Kotimaa

Vesa-ilmiö sai IS:n lukijat hehkuttamaan suomalaista palvelua: ”Kaikkien pitäisi viettää vähintään kuukausi kassalla”

Julkaistu:

Ruokakaupan kassalla työskentelevän Vesa Paakkolan positiivinen työasenne innosti Ilta-Sanomien lukijat pohtimaan hyvän asiakaspalvelun merkitystä arkisilla kauppareissuilla.
Ilta-Sanomat kirjoitti lauantaina Mikkelin K-Citymarketin kassalla 22 vuotta työskennelleestä Vesa Paakkolasta, joka valittiin viikko sitten perjantaina vuoden positiivisimmaksi mikkeliläiseksi. Kolme vuotta sitten hän sai samassa kilpailussa kunniamaininnan ja hänet valittiin Keskon vuoden asiakaspalvelijaksi.

Lue lisää: Onko tässä Suomen mahtavin kassa? 22 vuotta Citymarketissa työskennelleen ”Viivakoodi-Vesan” luo jonottavat muutkin kuin paikkakuntalaiset

Kirjoituksen mukaan lempinimen ”Viivakoodi-Vesa” saanut mies on kerännyt tykkäyksiä ja suitsuttavia kommentteja myös sosiaalisessa mediassa.
  • Katso jutun alusta video Vesan työskentelystä
Paakkolaa käsittelevän Ilta-Sanomien jutun kommenttikentässä on innostuttu keskustelemaan lukijoiden omista mukavista kauppakokemuksista.

Monissa kommenteissa onniteltiin Vesaa hänen saamastaan tunnustuksesta ja tuotiin esille se, kuinka positiivinen asiakaspalvelutyöntekijä voi arkisella kauppareissulla saada hyvälle tuulelle, jopa pelastaa päivän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ilta-Sanomat keräsi yhteen lukijoiden kommentteja aiheesta:

Positiiviset, leppoisat, asiansa osaavat kassahenkilöt ovat mukavimpia kohdattavia. Olisi ihan hyvä joskus antaa sinne kehukin, mutta sellaista se on, että hieman vaikeaa siinä jonossa on alkaa yhtäkkiä kehuskelemaan.”

Kaupassa käynti voi pelastaa joskus huononkin päivän tai ainakin parantaa sitä. Monelle vanhukselle kaupassa käynti voi olla viikon ainoa sosiaalinen tilanne. Itse olen usein lähtenyt kaupasta mukavalla mielellä, ja koen sen olevan yksi pikkukaupungin etuja. Isossa kaupungissa asuessani en ole ikinä keskinkertaista perus-kohteliasta asiakaspalvelua parempaa saanut, vaikka varmasti hyviä asiakaspalvelijoita sielläkin on.

Vesa on ilmiö. Mökkimatkalla pysähdytään Mikkelin KCM:ssä, ja Vesa on tosiaan jäänyt mieleen. En ole vastaavaa kohdannut muualla.”

Mielestäni se on lähinnä ikävä urbaanilegenda, ettei Suomessa osattaisi asiakaspalvelua.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kun menee kassalle töihin, niin opetetaan kassatyön tehtävät, jotka ovat monipuolisemmat kuin kukaan uskoo. Mutta kukaan ei opeta miten miljoonaa erilaista ihmistä otetaan vastaan. Sen oppii kantapään kautta, eikä se lopu koskaan. Siinä oppii ihmisistä paljon, eikä se ole todellakaan pelkästään positiivista. Kaikkien ihmisten pitäisi viettää vähintään kuukausi kassalla, niin oppisi ihmisistä paljon.”

Kyllä aidosti asiakaspalvelutyöstä tykkäävän tunnistaa heti. Tässä on mies oikeassa ammatissa.”

Tällaisia ihmisiä on nykyään erittäin harvassa. Kunpa omaisi edes murusen tuollaista ominaisuutta. Menestystä jatkossakin Viivakoodi-Vesa.”

Asiakkaaseen keskittyminen on nykyään harvinaista. Osa ei katso silmiinkään, osa ei tervehdi, jotkut juttelevat asiakkaan ohi työkavereidensa kanssa tai hoitelevat kahden asiakkaan asioita samanaikaisesti. Tämä Vesa on ilmeisestikin aivan toista maata!”

Hyvä kassa tai ystävällinen myyjä voi pelastaa päivän.”

Minä itse arvostan palveluammatissa raatavia, jotka jaksavat pysyä positiivisina ja ystävällisinä – enemmän kuin jotain huippujohtajaa.”

Minä olen huomannut sen, että nuoret, juuri aloittaneet kassahenkilöt ovat aina iloisia ja ystävällisiä. Vaikka homma saattaa joskus kokemattomalla tökkiäkin, niin se kaunis hymy korvaa pienen viiveen. Ja eihän tällaisella eläkeläisellä mihinkään kiire enää ole. Tietysti se on kiinni asiakkaasta itsestäänkin millaista palvelua saa. Jos ei tervehdi, ei kiitä kuitista ja vaihtorahoista, ja näyttää hapanta naamaa, niin on ihan oikein että saa samalla mitalla takaisin.”

Tykkään keskustella ihmisten kanssa, ja itsekin olin asiakaspalvelussa noin 35 vuotta. Vaatii oikeasti positiivista asennetta ja tietynlaista ihmistuntemusta. Kivalle kassalle on aina mukava mennä.”

Millainen on ollut paras asiakaspalvelukokemuksesi? Mikä tekee kauppareissusta tai muusta asiakaspalvelutilanteesta positiivisella tavalla mieleenpainuvan? Kerro alla kommenttikentässä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt