Muumimukien ostaminen verkkokaupasta päättyi pettymykseen – Arabia kertoo, mikä meni pieleen - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Muumimukien ostaminen verkkokaupasta päättyi pettymykseen – Arabia kertoo, mikä meni pieleen

Julkaistu: 9.8.2018 9:43

Arabian viestinnästä kerrotaan, että verkkokaupassa oli häiriöitä lukuisista testeistä huolimatta.

Hämeenlinnalainen Pekka Granqvist odotti valmiina tietokoneellaan, kun Muumin päivä -muumimukin myynti alkoi Arabian verkkokaupassa vuorokauden vaihduttua torstaiksi.

Kun kello löi 00.04, hän siirsi kuusi mukia ostoskoriin ja aloitti maksamisen.

– Sitten se järjestelmä alkoi raksuttaa niin, että kun oli kulunut tunti ja viisi minuuttia, mukit hävisivät ostoskorista.

Yllä olevalla videolla nähdään, kun ensimmäiset muumimukit myytiin yöllä Helsingissä.

Granqvist yritti tämän jälkeen ostaa mukeja uudelleen, mutta järjestelmä ilmoitti tuotteen olevan loppuunmyyty.

Niinpä närkästynyt mukien ystävä otti auton alleen ja ajoi Iittalan lasitehtaan myymälään. Hän oli siellä paikalla kello 2.25.

Granqvist odotti vajaa viisi tuntia, jotta myymälä aukeaa kello seitsemältä aamulla. Saavuttuaan paikalle Granqvist oli jonossa kuudes.

Tapahtuma sai sikäli onnellisen lopun, että Granqvist sai haluamansa kuusi Muumin päivä -kuppia Iittalan myymälästä. Hän on silti todella tyytymätön saamaansa palveluun.

– Tämä oli todella huonosti hoidettu. Olen antanut palautetta ja tehnyt reklamaation. Jäi huono maku koko konsernista, Granqvist huokaa.

– Olen nyt 27 tuntia valvonut, eikä paljon enää naurata.

Verkkokaupasta muumimukit loppuivat nopeasti, mutta niitä on edelleen saatavissa joissain kivijalkamyymälöistä.

Arabian verkkokaupassa oli yöllä laajalti teknisiä häiriöitä, jonka vuoksi innokkailta muumimukin ostajilta saattoi jäädä yhden päivän ajan myynnissä oleva kuppiharvinaisuus saamatta.

Lue myös: Uuden muumimukin verkkotilaukset eivät menneet läpi, äkkiä tuote olikin loppu – Nettihuutokaupassa hinta jopa 2 250 €

Käyttäjät ovat kommentoineet kohtaamiaan ongelmia muun muassa Facebookin Moomin by Arabia -ryhmässä.

Ongelmia oli esimerkiksi ostosten siirtämisessä ostoskoriin, maksutapahtumaan pääsemisessä ja tilauksen läpimenemisessä. Monella palvelu on töksähtänyt kohtaan, jossa palvelu laskee toimituskuluja.

– Itsekin sain mukin koriin, toimituskuluja ja sitten kun painoin maksamaan, niin jäi junnaamaan ja palasi takaisin toimituskuluihin, kommentoi eräs ostaja.

– Toi nettikauppa oli ihan susi!!!! Tökki tosi pahasti ja lopulta kun aattelin et nyt onnisti, olihan tietty mukit loppu (jäi meinaan laskemaan postikuluja n. 45 min), kommentoi toinen.

IS:n lukija lähetti kuvakaappauksen kännykästään epäonnistuneen verkkokaupan jälkeen.

Noora Hostikka Arabian viestinnästä vahvistaa, että sivuilla oli hetkellinen häiriö. Hänen mukaansa yhtiö oli varautunut siihen, että verkkosivuille tulee paljon liikennettä. Ongelma pääsi muodostumaan, vaikka verkkosivua oli testattu useampaan otteeseen.

Hostikan mukaan verkkokaupan toteuttaja on yksi maailman suurimmista verkkokauppatoimijoista, jolla on kokemusta Black Fridayn kaltaisten ilmiöiden hoitamisesta.

– Valitsimme toimijan sen perusteella, että se on maailman edistyksellisimpiä verkkokauppatoimijoita.

Hostikka korostaa, että häiriö oli hetkellinen.

– Nopeasti se sieltä nousi ylös ja kaikki mukit verkkokaupasta saatiin myytyä, hän kertoo.

Muumin päivä -muumimukin myynti alkoi verkkokaupassa puolilta öin. Kello 00.51 Arabia ilmoitti Facebook-sivuilla, että verkkokauppa toimii taas. Tämänkin jälkeen kommentoijat kuitenkin raportoivat useista ongelmista.

Hostikka ei osaa sanoa, kuinka kauan häiriöt tarkalleen ottaen kestivät. Kello 1.51 Arabia ilmoitti, että kaikki mukit on loppu verkkokaupasta.

Muumin päivä -mukilla juhlistettiin Tove Janssonin syntymäpäivää.

– Olemme tosi pahoillamme, että verkkokaupan käytössä on ollut jonkin verran ongelmia.

– Mukia oli rajoitettu erä, eli se on ihan luonnollista, että kaikki ei ole voinut sitä verkkokaupasta ostaa, Hostikka sanoo.

Lue myös: Ihmiset jonottivat keskiyöllä harvinaista muumimukia – hän oli jonon ensimmäinen: ”Todellakin kannatti”

Facebook-kommenteista käy ilmi, että joidenkin asiakkaiden maksu on mennyt läpi, mutta tilausvahvistusta ei ole kuulunut. Hostikan mukaan tämäkin on mahdollista.

Jos näin on, Hostikka ohjeistaa odottamaan tilausvahvistusta. Jos sitä ei kuulu, yhteys kannattaa ottaa Arabian asiakaspalveluun.

Hostikka ei ota kantaa siihen, kuinka suuri erä mukeja oli myynnissä verkkokaupassa.

Ihmisiä jonottamassa muumimukeja yöllä Helsingissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?