Kotimaa

Tutkija pitää edelleen mahdollisena, että Kuopion turmabussin kuljettajalta menivät kaasu ja jarru sekaisin

Julkaistu:

Kuopion bussiturma
Kuopion onnettomuusristeys oli taajama-aluetta, joten bussin vauhdin olisi pitänyt tipahtaa rampilla huomattavasti. Otkesin mukaan nopeus oli kuitenkin lähempänä moottoritienopeutta.
Kuopion onnettomuuden linja-auto on nyt läpikotaisin tutkittu. Onnettomuustutkintakeskus kertoi lauantai-iltana, että auton jarrut toimivat kunnolla, eivätkä ne aiheuttaneet onnettomuutta. Otkes on kuitenkin tehnyt tietopyynnön selvittääkseen, onko ajoneuvotyypin kanssa ollut ongelmia muualla.

Lue lisää: Otkes kuuli Kuopion turmabussin kuskia tunnin ajan: Auto tutkittu nyt läpikotaisin – ei mitään viitteitä teknisestä viasta

Onnettomuus tapahtui, kun Kuopion moottoritiellä pohjoisen suunnasta tullut tilausajossa ollut linja-auto suistui moottoritien liittymästä junaradalle.

Otkesin johtava tutkija Kai Valosen mukaan nopeus on ollut risteyksessä lähempänä moottoritienopeutta, vaikka sen olisi pitänyt olla noin 0–20 kilometriä tunnissa.
  • Yllä olevalla videolla näkyy Kuopion turmabussin käyttämää reittiä.

Itä-Suomen poliisin tilannekeskus kertoo rampin vaihtuvan loppupäässä liikennemerkin mukaisesti taajama-alueeksi, jossa on viidenkympin nopeusrajoitus. Ennen rampille nousua moottoritiellä on satasen nopeusrajoitus.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Liikenneviraston mukaan rampit katsotaan nopeuden muutosalueiksi, joilla ei käytetä erillisiä nopeusrajoituksia.


Valonen kertoo, että Kuopion onnettomuuden linja-auto on automaattivaihteinen, joten polkimina ovat vain kaasu ja jarru.

Valosen mukaan on myös mahdollista, että kaasu ja jarru ovat menneet sekaisin.

– On varmaan mahdollista sekin. Mahdollisuuksia on tietysti muitakin.

– Muutamassa sekunnissa on tapahtunut paljon asioita, jolloin kuljettajan huomio menee varmaankin siihen, miten tilanteesta selviytyy mahdollisimman pienillä vahingoilla. Kukaan ei tuollaisen tilanteen jälkeen pysty varmasti kertomaan, mitä kaikkia vipuja ja polkimia on painettu, Valonen jatkaa.



Valonen kertoo, että linja-autoissa käytetään vauhdin pudottamisessa jarrun lisäksi myös hidastimia. Myös turmabussissa oli sellainen.

– Sitä käyttäessä ei tarvitse käyttää jarruja, sillä hidastimilla otetaan vauhtia pikku hiljaa pois.

Valosen mukaan hidastimen käytöstä ei ole tässä vaiheessa tietoa.

– Hätätapauksessa käytettävissä on myös käsijarru, mutta senkään käytöstä ei ole toistaiseksi tietoa.

Valonen kertoo turmabussin painaneen kuorman kanssa reilut 20 000 kiloa.

– Bussin jarrut on mitoitettu painon mukaan, mutta kyllä henkilöauto vähän paremmin pysähtyy. Paineilmajarruissa voi olla jotain hitautta, mutta kyllä linja-autojen jarrutusjärjestelmät ovat nykyisin kohtuullisen kehittyneitä.

Aikaisemmin sunnuntaina Kalix Sång Klubbin puheenjohtaja Aimo Suomela kertoi, että matkustajat olivat olleet turma-autossa peloissaan jo ennen kohtalokkaan onnettomuuden tapahtumista.

– (Muut ovat kertoneet, että) bussi olisi Pulkkilan pysähdyspaikasta viimeistään lähtenyt hoipertelemaan keskilinjan tuntumassa ja reunalinjalla edestakaisin.

Suomela itse ei ollut huomannut linja-auton hoipertelua, mutta muut matkustajat olivat onnettomuuden jälkeen kertoneet asiasta.

Lue lisää: Matkustaja kertoo Kuopion turmabussin menon olleen epävakaata – kuskia oli pyydetty hidastamaan jo ennen kohtalokkaita sekunteja