Kotimaa

Keskuskauppakamari: Näitä virheitä yritykset tekevät sosiaalisen median markkinoinnissa – ”Kuluttajan mielenkiinto herää herkemmin”

Julkaistu:

Bloggaajien ja muiden mielipidevaikuttajien tekemiä mainoksia voi olla vaikea erottaa muusta sisällöstä.
Sosiaalisessa mediassa tehtävän markkinoinnin suurin nykyongelma on astuminen piilomarkkinoinnin puolelle, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista.

Palorannan mukaan markkinoinnin tunnistettavuutta koskevat lausuntopyynnöt ovat lisääntyneet kahden viime vuoden aikana. Kyse on usein siitä, että sosiaalisessa mediassa toimivien sisällöntuottajien kanssa tehtyä markkinointiyhteistyötä ei voi selvästi erottaa mainostamiseksi.

– Yritysten on syytä muistaa, että markkinointiin sovelletaan markkinoinnin pelisääntöjä riippumatta siitä, onko mainoksen tekijänä markkinoinnin ammattilainen, entinen toimittaja vai vaikuttaja, kuten 17-vuotias tubettaja, kertoo Paloranta.

Palorannan mukaan näyttää siltä, että yritykset antavat mielipidevaikuttajille melko vapaat kädet markkinoinnin toteuttamisessa. Tällöin mainosta ei välttämättä huomata ilmoittaa mainokseksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomessa kuluttajansuojalaki vaatii, että markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja se, kenen lukuun markkinoidaan.

Yritykset maksavat esimerkiksi suosituille blogikirjoittajille tai videoblogeja tekeville vloggaajille rahaa siitä, että nämä tekevät seuraajiaan kiinnostavaa sisältöä yrityksen tuotteisiin liittyen. Tällaisten mielipidevaikuttajien julkaisema sisältö voi nopeasti silmäiltäessä näyttää toimitukselliselta aineistolta, vaikka kyse olisikin mainoksesta.

– Kuluttajan mielenkiinto herää herkemmin, jos julkaisu ei vaikuta mainokselta. Tästä syystä vaikuttajan blogin tai videon kaupallinen luonne halutaan häivyttää. Kaupallisen viestinnän pitää kuitenkin erottua toimituksellisesta sisällöstä. Lainsäätäjä on edellyttänyt tätä jo 1970-luvulta alkaen, sanoo Paloranta.

Suomen Tubettajat -yhdistyksen toiminnanjohtaja Heli Järvenpää uskoo, että kyse on rehellisistä virheistä. Paljon kaupallista yhteistyötä tekeville tubettajille pelisäännöt ovat selvät: kaupallisuus ja sen luonne pitää mainita sekä videon kuvaustekstissä että suullisesti itse videossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Sekä mainostaja että tubettaja häviäisivät, jos kaupallista yhteistyötä tarkoituksella pimitettäisiin, koska kyse on luottamuksesta tubettajan ja katsojien välillä. Nuoret ovat tarkkoja ja hoksaavat kyllä, jos joku yrittää bluffata, sanoo Järvenpää.

Tubettajien yhdistyksen vuotuisessa Tubecon-tapahtumassa järjestetään paljon ohjelmaa esimerkiksi tekijänoikeuksien ja kaupallisen yhteistyön tienoilta. Yhdistys on myös vastannut ihmisten tiedontarpeeseen ylläpitämällä Facebook-ryhmää, jossa kaupallisen yhteistyön sudenkuopista voi saada neuvontaa.

Järvenpään mukaan eri medioiden pelisääntöjen reiluudesta keskustellaan harrastajien kesken paljon.

– Esimerkiksi kaupallisella tv-kanavalla riittää ohjelman alussa oleva pieni tekstilappu siitä, että ohjelma sisältää tuotesijoittelua. Tubettajat välillä toteavat, että eikö televisiotakin pitäisi koskea samat säännöt, eli tuotesijoittelun sisältöä avattaisiin tarkemmin. Markkinoinnin lainsäädäntö on varmasti keskusteluissa tapetilla jatkossakin, Järvenpää sanoo.