Kotimaa

VR:n suurkuluttaja Antti-Mikael keksi, miten junalla voi matkustaa liki puolet halvemmalla: ”Kuinkahan moni junamatkustaja ymmärtää tämän?”

Julkaistu: , Päivitetty:

VR:n hinnoittelu yllätti junan suurkuluttajan.
VR:n matkalippujen hinnoittelu riepoo työnsä vuoksi Savonlinnan ja Helsingin väliä säännöllisesti matkustavaa Antti-Mikael Toivosta.

Toivonen huomasi keväällä, että hän on maksanut matkoistaan enemmän kuin olisi tarvinnut. Saman matkan samoilla junilla pystyy matkustamaan melkein puolta halvemmalla, kun ei osta kerralla lippua koko välille. Lippu kannattaa ostaa ensin Savonlinnasta Parikkalaan ja sitten Parikkalasta Helsinkiin. Sama tietysti toiseen suuntaan.

Toivosen havainto pitää paikkansa. Esimerkiksi torstaina 21. kesäkuuta juhannukseksi Helsinkiin matkustavan aikuisen lippu Savonlinnasta Helsinkiin maksoi maanantaina VR:n verkkopalvelussa 48 euroa.

Saman Savonlinnan–Helsingin -välin junamatkan sai kuitenkin hintaan 27,4 euroa, jos liput osti erikseen ensin Savonlinnan–Parikkalan -välille kahdeksalla eurolla ja Parikkalan–Helsingin -välille 19,40 eurolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kuinkahan moni junamatkustaja ymmärtää tämän? Vaikka olen VR:n kanta-asiakas, minulle ei ollut tullut mieleenkään, että tällainen hinnoittelu on mahdollista. Itsekin huomasin sen sattumalta, kun hain verkkopalvelusta Savonlinnan lähiasemien hintatietoja.

VR perustelee hinnoittelua ”ohjaavan dynaamisen hinnoittelun logiikalla”.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kullekin junalle varataan tietty määrä säästölippuja ja kolmen hintatason peruslippuja. Edullisin hinta nousee sitä mukaa, kun lippuja myydään.

Reiteille, joissa on junan vaihto, järjestelmä ei laske peruslipun ja säästölipun yhdistelmää, vaan hinnoittelee koko matkan kalleimman lipun mukaan. Järjestelmä ei osaa verrata vaihtoehtoja keskenään ja tarjota niistä edullisempaa.

Sähköpostilla lähettämässään kirjallisessa vastauksessa VR:n logistiikan viestintäpäällikkö Taina Kuitunen kertoo, että VR kehittää parhaillaan uutta myyntijärjestelmää entistä fiksummaksi, jotta tämä toisinaan vaihdollisten yhteyksien hinnoittelussa esiintyvä ongelma poistuisi.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että taajamajuniin varataan enemmän säästölippuja, ja että lyhyet liityntäosuudet eivät nostaisi vaihdollisten yhteyksien kokonaishintaa.

Toivonen on puolen vuoden aikana matkustanut Savonlinnan–Helsingin -väliä kuutisenkymmentä kertaa.

– En moiti junaa muuten, vain sen hinnoittelua. Onnibussilla pääsee kyllä halvemmalla, mutta sen aikataulut eivät sovi minulle, ja matkustusmukavuus ei ole junan veroista.

Toivonen kirjoitti havaitsemastaan hintayllätyksestä Itä-Savon yleisönosastoon havahduttaakseen VR:n parantamaan hinnoitteluaan.

VR:n hinnoittelun epäkohdat on tunnistettu myös Savonlinnan Matkatoimistossa, vaikka se ei junalippuja paljon myykään.

– Keväällä järjestimme matkaa Savonlinnaan 10-henkiselle seurueelle. Käytännössä heille edullisimmaksi osoittautui matkustaa Savonlinnan–Parikkalan osuus mennen tullen tilataksilla, Heli Kotro matkatoimistosta toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt