Poliisi turhautui pyöräilijöiden törttöilyyn – satoja kirjallisia huomautuksia joka päivä, kaavakkeita piti tilata lisää - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Poliisi turhautui pyöräilijöiden törttöilyyn – satoja kirjallisia huomautuksia joka päivä, kaavakkeita piti tilata lisää

Ainakin helsinkiläispyöräilijöillä on paljon parantamisen varaa sääntöjen tuntemuksessa, poliisi harmittelee.

– Polkupyöräily on kasvanut valtavasti. Selvästi on tarvetta jakaa lisää tietoa siitä, miten säännöt menevät ja missä on polkupyörän paikka, ylikomisario Jarkko Lehtinen sanoo.

15.6.2018 16:41

Helsingissä pyöräillään kuin säännöistä ei olisi mitään havaintoa, kertoo Helsingin poliisin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Jarkko Lehtinen.

Lehtisen mukaan poliisin kevyen liikenteen valvonnassa jaetaan tällä hetkellä jopa satoja kirjallisia huomautuksia päivässä. Kaavakkeita kuluu siihen tahtiin, että ne uhkasivat jo loppua kesken.

– Rikkeitä on huomattava, poikkeuksellinen määrä. Tilasimme lisää näitä kaavakkeita, koska kulutus on nyt tavallista suurempaa, Lehtinen sanoo.

 Jos pyöräilijän ja kävelijän nopeusero on 30–40 kilometriä tunnissa, niin törmäyksessä vakavan loukkaantumisen riski kummankin osalta.

Yleisin rike on jalkakäytävällä ajaminen yli 12-vuotiaana. Kun poliisi on jututtanut rikkeen tekijöitä valvonnan yhteydessä, moni kertoo, ettei ole kuullutkaan säännöstä. Moni pyöräilijä ei myöskään tunne väistämissääntöjä tai sitä, missä muualla ei saa ajaa.

– Polkupyöräily on kasvanut valtavasti. Selvästi on tarvetta jakaa lisää tietoa siitä, miten säännöt menevät ja missä on polkupyörän paikka, hän lisää.

Lue lisää: Näin sujuu pyöräily sokealta: Ronja, 25, etsii kaveria työmatkoille

Lehtisen mukaan kyse ei ole vähäpätöisestä asiasta. Hän ottaa esimerkiksi työmatkapyöräilyn, jossa liikutaan huomattavan kovaa nopeutta ahtaissa kaupunkioloissa. Siinä vakavan onnettomuuden riski on todellinen.

– Jos pyöräilijän ja kävelijän nopeusero on 30–40 kilometriä tunnissa, niin törmäyksessä vakavan loukkaantumisen riski kummankin osalta.

Suomessa myös kuolee vuosittain pyöräonnettomuuksissa. Riskialttein ryhmä on iäkkäät kuljettajat.

Lehtinen ei osaa varmuudella sanoa, mistä sääntöjen puutteellinen tuntemus johtuu. Autokoulussa opitaan auton kuljettamisen säännöt, mutta missä polkupyöräilyn?

– Jos henkilö ryhtyy aikuisiällä työmatkapyöräilijäksi ja näitä asioita on käyty viimeksi läpi ala-asteella, niin tieto ei yksinkertaisesti tavoita.

 Yksi syy jalkakäytävillä pyöräilyyn on se, että pyöräilyyn soveltua reittejä ei ole riittävästi. Jotkut pyöräilijät kokevat ajoradalla ajon turvattomaksi.

Tulisiko valistusta järjestää ja miten sen voisi toteuttaa järkevästi, ylikomisario pohtii. Esitteiden vieminen viraston aulaan tai nettisivuille ei ole tehokas tapa. Nyt poliisi valistaa rikkeiden tehneitä sakkojen sijaan.

– Jos joku ei osaa sääntöjä, annamme sääntöopasvihon ja kehotamme tutustumaan. Jos valoja ei ole, annamme mahdollisuuden mukaan valon. Tämän jälkeen on kohtuullista odottaa, että seuraavan kerran tavattaessa henkilö tuntee säännöt ja valo on käytössä.

Toinen tärkeä pyöräilyturvallisuutta lisäävä tekijä on liikenteen infrastruktuurin sujuvoittaminen. Lehtinen kiittelee Helsingin kaupunkia, joka on aikeissa rakentaa lisää pyöräilyteitä.

– Yksi syy jalkakäytävillä pyöräilyyn on se, että pyöräilyyn soveltua reittejä ei ole riittävästi. Jotkut pyöräilijät kokevat ajoradalla ajon turvattomaksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?