Kotimaa

Liikennelääkäri peltipoliisin huomautuksista: Miniylinopeudet eivät aiheuta suurta vaaraa liikenteessä

Julkaistu:

Liikennelääkäri muistelee, miltä tuntui saada poliisilta kirjallinen huomautus kolmen kilometrin ylinopeudesta.
Jos poliisin valvontakamera välähtää 80 km/h -tuntialueella, kun ajaa 83 km/h -vauhtia, autoilija saa postia poliisilta. Postiluukusta kolahtaa virallinen huomautus.

Onko kirjallisten huomautusten lähettämisessä järkeä, kuuluu kysymys.

Huomautuksilla ei ole seuraamuksia. Lisäksi jos katsellaan kuolemaan johtaneita onnettomuustilastoja, pienellä ylinopeudella ei ole ollut merkitystä.

– Autolla ajaminen pienessä ylinopeudessa ei aiheuta suurta vaaraa liikenteessä. Miniylinopeudet eivät nouse esille onnettomuustutkinnassa, liikennelääkäri, neurologi Mikael Ojala viittaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ojala selvittää, että jos on kuolemaan johtaneita liikenneturmia, niissä ylinopeudet ovat räikeitä. Ylinopeudet liittyvät päihteisiin.

Suuria ongelmia ovat Ojalan mielestä kaahaaminen piripäissä ja ajoterveyskysymykset. Kuolonkolareissa on ollut osallisina kuljettajia, joiden ajokunto ei ole riittävä.

– Ammattikuljettajillakin on väsymystä, sairauksia, huonoja elämäntapoja.

Vaikka pienet ylinopeudet eivät ole aiheuttaneet suurta vaaraa liikenteessä, Ojala sanoo olevansa peltipoliisien kannalla. Valvontaa tarvitaan.

– Luottamus ihmisten hyväntahtoisuuteen ei riitä. Kaikki vetoavat kiireeseen.

Automaattinen kameravalvonta on Ojalan mielestä kannatettava asia myös veronmaksajan näkökulmasta.

– On parempi, että on automaattisia kameroita valvomassa kaahareita kuin että poliiseja olisi joka nurkan takana tutkan kanssa kyttäämässä.

Ojalan mielestä liikenneturvallisuuden valvonta voidaan aivan hyvin jättää koneille.

Ojala uskoo, että peltipoliisit lisäävät liikenneturvallisuutta ja parantavat ajoturvallisuutta.

– On nähty Helsingissä kehäykkösellä. Kun peltipoliisi tuli, liikenne muuttui säntillisemmäksi. Vaikka on pientä kiihdyttelyä ja jarruttelua, liikennevirta menee maltillisemmin.

Ojala uskoo, että poliisin huomautuskirjeellä on vaikutusta ajokäyttäytymiseen.

Hän muistaa saaneensa kerran elämässään kirjeen poliisilta. Hän oli ajanut kolme kilometriä ylinopeutta.

– Sain kirjeen, jossa on poliisin logo. En vielä tiennyt, mitä siellä on. Kyllä se tietyn reaktion aiheuttaa. Entistä säntillisemmin sen jälkeen noudattaa sääntöjä.

Ojala ihmettelee, miksei valvontakameroita käytetä punaisia päin ajamisen valvontaan. Pääkaupunkiseudulla on arkipäivää, että pari autoa kaahaa punaisilla.