonäössä. Tulevat kamerat mittaavat tiellä liikkujien nopeuden tracking radar -tutkatekniikalla.

Perinteiset peltipoliisit perustuvat kahteen asfalttiin upotettuun silmukkailmaisimeen. Nopeus mitataan, kun ajoneuvo ylittää silmukat, jotka ovat yleensä 2,5 metrin etäisyydellä toisistaan. Silmukoista tolppaan on matkaa normaalisti 15–20 metriä.

Tähän saakka on ollut ratkaisevaa, mikä on ajonopeus silmukoiden kohdalla. Pikaisella jarrutuksella oikeassa kohdassa on kyennyt välttämään välähdyksen.

 Ikävä kyllä silti on vielä ihmisiä, jotka ajavat ylinopeutta.

Tulevien tolppien tutka pakottaa hidastamaan vauhtia hieman pidemmäksi aikaa. Ruotsalaisen valmistajan mukaan kahdella säteellä keilaava tutka osaa jäljittää lähestyvän ajoneuvon jopa 150 metrin päästä.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta tunnustautuu tosin skeptiseksi.

– Ei se tutka 150 metrin päästä ota mitään, elleivät olosuhteet ole hyvät, Ihalainen sanoo.

Tarkkaa metrimäärää mittauksille Ihalainen ei osaa vielä arvioida. Aluksi ELY-keskukset asentavat kokeilumielessä seitsemän uutta laitetta.

– Teknisesti laite pystyy tekemään vaikka mitä, mutta haluamme testata ja varmistaa, että kaikki toimii.

– Tutka pystyy seuraamaan useampia, eri kaistoilla liikkuvia kohteita yhtä aikaa. On tärkeää, että pystymme varmasti identifioimaan oikean kohteen.

Rohkaisevaa on se, että Ruotsissa kokemukset järjestelmästä ovat hyviä. Suomessa tutkakameraa on kokeiltu kesäkuusta alkaen Oulun keskustassa.

 Teknisesti laite pystyy tekemään vaikka mitä, mutta haluamme testata ja varmistaa, että kaikki toimii.

– Mutta ensin meidän pitää nähdä asia omin silmin, Ihalainen korostaa.

Tiellä liikkujien silmät saavat hiljalleen tottua uusiin tolppiin, joissa on mukana poliisinsinistä. Automaattivalvontaa ei aiota siis jatkossakaan piilotella.

– Iso muutos alkaa näkyä vuoden sisällä, Ihalainen sanoo ja korostaa valvonnan ennaltaehkäisevää vaikutusta.

Ajatuksena on, että näkyvät tolpat saavat kuljettajat tarkkailemaan kaasujalan käyttöä. Ihalaisen mukaan liikennevirrat ovatkin viime vuosina rauhoittuneet.

– Ikävä kyllä silti on vielä ihmisiä, jotka ajavat ylinopeutta.

Ylinopeuksista tuomittavia sakkoja tullaan tarvitsemaan, jotta uudet tutkat, kamerat ja tolpat saadaan maksetuksi. Pelkkä laitteisto maksaa valtiolle noin 23 000 euroa. Tolpan hinta on noin 4 000 euroa. Kokonaishintaan pitää ynnätä vielä asennustyön kustannukset.

Kaikkiaan Poliisihallitus on tilannut Ruotsista 150 uuden polven laitteistoa. Hankintasopimuksen arvo on 4,4 miljoonaa euroa.

Tutkalla tehtävässä nopeusvalvonnassa ei sinällään ole mitään uutta, sillä poliisin siirrettävät valvontalaitteet perustuvat radiotekniikkaan. Liikkuva poliisi sai ensimmäiset siirrettävät tutkat käyttöön jo vuonna 1958.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?