Kotimaa

Otkes kuuli Kuopion turmabussin kuskia tunnin ajan: Auto tutkittu nyt läpikotaisin – ei mitään viitteitä teknisestä viasta

Julkaistu:

”Mitään viitteitä siitä, että joku tekninen vika olisi aiheuttanut onnettomuuden, ei ole”
Onnettomuustutkintakeskuksen eli Otkesin tutkinta Kuopion bussiturmasta on edennyt siihen pisteeseen, että itse vaurioitunut linja-auto voidaan palauttaa poliisille ja omistajalleen. Otkes ei sitä enää tarvitse.

Kuopiossa on paikan päällä seitsenhenkinen tutkintaryhmä, joka on tarkoitus kotiuttaa tänään sunnuntaina. Johtava tutkija Kai Valonen kertoo, että niin perjantaina kuin lauantainakin tutkijat ovat tehneet töitä kellon ympäri.

Onnettomuuden linja-auto on nyt läpikotaisin tutkittu. Eilen illalla varmistui, että auton jarrut toimivat kunnolla, eivätkä ne aiheuttaneet onnettomuutta. Otkes on kuitenkin tehnyt tietopyynnön selvittääkseen, onko ajoneuvotyypin kanssa ollut ongelmia muualla.

Linja-autosta käytiin läpi myös muut tekniset ominaisuudet, kuten ohjauksen ja renkaiden toimivuus.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Mitään viitteitä siitä, että joku tekninen vika olisi aiheuttanut onnettomuuden, ei ole, Valonen toteaa.

Bussi oli otettu käyttöön vuonna 2005. Ajokilometrejä sillä oli takanaan vajaat 800 000, mikä on linja-autolle tavanomainen määrä. Bussi oli määräaikaiskatsastettu maaliskuussa.


Tulevaisuudessa Otkesin on tarkoitus tutkia turmabussia vastaavaa ajoneuvoa, mutta ehjää versiota. Onnettomuudessa ollut bussi on ruhjoutunut niin, ettei esimerkiksi ohjaamoa ole päästy kunnolla katsomaan. Ehjästä versiosta saadaan valokuvia, jotka saattavat päätyä lopulliseen onnettomuusraporttiin havainnollistamaan auton ohjaamoa ja sen käyttöliittymää.

Ehjän version tutkiminen ei kuitenkaan ole tämän päivän asia. Tästä eteenpäin tutkinta jatkuu enemmän toimistotyönä.

Eilen Otkes kuuli turmabussin kuljettajaa. Kuuleminen kesti vajaa tunnin. Onnettomuudessa loukkaantunut kuljettaja on siinä kunnossa, että pystyy kertomaan matkasta.

Valosen mukaan yhteistyö kuljettajan kanssa sujui hyvin ja hän kertoi onnettomuudesta mielellään. Ongelma on se, että onnettomuudessa kaikki on sattunut muutaman sekunnin sisällä.


– On hyvin ymmärrettävää, ettei hän pysty kertomaan kaikkia asioita, Valonen toteaa.

Eilen lauantaina kuultiin myös seitsemää kyydissä ollutta matkustajaa. Valonen kertoo, että matkustajien ja kuljettajan osaltakin kaikki kerrottava näyttäisi olevan kasassa. Näin ollen muita matkustajia ei tarvitse tällä hetkellä tavoittaa.

Otkesilla on kuitenkin lainmukainen informaatiovelvoite, eli sen pitää informoida onnettomuuden osallisia tutkinnan kulusta.

Loppuraportti onnettomuudesta valmistuu noin puolessa vuodessa.