Kotimaa

Venäjällä leviää nyt valeuutinen, jonka mukaan Helsingin Sanomat pyysi Viipuria takaisin Putinilta

Julkaistu:

Valeuutisen vaatimus on kirjattu toimittaja Tommi Salosen nimiin. Päätoimittajan mukaan Helsingin Sanomissa ei työskentele tämännimistä henkilöä.
Venäläisillä uutissivustoilla on lähtenyt leviämään uutinen, jonka mukaan Helsingin Sanomat olisi vaatinut avoimessa kirjeessä Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia palauttamaan Viipurin takaisin Suomelle.

Venäläisuutisten mukaan Suomen suurin lehti Helsingin Sanomat julkaisi Venäjän ja Yhdysvaltain presidenttien Helsingin-vierailun alla avoimen kirjeen, jossa Viipurin palauttamista vaaditaan. Kirjeen allekirjoittajaksi mainitaan toimittaja Tommi Salonen.

Tosiasiassa Helsingin Sanomat julkaisi Helsingin huippukokouksen alla Vladimir Putinille ja Donald Trumpille avoimen kirjeen, jonka olivat laatineet toimittajat Laura Saarikoski ja Saska Saarikoski. Kyseisessä kirjeessä ei kuitenkaan puhuttu Viipurista eikä mistään muistakaan mahdollisista aluevaatimuksista sanaakaan.

Väitetty ”toimittaja Tommi Salosen” laatima avoin kirje kuuluu vapaasti suomennettuna seuraavasti:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kunnioitettu Venäjän presidentti, Suomen vieraanvaraisella maalla teille avautuu ainutlaatuinen mahdollisuus osoittaa valtionne hyvät pyrkimykset Yhdysvaltain presidentin läsnäollessa. On tullut aika lopettaa aluevaatimukset ja vahvistaa, että nykyinen Venäjä hylkää täysin totalitaarisen menneisyytensä, jonka Venäjän imperiumi ja Neuvostoliitto loivat. Teillä on edessänne useiden alueiden palauttaminen Euroopassa ja Aasiassa. Minä ja me muut maanmieheni olemme iloisia nähdessämme Viipurin jälleen Suomen yhteydessä. Olkoon se ensimmäinen pääskynen teidän maanne pitkällä matkalla kohti yleismaailmallisia arvoja.”

Helsingin Sanomien päätoimittaja Antero Mukka oli yllättynyt kuullessaan IS:ltä Venäjällä leviävästä valeuutisesta.

– Kuulostaa uskomattomalta. Helsingin Sanomilla ei ole tietenkään tämän asian kanssa mitään tekemistä. Olemme kovasti harmissamme, jos tällaista meidän nimissämme levitetään, Mukka sanoi.

Mukan mukaan Helsingin Sanomissa ei myöskään työskentele ketään Tommi Salonen -nimistä toimittajaa, eikä hänen muistikuviensa mukaan ole myöskään aiemmin työskennellyt.


Yksikään venäläisväline ei ole liittänyt uutisiinsa väitetyn kirjeen alkuperäistä suomalaista versiota. Sen sijaan ainakin yksi sivusto on laittanut linkiksi Saarikoskien laatiman avoimen kirjeen.

Väitetyn avoimen kirjeen muutamat sanamuodot viittaavat siihen, että tekstin alkuperäinen kirjoittaja saattaa itse olla venäjänkielinen. Esimerkiksi ilmaisu ”ensimmäinen pääskynen” on Venäjällä laajasti käytetty, mutta suomeksi ei niin tavata sanoa. Suomessa viitataan kesän tuloon ”pääskysestä ei päivääkään”, mutta venäjän kielessä ensimmäisellä pääskysellä viitataan johonkin esimerkin antajaan tai tiennäyttäjään, jota muut sen jälkeen seuraavat.

Yandexin uutishausta selviää, että valeuutinen on levinnyt jo useisiin venäläisviestimiin. Yhtenä siteeratuimmista uutisista on Leningradin alueella ilmestyvän IVBG-sivuston aiheesta julkaisema juttu. IS oli yhteydessä sivustoon, joka lähetti linkin heidän käyttämäänsä lähteeseen.

Kyseessä on Panorama.pub-niminen sivusto, joka väittää mainoslauseessaan julkaisevansa luotettavia ja tarkistettuja juttuja. Sivustolta ei löydy mitään puhelinnumeroa, johon voisi ottaa yhteyttä. IS lähetti heille aiheesta sähköpostikyselyn, mutta ainakaan toistaiseksi he eivät ole vastanneet.

Panorama.pubin juttu väitetystä Viipuri-kirjeestä on julkaistu 15. heinäkuuta 2018 ja sen kirjoittajaksi on merkitty Vitali Mann. Juttu on kuvitettu Helsingin Sanomien uutissivujen kuvakaappauksella tammikuun 11. päivältä 2012. Kyseisen sivun pääjuttuna on uutinen ”Vankila tuhosi liikemiehen” ja se kertoo ex-oligarkki Mihail Hodorkovskin vankilakärsimyksistä.



Venäjällä on hyvin tavallista, että virheelliset väittämät leviävät internetissä nopeasti, sillä eri uutissivustot harrastavat niin sanottua copy-paste-journalismia. Online47-uutissivusto on kuitenkin harjoittanut sen verran omaa uutishankintaa, että se on pyytänyt jo politiikantutkijalta kommentit väitettyyn Viipuri-palautusvaatimukseen, mutta ei ole tarkistanut itse vaatimuksen todenperäisyyttä. Virheellinen Viipuri-väite on levinnyt myös esimerkiksi Venäjän Metro-lehden sivuille, Moika78-sivustolle, Pravda.ru-sivustolle ja PolitExpert-sivustolle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt