Eteläkarjalainen kotihoitaja kertoo tyrmistyksen hetkestä töissä – ”Se tuntui tosi pahalta”

Julkaistu:

Valvontapyyntö
Eteläkarjalainen kotihoitaja kertoo IS:lle näkemyksensä työoloista sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten alueella.
– Kerran minulle sanottiin, että helppohan teidän kotihoitajien on, kun ei teidän tarvitse kuin jakaa puuroa ja Buranaa, sekä ajella pitkin kyliä ylinopeudella. Se tuntui tosi pahalta.

Eteläkarjalainen nimettömänä pysyttelevä kotihoitaja otti tiistaina Ilta-Sanomiin yhteyttä kertoakseen työssään kokemistaan epäkohdista, joihin hänen työnantajansa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote ei ole hänen mukaansa puuttunut.

– Jos näitä asioita ei tuoda ilmi, mitään ei tapahdu. Nyt on pakko tapahtua jotain, kertoo pettynyt hoitaja.

Eksoten vanhusten kotihoidosta valvonta­pyyntö – hoitaja kantelussa: ”Sairaalasta kotiutuu jalattomia ja harhaisia asiakkaita

Ilta-Sanomien haastattelema kotihoitaja on toiveikas muutoksien suhteen, sillä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super on tehnyt Eksoten kotihoidon tilanteesta Itä-Suomen aluehallintovirastolle valvontapyynnön. Valvontapyyntö koskee koko Eksoten kotihoidon työntekijöiden kokemaa haitallista kuormitusta.

Super teki samalla myös kantelun oikeusasiamiehelle koskien virkamiesten lain noudattamista, sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista asianmukaisesti.

”Esimiehet syyllistävät meitä”

Ilta-Sanomat kävi läpi Superin tekemän valvontapyynnön ja kantelun, josta käy ilmi useita työntekijöiden esille tuomia tapausesimerkkejä. Yksi suurimmista ongelmista on hoito- ja palvelusuunnitelma-aikoja alittaminen. Asiakkaiden luoda ei ehditä olemaan tarvittavaa aikaa, sillä työntekijöiden on ehdittävä esimerkiksi kokouksiin.

Myöskään siirtymisaikoja paikasta toiseen ei olla otettu työajoissa huomioon. Anonyyminä pysyttelevä hoitaja kertoo ajavansa työpäivän aikana välillä jopa 80 kilometriä.

– Säännöllisiä yökäyntejä jää tekemättä, kun aika ei riitä, hän murehtii.

Myös taukovälit lääkkeiden ja ruokailujen suhteen venyvät ajan puutteen takia. Valvontapyynnön mukaan eräälle ilta-asiakkaalle annettiin iltapala ja lääkkeet iltapäivällä jo kello viiden aikaan. Puolestaan aamulääkkeitä annetaan välillä vasta kello 12–13 aikaan.

– Välillä jo kello neljän aikaan annetaan vahvat lääkkeet. Seuraavan kerran lääkkeet annetaan seuraavana päivänä vasta aamupäivällä kello yksitoista. Tauko saisi olla maksimissaan kymmenen tuntia. Esimiehet syyllistävät meitä taukoväleistä, mutta emme pysty parempaan, hoitaja huokaa.

Asiakkaiden lääkkeitä sekaisin ja ”kiristystä tuplavuoroihin”

Hoitajan mukaan jäävuoren huippu on kotiuttamisongelma, jossa on myös kauhuskenaarioita. Tieto siitä, että asiakas on kotiutettu, ei välttämättä kulkeudu kotihoitajien korviin.

– Yksi asiakas kävi kuusi kertaa kotona ja päivystyksessä/vanhainkodissa ennen kuin sai paikan. Yhden asiakkaan piti melkein polttaa kotinsa ja vaarantaa muun talon turvallisuus, että sai paikan, valvontapyynnössä kerrotaan esimerkkinä kotiuttamisongelmasta.

Hoitajan mukaan Eksoten on vaikea löytää työntekijöitä ja sijaisia.

– Enemmän kuin kerran viikossa tilanne on myös se, että jos joku sairastuu niin tilalle ei saada ketään. Mikä tarkoittaa myös sitä, että ne yhden työntekijän työt jaetaan muiden jo täysien listojen päälle. Välillä työnjaon kommenttina on ”jalkaa toisen eteen niin kerkeette”, Superin valvontapyynnössä sanotaan.

Valvontapyynnön mukaan alueella myös ”kiristetään” tekemään tuplavuoroja ja tulemaan töihin sanomalla ”kannattaa toivoa, ettei osu joskus omaan nilkkaan”.

Lisäksi työpaikassa työskentelee myös lääkeluvattomia hoitajia. Tämä on aiheuttanut vaaratilanteita, sillä asiakkaiden lääkkeet ja insuliinimäärät ovat menneet sekaisin.

– Aina he eivät avaa suutaan kysyäkseen neuvoa, vaan tekevät oman päänsä mukaan lääkemääräyksiä. Toisen jälkiä korjatessa on tullut mieleen, että olisi voinut käydä huonomminkin.

