Otkesin johtava tutkija: Turmabussi on valmistettu vuonna 2005, onnettomuus saattoi johtua monista syistä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Otkesin johtava tutkija: Turmabussi on valmistettu vuonna 2005, onnettomuus saattoi johtua monista syistä

Bussi oli valmistettu vuonna 2005. Vaikka tekninen ongelma on harvinainen, on se Valosen mukaan mahdollinen.

24.8.2018 22:43

Kuopion bussionnettomuuden syyksi on viranomaisten tiedotteissa ja mediassa spekuloitu teknistä ongelmaa. Kuljettaja on kertonut poliisille, että jarrut eivät toimineet hetkeä ennen bussin syöksymistä rampilta junaradalle.

Onnettomuus­tutkinta­keskuksen johtava tutkija Kai Valonen kertoo, että on hyvin harvinaista, että tekninen vika aiheuttaisi bussi­onnettomuuden.

– Renkaiden huono kunto on yleisin tekninen syy onnettomuuteen. Jarrujen pettäminen ei minun urani aikana ole aiheuttanut ainakaan Suomessa yhtään onnettomuutta.

Valonen ei kuitenkaan lähde kiistämään, etteikö jarrujen tekninen ongelma olisi voinut aiheuttaa onnettomuutta. Otkes ei ole tässä vaiheessa pystynyt muuta kuin dokumentoimaan Kuopion onnettomuuspaikan, minkä vuoksi tarkempaa tietoa ei ole vielä saatavilla.

– Vielä emme ole voineet tehdä juuri ollenkaan onnettomuustutkintaa. Kun bussi nostetaan ja kuljetetaan halliin, meidän asiantuntijamme ryhtyvät tutkimaan bussia kunnolla. Ensimmäisenä selvitetään varmasti jarrujen kunto. Olemme huomenna (lauantaina) viisaampia.

Otkes pääsee tutkimaan onnettomuusbussia paremmin huomenna. Ensimmäisenä tarkastetaan jarrujärjestelmä.

Lauantaina Otkes pääsee myös kuulemaan muun muassa kuljettajaa ja osaa matkustajista. Näiden perusteella tapahtumankulun palasia pyritään yhdistämään kokonaisuudeksi.

Tutkintaa tulee vaikeuttamaan se, että moni ennen onnettomuutta ehjänä ollut osa saattoi rikkoutua pudotuksessa. Valonen uskoo kuitenkin, että onnettomuuden syy ja jarrujen kunto saadaan selvitettyä.

Valonen pohtii, että mikäli ongelma oli jarruissa, se olisi voinut johtua monista syistä.

– Syynä voisi olla useampi samanaikainen tekninen ongelma tai yhden osasen hajoaminen, joka vaikuttaa laajalti kaikkeen bussin toimintaan.

Linja-autoissa ja muussa raskaassa kalustossa on käytössä paineilmajarrut. Teoriassa paineiden poistuessa paineilmajärjestelmästä, jarrujen pitäisi mennä päälle ja bussin näin ollen pysähtyä.

Moni ennen onnettomuutta ehjänä ollut osa saattoi rikkoutua rajussa pudotuksessa.

Valonen kuitenkin kertoo, että paineilmateoria koskee vain paineilmaa, ja jarrut voivat hajota lukuisilla muillakin tavoilla.

– Ei voida poissulkea teknisen ongelman mahdollisuutta, vaikka melko luotettavia linja-autot ovatkin.

Onnettomuusbussi oli Valosen mukaan valmistettu vuonna 2005.

Johtava tutkija ei uskalla vielä sanoa arviota siitä, milloin onnettomuustutkinta kokonaisuudessaan valmistuu. Mikäli ongelma löytyy jarruista, selvyys onnettomuuteen voi tulla hyvin nopeasti.

Jos jarrut kuitenkin ovat ehjät, tutkinta voi viedä hieman enemmän aikaa.

Valonen kuitenkin uskoo, ettei lopullista onnettomuuden syytä saada selvitettyä vielä lauantain aikana.

– Lauantaina se solmu kuitenkin alkaa avautua. Onnettomuussyiden arvailussa pitää olla varovainen ennen sitä. Annetaan muun muassa kuskille rauha kertoa oma näkemyksensä ilman liiallisia paineita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?