Tivoli Sariolan työntekijä soitti romaneille irvailevan laulun: ”Miksi meitä pilkataan”, kysyi Rikhardin kahdeksanvuotias tytär - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Tivoli Sariolan työntekijä soitti romaneille irvailevan laulun: ”Miksi meitä pilkataan”, kysyi Rikhardin kahdeksanvuotias tytär

Blomeruksen perheen tivolimatka Joensuuhun sai ikävän käänteen, kun perhe koki tulleensa nöyryytetyksi. Isän mielestä pahinta oli, että tytär tajusi tilanteen.

Rikhard Blomerus vei perheensä lomamatkalle Joensuuhun Tivoli Sariolaan (kuva vasemmalla). Huhtikuussa kiertävä tivoli oli asettunut Turun Kupittaalle.

17.6.2018 13:44

Savonlinnalainen Blomeruksen perhe oli suunnitellut viikonlopun kestävää perhelomaa jo jonkin aikaa. Kohteeksi valikoitui Joensuu, jossa vierailtaisiin myös Tivoli Sariolassa. Romaniperhe suunnitteli viettävänsä päivän tivolissa ja yöpyvänsä hotellissa Joensuussa.

Suunnitelmat saivat kuitenkin ikävän käänteen perheen päästyä tivoliin, ja matka jäikin vain mielipahantäyteiseksi päiväksi.

Perheen isä Rikhard Blomerus ja 8-vuotias Jessica-tytär menivät laitteeseen, kun perheen äiti ja pienemmät lapset jäivät odottamaan laitteen ulkopuolelle.

Rikhard Blomeruksen mukaan laitteen ajaja oli ilveillyt hänen vaimolleen jo hetkisen, kunnes hän laittoi soimaan pilaversion Hanna Ekolan Vieläkö on villihevosia -kappaleesta. Kappale on nimeltään Ei myö myyvä villihevosia ja sen on levyttänyt Solistiyhtye Suomi.

Vajaat kolme minuuttia kestävän pilaversion sanasto on romaneja kohtaan rasistinen ja stereotyyppinen. Rikhard Blomerus on pöyristynyt, että sellainen kappale soitettiin tivolissa.

– Kun kappale soi, tunsin kymmenien ihmisten toljottavan meitä. Samaan aikaan laitteen ajaja haki meihin elehtien katsekontaktia, muun muassa virnuili ja näytti peukkumerkkejä.

Zirigli, 6, ei ymmärtänyt vielä tapahtunutta täysin. Sen sijaan isosisko 8-vuotias Jessica Blomerus (oik.) ihmetteli, miksi heitä pilkataan.

Blomeruksen mukaan kokemus oli hyvin nöyryyttävä ja osoitus yhä vallitsevasta rakenteellisesta rasismista.

– Meillä ei ollut paikkaa, mihin paeta tuijotusta. Minä ja vaimoni olemme kantaneet elämämme ”mannettelun” taakkaa, mutta lapsiamme haluamme siltä suojata.

Rikhard Blomeruksen mielestä pahinta onkin, että tyttäristä vanhin, 8-vuotias, oli ymmärtänyt koko tilanteen. Tytär oli kysynyt, ”miksi meitä pilkataan”.

– Kun olemme koko vanhemmuuden opettaneet lapsillemme, että saat olla mitä halua, eikä sinun tarvitse häpeillä... Tuntuu, että tämä rikkoi jotain pyhää, Rikhard Blomerus toteaa.

 Kun olemme koko vanhemmuuden opettaneet lapsillemme, että saat olla mitä halua, eikä sinun tarvitse häpeillä... Tuntuu, että tämä rikkoi jotain pyhää.

Kappaleen päätyttyä perhe oli mennyt lipunmyyntitiskille ja kertoneet tapahtuneen. Rikhard Blomeruksen mukaan asiaan oltiin suhtauduttu ymmärtävästi ja tilannetta oltiin pahoiteltu.

Lisäksi hänen mukaansa perheelle oltiin tarjottu herkku- ja pelilipukkeita korvaukseksi.

– Sanoin, ettemme halua almuja vaan vain vilpittömän anteeksipyynnön ja asian käsittelyn.

Blomerukset eivät kuitenkaan koe saaneensa riittävää anteeksipyyntöä ymmärtävästä suhtautumisesta huolimatta.

Rikhard Blomeruksen mukaan asia meni huonompaan suuntaan, kun hän julkaisi paljon huomiota saaneen päivityksen tapahtuneesta Facebookissa.

Tuota päivitystä kommentoi myös Tivoli Sariola. Tivolin kommenttien mukaan syrjintää tai huonoa käytöstä ei suvaita. Samalla haluttiin kuitenkin tiedottaa, että soitettu kappale oli jonkin toisen asiakkaan toivekappale.

Sariola kommentoi viestiketjussa myös sitä, että laitteen ajaja olisi luullut romaniperheen olleen ”jotenkin vitsissä mukana”. Tilanteen väitettiin olleen tahaton.

Blomerukset eivät kumpaakaan väitettä sulata.

– Meille väitettiin, että joku muu romani olisi toivonut sitä kappaletta. Se on ilmiselvä vale, sillä selvitimme, ettei tivolissa ollut muita romaneja. Jos olisi ollut, en olisi voinut käyttää vain t-paitaa. Se olisi ollut loukkaavaa.

Tämä johtuu siitä, että romanikulttuurissa on loukkaavaa paljastaa käsivartensa, jos paikalla olisi muita romaneja. Tuolloin päällä tulisi olla takki.

 Meille väitettiin, että joku muu romani olisi toivonut sitä kappaletta. Se on ilmiselvä vale, sillä selvitimme, ettei tivolissa ollut muita romaneja.

Rikhard Blomerus kyseenalaistaa muutenkin, miksi rasistisia toivekappaleita edes soitetaan.

– Olisiko tummaihoisten läsnä ollessa soitettu äärimmäisen loukkaavaa Halutaan olla neekereitä -kappaletta? Kyse on samasta asiasta, manne on loukkaava sana.

Rikhard Blomerus kertoo, että hänelle tulleiden yhteydenottojen mukaan kyseistä pilakappaletta olisi soitettu tivolissa aiemminkin. Blomeruksen mukaan tivolin viestintäosasto ei ole tätä kieltänyt heidän kahdenvälisissä keskusteluissaan.

Perheen on hyvin vaikea myös ymmärtää, miten laitteen ajaja saattoi luulla perheen olevan vitsissä mukana. Rikhard Blomeruksen mukaan kahdenkeskisessä viestinnässä perheen ja tivolin välillä kappaleen soittamista on puolusteltu myös ”itseironialla”.

– Pöyristyttävää, että noin voi edes ajatella. Tahattomuuteen en myöskään usko, sillä miksi muuten ajaja olisi hakemalla hakenut katsekontaktia.

Perhe ei vieläkään halua asiasta mitään muuta, kuin selkeän anteeksipyynnön ja keskustelua.

– Emme halua selittelyä tai puolustelua. Tuntuu, että nyt toinen käsi pahoittelee ja toinen pyrkii selittelemään asiaa paremmin päin, Rikhard Blomerus pohtii.

Hän kertoo pettyneensä myös siihen, että hän kokee, ettei Sariola olisi halunnut tehdä keskustelusta julkista. Hän kertoo, että Sariolan mukaan ”ei ole hyvä käydä keskustelua asiaankuulumattomien kanssa”.

– Kai minä saan sananvapauttani käyttää, kun käyttäydyn asiallisesti.

Blomerukset eivät vaadi keskustelua suurempia seurauksia laitteen ajajalle, mutta he toivoisivat rasistisen käyttäytymisen loppuvan.

Vaikka perhe aikoo jatkossa Sariolaa boikotoida, toivovat he, ettei tulevaisuudessa vähemmistöjä loukattaisi kyseisessä tivolissa.

Eniten Rikhard Blomerus toivoo, ettei hänen lastensa ole tarvetta kokea ikinä samanlaista syrjintää kuin hänen oman sukupolvensa.

– Rasistisista rakenteista olisi päästävä ja julkisen nöyryytyksen loputtava.

Tivoli Sariola on keravalaislähtöinen kiertävä tivoli.

Näin Tivoli Sariola vastaa

Tivoli Sariolan viestintäpäällikkö Tinna Kontinen sanoo olevansa todella pahoillaan tapahtuneesta niin henkilökohtaisesti kuin yhtiönsä puolesta. Hän myös kertoo laitteen ajajan katuvan tekoaan syvästi.

Facebook-viestinnässä esitettyjä väitteitä hän kommentoi seuraavasti.

– Voin vahvistaa, että laitteen ajaja on kertonut asian olleen tahaton virhe. Hän ei ole tarkoittanut loukata ketään. On ilmiselvästi ylilyönti, että kappale soitettiin. Ajaja ei ole käsittänyt, millaisesta tilanteesta on kyse. Hän on lukenut tilanteen väärin ja jotenkin kuvitellut, että tämä on yhteistä huumoria.

Kontinen ei osaa sanoa, miksi sosiaalisessa mediassa on alkanut myrsky tapauksen tiimoilta. Hän myös ei tunnista, että Sariola olisi yrittänyt estää julkista keskustelua millään tavalla.

– Jos asiaa halutaan käsitellä somessa, niin me emme sille mitään voi. Maailma on nykyään sellainen. Meille on tärkeintä käsitellä asia henkilön itsensä kanssa ja varmistaa, että hänelle jää hyvä mieli. On tärkeää, että kyseisellä asiakkaalla on jatkossa turvallinen ja hyvä olo tulla tivoliin.

 Meille on tärkeintä käsitellä asia henkilön itsensä kanssa ja varmistaa, että hänelle jää hyvä mieli.

Viestintäpäällikön näkemyksen mukaan asia on käsitelty asiallisesti asianomaisten kesken. Laitteen ajajan kanssa asia on hoidettu keskustelemalla ja painottamalla, ettei sattunut ole tivolin toimintatapojen mukaista.

Myöhemmin yhteyttä otettiin jälleen Blomeruksiin ja kerrottiin, miten asiassa on menetelty.

Kontinen kertoo, että hänen mukaansa asiassa päästiin hyvään yhteisymmärrykseen jo lauantai-iltana. Hän hämmentyykin hiukan, kun kuulee, ettei Rikhard Blomeruksen mielestä anteeksipyyntö ole ollut tarpeeksi selkeä.

– Häneltä on selkeästi pyydetty anteeksi. Jos mieli on muuttunut, niin toivon hänen ottavan minuun yhteyttä ja voidaan selvitellä asiaa eteenpäin.

Kontinen ei kommentoi kohuun joutuneen laitteen ajajan kohtaloa tarkemmin. Hän kertoo, että asiassa toimitaan sisäisten ohjeiden mukaan.

Kontinen myös lisää, että laitteen ajaja on asiasta poissa tolaltaan ja olisi halunnut pyytää loukatuilta henkilökohtaisesti anteeksi, mutta perhe ei tätä toivonut.

Ajaja tajuaa Kontisen mukaan myös itse, että teki virheen ja ettei kappaletta tulisi soittaa.

Jatkossa tivoliin on Kontisen mukaan turvallista tulla.

– On tietenkin ja on ollutkin. Tämä oli yksittäinen virhe, johon on tietenkin tärkeää tarttua. Kiitimmekin asiakasta palautteesta, ettei tällaista tapahdu enää jatkossa. Emme suinkaan voi ottaa sellaista asennetta, etteivätkö vähemmistöt meille mahtuisi. Työyhteisömmekin koostuu hyvin erilaisista ihmisistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?