Hoitajan mukaan Eksote palkkaa töihin myös harjoittelijoita, jotka eivät läpäise arviointia.

Henkisesti rankkaa

Valvontapyynnön mukaan työehtosopimuksen mukaisia taukoja pidetään työaikaan nähden myöhään, tai ne jäävät kokonaan pitämättä. Tämä aiheuttaa haitallista kuormittumista sekä fyysisesti että psykososiaalisesti.

Myös Ilta-Sanomien haastattelema hoitaja kuvailee työn olevan hänelle henkisesti todella rankkaa.

– Ylitöitä on pakko tehdä, sillä muuten töitä ei voi tehdä hyvin. Yksi asiakkaani sairastui vakavasti, ja pidän vapaapäivänä työpuhelinta lähellä, sillä omaiset soittelevat. Työt tulevat kotiin, mutta sitä ei voi kirjata mihinkään.

Hoitaja kuvailee työyhteisön olevan kuitenkin hyvä. Hoitajat tukevat toisiaan. Täysin se ei kuitenkaan auta, sillä osa hoitajan mukaan osa työntekijöistä on ollut kuukausia sairauslomalla uupumuksen takia.

Hoitajasta tuntuu, etteivät he saisi puhua työnsä epäkohdista ääneen.

– Pitäisi olla hiljaa ja niellä, mutta itse haluan tehdä työni hyvin.

Hän onkin kollegoidensa kanssa tuonut ongelmakohtia esille työnantajilleen tiimipalavereissa. Hoitajan mukaan yleinen vastaus ongelmakohdan esittämiseen on se, että esimiehet sanovat ”asiat laitetaan eteenpäin ja katsotaan mitä voidaan tehdä”.

Valvontapyynnön mukaan osa työnantajan edustajista on kohdistanut epäilyä koskien työntekijöiden esittämää viestiä.

– Työnantajan mukaan me olemme liian kriittisiä, ja sitten ollaankin puhuttelussa.

Omainen joutui tekemään työt

Kantelu nostaa esille myös asiakkaiden kärsivän tilanteesta. Pahimmissa tapauksissa omahoitajat eivät tapaa omia asiakkaitaan useisiin viikkoihin hoitajien vaihtumisen takia.

– Jos asiakkaalla päivän aikana vaikka neljä käyntiä, useasti on niin, että neljä eri hoitajaa käy päivän aikana, valvontapyynnöstä käy ilmi.

Myöskään päivittäiselle kuntoutukselle ei ole aikaa. Valvontapyynnön mukaan sitä tehdään välillä vain kerran viikossa. Hoitajan kertoo myös asiakkaiden omaisten olevan tyytymättömiä tilanteeseen. Hoitajat joutuvatkin usein maalitauluksi.

– Yhdessä paikassa omainen jo kerennyt tekemään kaiken, kun kohtuutonta odottaa. Silti maksu menee, valvontapyynnössä lukee.

Valvontapyyntö tuli Eksotelle yllätyksenä

Valvontapyynnön mukaan useat Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista.

Superin valvontapyynnön mukaan epäkohdat on tuotu työnantajan tietoon, mutta korjausta ole tapahtunut. Tästä syystä Super puuttui asiaan.

– Toivomme erityisesti, että Eksoten työnantajaedustajat ottavat työntekijöiden kokemukset vakavasti. Super tulee myös seuraamaan, ettei asian selvittäminen aiheuta työntekijöille minkäänlaisia epäasiallisia seuraamuksia.

Eksoten sijaishoivajohtajan Miia Innan mukaan valvontapyyntö tuli heille yllätyksenä.

– Toukokuun tapaamisessa ammattijärjestön edustajien kanssa, Superin paikallinen pääluottamusmies ei tuonut esille mitään huomautettavaa. Hän toi esille, että asiat kotihoidossa ovat menneet parempaan suuntaan.

Innan mukaan Eksote on työstänyt kotihoidon epäkohtia.

– Olemme ottaneet kotihoidossa käyttöön tiimimallin. Sillä pyritään samaan tilanne, jossa asiakkaat olisivat hallittavissa ja tiimit vastaisivat pienemmistä asiakasmääristä. Se myös auttaa tiedon kulkemista ja sitä, ettei hoitajia ei kävisi niin monia asiakkaiden luona.

Eksotella työskentelee noin 600 kotihoitajaa. Innan mukaan Eksote on ohjeistanut henkilökuntaa tuomaan epäkohtia esille. Hän ei osaa kommentoida, miksi valvontapyynnön mukaan osa työnantajan edustajista on kohdistanut epäilyä koskien työntekijöiden esittämää viestiä.

Inna kertoo Eksoten suhtautuvan esille tuotuihin asioihin vakavasti.

– Ilman muuta lähdemme nyt selvittämään, onko tilanne sellainen, miltä se näyttäytyy. Selvitystyön tulosten pohjalta teemme tarvittavat toimenpiteet mahdollisimman pian.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt