Kotimaa

Onko tässä Suomen mahtavin kassa? 22 vuotta Citymarketissa työskennelleen ”Viivakoodi-Vesan” luo jonottavat muutkin kuin paikkakuntalaiset

Julkaistu:

Ystävällisyydestään ja positiivisuudestaan palkitulla Vesa Paakkolalla on meille miljoonille asiakkaille yksi neuvo.
Vesa Paakkolaa saa hetken odotella lounasravintolan pöydässä. Hän on jäänyt suustaan kiinni puolituttujen kanssa. Niin on käynyt Mikkelin K-Citymarketin kassalla 22 vuotta työskennelleelle Paakkolalle jo vuosia, mutta kuluneen viikon aikana tervehtijöitä on riittänyt tavallistakin enemmän.

Viikko sitten perjantaina Paakkola valittiin vuoden positiivisimmaksi mikkeliläiseksi. Kolme vuotta sitten hän sai samassa kilpailussa kunniamaininnan ja hänet valittiin Keskon vuoden asiakaspalvelijaksi.

Viralliset tunnustukset ovat kuitenkin pientä sen kansansuosion rinnalla, jota Paakkola – asiakkaiden antamalta lempinimeltään Viivakoodi-Vesa – Mikkelin seudulla nauttii. Sosiaalinen media täyttyy tykkäyksistä ja Paakkolaa suitsuttavista kommenteista joka kerta, kun paikallinen media Länsi-Savo on kirjoittanut hänen palkinnoistaan.

– Nyt ei ole epäilystäkään, etteikö titteli olisi napsahtanut oikealle ihmiselle, kommentoi eräs kaupunkilainen Facebookissa Paakkolan valintaa vuoden positiivisimmaksi mikkeliläiseksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Meilläkin nuoriso menee aina Vesan kassalle, vaikka olisi vapaita ja Vesalla jonoa, kuvaili toinen.

– Onnittelut Helsingistä! Minäkin hakeudun aina hänen kassalleen, kun olen mökillä ja käyn Cittarissa, kirjoitti kolmas.

Katso yllä video Vesan työskentelystä!



Loppuvuodesta 50 vuotta täyttävä Paakkola on ottanut palkinnot ja suosion vastaan iloisena ja onnellisena.

– Tämä tuntuu uskomattomalta. Viime sunnuntai jää ikuisesti mieleeni, sillä eräs asiakas sanoi, että palkintoa pitää arvostaa, koska se on kova palkinto ja sinä, Vesa, olet yksi kovimmista, Paakkola kertoo.

Paakkola on poikkeuksellisen suosittu ja positiivinen kassanhoitaja, mutta poikkeuksellinen hän on muutenkin. Hän esimerkiksi kertoo saaneensa syntymälahjana erinomaisen numeromuistin.

Merkonomin ura kassalla alkoi työharjoittelussa K-kaupassa kotikaupungissa Lahdessa 1.4.1989.

– Olenkin sanonut, että tämä minun koko urani on aprillipila, Paakkola naurahtaa.

Hän ehti työskennellä Lahdessa myös keskustan ison tavaratalon Aleksanterin ja Launeen K-Citymarketin kassalla. Sitten tuli 15.7.1995, ja Paakkola päätti yllättäen työvuoron jälkeen lähteä ajelemaan Mikkeliin. Siellä oli ravit ja yksi tuttu baari – Stoppari.

Paakkola istahti ravintolan pöytään kello 22.15. Minuutin päästä viereen tuli Sari.



Rakkaus vei mukanaan.

– Niinhän sitä miehelle käy, Paakkola hymyilee.

Hän päätyi muuttamaan Mikkeliin ja aloitti K-citymarketin kassalla 13.4.1996. Paakkolan palkkasi nykyinen kokoomuksen kansanedustaja ja ex-ministeri, silloinen kauppias Lenita Toivakka.

Kassalla työskentelyssä Paakkolaa kiinnosti alusta asti asiakkaiden kanssa juttelu. Hän on tykännyt rupatella ihmisten kanssa aina. Alkuvuosina hän oli kuitenkin nykyistä hiljaisempi.

– Ehkä parikymppinen ei ole niin vilkas kuin viisikymppinen, Paakkola nauraa.

Häntä kehutaan toistuvasti juuri ystävällisyydestä, positiivisuudesta ja taidosta kohdata asiakas. Paakkolan mielestä kohteliaana ja hyväntuulisena pysyminen on helppoa. Hän arvostaa terveyttä ja elämää, sillä vuosien varrella on menehtynyt niin ystäviä kuin kollegoita.

– Kun aamulla herää, sitä huomaa, että kaikki on hyvin, ottaa kahvia ja lähtee töihin. Mikäs siinä ollessa.

Paakkolan tunnettuudesta Mikkelin seudulla kertoo jotain se, että jo vuonna 2005 tuntematon nainen kysyi häneltä baarissa, että mitäs Viivakoodi-Vesa. Silloin Paakkola kuuli ensimmäisen kerran, minkälainen lempinimi hänelle oli keksitty.

– On hauska juttu, että se on säilynyt.



Paakkola arvioi tuntevansa ehkä 20 000 mikkeliläisen kasvot. Parissakymmenessä vuodessa isossa marketissa työskentelevä kassanhoitaja ehtii painaa mieleen niin viisivuotiaita kuin ysikymppisiä.

Paakkolaa ei puuduta. Joskus motivaatio on ollut hetken koetuksella, mutta siitäkin on jo yli 20 vuotta.

Hänen päiväänsä eivät pilaa edes kiireiset ja kärttyisät asiakkaat, joilta on Paakkolan sanoin ”jäänyt kahvi kotona juomatta”.

– Kaikille sattuu niitä päiviä, mutta itse en näytä sitä ulospäin, sanoo Paakkola.

Asiakaspalvelun lisäksi Paakkolaa kehutaan ripeydestä. Hän iloitsee, että moni on sanonut hänen saamansa huomion ja tunnustusten lisäävän kassanhoitajien arvostusta.

Itse hän ei aio vaihtaa muihin töihin niin kauan kuin terveyttä riittää. Vapaa-ajalla hän nauttii kotimaan lomamatkoista ja penkkiurheilusta.

Palkitulla ammattilaisella on vinkki meille miljoonille suomalaisille, jotka tänäänkin lapamme ostoksiamme liukuhihnalle.

– Hyvä asiakas on sellainen, joka tulee kassalle iloisena ja kysyy, mitä kuuluu.

Tiedätkö mielestäsi erityisen hyviä kassahenkilöitä tai asiakaspalvelijoita? Kerro osoitteiseen uutiset@iltasanomat.fi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt