Kotimaa

Otkes Kuopion onnettomuudesta: Bussin piirturista paljastui ikävä yllätys – ”Hiljentäminen epäonnistui ratkaisevasti”

Julkaistu:

Otkes aikoo tehdä tietopyyntöjä kuljettajan terveydentilan selvittämiseksi.
Kuopion onnettomuusbussi ajoi moottoritien rampilla ylinopeutta, mutta syytä tähän ei tiedetä. Onnettomuustukintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Kai Valonen kertoo, että auton vauhtia ei saatu hiljennettyä risteykseen tultaessa.

– Meillä ei ole tarkkaa tietoa siitä. Risteykseen hiljentäminen epäonnistui ratkaisevasti, Valonen sanoo.

Valosen mukaan risteyksessä auton nopeus oli ”lähempänä moottoritienopeutta”, eli 100 kilometriä tunnissa kuin risteysalueilla normaalisti ajettavaa 0–20 kilometriä tunnissa.
  • Katso alla olevalta videolta, miltä bussi näytti heti turman jälkeen.

Tieto nopeudesta on auton ajopiirturin suurpiirteisestä tarkastelusta ja arviota tukevat onnettomuuspaikalla olevat jäljet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nyt Otkes on saanut ajopiirturin tarkat skannaukset poliisilta ja nimittänyt yhden henkilön tutkimaan sen tiedot perusteellisesti. Tarkastelun kohteena ovat sekunnit, joiden aikana onnettomuus tapahtui, sekä koko matkan ajo- ja lepoajat.

Otkesia on kuitenkin odottanut ikävä yllätys ajopiirturissa: se ei ole kovin tarkka. Vanha pahvinen ajopiirturi ei ole tarkoitettu onnettomuuksien tutkintaan. Otkesilla olisi tarve tutkia ajopiirturin antamia tietoja, kuten ajoneuvon nopeutta, alle sekunnin tarkkuudella onnettomuushetkellä ja sitä edeltävänä aikana. Piirturi ei Valosen mukaan taitu tähän kovin hyvin.

– Esimerkiksi junassa, lentokoneessa, laivassa tai uudemmassa autossa piirturi olisi antanut paljon tarkempaa tietoa.

Tarkempi digitaalinen piirturi tuli pakolliseksi ensirekisteröidyissä linja-autoissa vuonna 2006. Turmabussi oli valmistettu vuotta aiemmin.


Lue myös: Kun Kirsti Sädesuo roikkui turmabussin sisällä turvavöissä, puoliso Veikko odotti peloissaan ratapenkalla: ”Se oli hirvittävä näky

Piirturin tietojen lisäksi onnettomuustutkijat tarkastelevat onnettomuuspaikan jälkiä ja kuulevat uudelleen kuljettajaa sekä matkustajia. Otkes aikoo myös tutkija mahdollisia terveydellisiä kysymyksiä, jotka onnettomuuteen ovat voineet vaikuttaa.

Tällä hetkellä Otkesin tiedot kuljettajan terveydentilasta perustuvat siihen, mitä hän on kertonut. Tutkintakeskus aikoo tehdä asiasta tietopyyntöjä tarkemman tiedon saamiseksi. Toistaiseksi Otkes pitää tiedot itsellään.

– Tutkinnan edetessä pystymme kyllä esittämään nämä asiat sillä tavalla, etteivät ne jää pimentoon, vaikka varmasti mitään henkilökohtaisia yksityiskohtia emme kerro, Valonen toteaa.

Lue myös: Bussia saa ajaa niin kauan kuin terveys sallii ja kortin saa uusittua – ”Yksilöllisyys korostuu iän karttuessa



Autossa olleet matkustajat kertoivat aiemmin IS:lle, että kuljettajan ajotyyli oli ”hoipertelevaa”, ja että häneltä tiedusteltiin mahdollista väsymystilaa kesken matkan.

Valosen mukaan nämä tiedot kiinnostavat myös Otkesia. Otkes on kuullut seitsemää matkustajaa, mutta heidän kertomuksistaan ei ole vielä tehty mitään yhteenvetoa.

  • Onnettomuus hiljensi kuopiolaiset, katso video alta

Kuopion Yliopistollisesta Sairaalasta tiedotettiin eilen, että tehohoidossa on vielä kaksi potilasta. Vuodeosastohoidossa on vielä seitsemän potilasta. 10 potilasta on pystytty kotiuttamaan.

Vuodeosastopotilaista ainakin kolme ollaan siirtämässä alkuviikosta Ruotsiin saamaan jatkohoitoa heidän kotipaikkansa läheisiin sairaaloihin. Kansainväliset sairaalasiirrot vaativat sairaalan johtajan Heikki Miettisen mukaan kahden tai kolmen päivän järjestelyt, koska välimatkat ovat pitkiä ja potilasturvallisuus ei saa vaarantua.

Miettinen kertoo, että neljän kuolonuhrin kuolinsyyselvittelyt tehdään tämän viikon aikana.

– Suomen lain mukaan tällaisissa tapauksissa tehdään oikeuslääketieteellinen selvittely, johon liittyy useimmiten ruumiinavaus, Miettinen toteaa.


Linja-auto syöksyi sillalta junaraiteille Kuopiossa perjantaina. Neljä matkustajaa kuoli onnettomuudessa.