Kotimaa

Venäjän uusi tullilaki käännytti kymmeniä rajalta – asiantuntija: voi koskea 500 000 tavallisen suomalaisen autoa

Julkaistu:

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi, että Suomen autokannassa olevista, yksityiseen käyttöön rekisteröidyistä henkilö- ja pakettiautoista noin viidesosa on rahoitusyhtiön omistuksessa.
Venäjällä on otettu käyttöön uusi tullilaki, jonka mukaan jatkossa Venäjälle voi viedä vain yhden auton omistajaa kohden verovapaasti, eli Venäjän alueella voi kerrallaan olla vain yksi saman omistajan ajoneuvo.

Suomen tullin tämänhetkisten tietojen mukaan muutos ei näyttäisi koskevan kaupallista liikennettä. Uuden tullilain yksityiskohdat ovat Suomessa kuitenkin yhä auki.

Tullin mukaan Venäjän uusi laki voi aiheuttaa ongelmia tilanteissa, joissa yksityishenkilö on haltijana ja auto on rahoitusyhtiön tai pankin omistama, eli se on esimerkiksi lainalla ostettu.

Nuijamaan tullin tullipäällikön Petri Kukkosen mukaan pankin tai rahoitusyhtiön omistamalla autolla liikkuva ihminen pääsee maahan verovapaasti vain, jos on ensimmäinen kyseisen yhtiön omistamalla autolla rajan ylittävä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Käytännössä se tarkoittaa, että yhtä aikaa saman rahoitusyhtiön autoja ei voisi olla kuin yksi ainut. Tänä päivänä, kun monet autot ovat rahoitusyhtiöiden omistamia eli lainalla ostettuja, se tietysti aiheuttaa ongelmia yksityisautoilijoille, jotka menevät Venäjälle, Nuijamaan tullin tullipäällikön Kukkonen kommentoi STT:lle.

– Autollahan ei ole kahta omistajaa, vaan kun autoa on rahoittanut rahoitusyhtiö, niin rahoitusyhtiö on ainut omistaja, ja autoa käyttävä henkilö on haltija. Niin kauan kun autosta on yksikin euro rahoitusta maksamatta pois, niin omistaja on rahoitusyhtiö. Ja näissä tapauksissa tulee nyt sitten ilmeisesti Venäjän rajalla ongelmaa, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Rajoituksen voi kiertää maksamalla takuusumman. Tullin mukaan kymmeniä suomalaisia on jo kääntynyt tai käännytetty takaisin Venäjän rajalta, ja useita suomalaisia on jo verotettu uuden lain nojalla.

Tero Kallio sanoo, että noin 50 prosenttia yksityishenkilöiden käytössä olevista, vuonna 2017 myydyistä uusista autoista oli rahoitettuja.

– Autokannastahan se ei ole yhtä paljon, koska vanhemmissa autoissa ei ole yhtä korkea prosentti rahoituksen suhteen. Mutta tuosta saa sen käsityksen, että kyllä se on merkittävä osuus autoista, missä rahoitusyhtiö on merkitty omistajaksi.

Kallion mukaan Suomen autokannassa yksityiskäyttöön rekisteröityjä henkilö- ja pakettiautoja on yhteensä noin 2,6 miljoonaa. Hän arvioi, että noin viidennes niistä olisi rahoitusyhtiöiden omistamia.

– Jos heitän hyvin varovaisen arvion, että edes viidenneksessä tästä olisi omistajana rahoitusyhtiö, niin silloin puhumme noin puolesta miljoonasta autosta.

Lue lisää: Kymmeniä suomalaisia käännytetty Venäjän rajalta – autoilijoilta penätty jopa tuhansien eurojen takuusummia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt