Kotimaa

Alkoholiton olut maistuu yhä useammalle ja siihen on selkeä syy – vallitseva trendi koskee myös Suomea

Julkaistu:

Juomavalmistajatkin ovat havainneet, että maukkaille alkoholittomille vaihtoehdoille on enemmän kysyntää.
Lontoossa elokuussa pidettävässä suuressa olutfestivaalissa tehdään tänä vuonna historiaa: tarjolla on ensi kertaa myös alkoholitonta olutta. Tapaus on kuvaava aikojen muuttumiselle pubien luvatussa maassa. Taustalla on halu välttää niin krapuloita kuin liikakaloreita.

Viime vuonna Britanniassa tehdyssä kyselyssä 57 prosenttia vastaajista kertoi nauttineensa alkoholia edellisen viikon aikana. Osuus on laskenut tasaisesti vuodesta 2005, jolloin kyselyt aloitettiin. Samaan aikaan myös absolutistien määrä on lisääntynyt vähän yli viidesosaan. Tipaton tammikuukin on yhä suositumpi.

– Tajusin että nukun paremmin, oloni on hyvä, ja minulla on enemmän energiaa, muistelee seitsemän vuotta sitten alkoholin jättänyt Stuart Elkington.

Hän ei kaivannut enää päihtymistä, mutta sitäkin enemmän hyvänmakuista olutta. Sellaista ei tuntunut helposti löytyvän, ja lopulta Elkington perusti oman Dry Drinker -verkkokaupan, jonka valikoimassa on jo yli sata olut-, viini- ja siiderimerkkiä, joissa on vähän tai ei ollenkaan alkoholia. Silti niissä maistuu alkoholi, ja Elkingtonin mukaan myynti on rajussa nousussa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei markkinarako vaan kasvava markkina

Markkinan ovat haistaneet myös juomavalmistajat, jotka käyttävät miljoonia puntia laadukkaampien alkoholittomien juomien kehittämiseen. Vähittäiskaupan suurketju Tesco kehuu, että heidän alle 0,5 prosenttia alkoholia sisältäviä viinejään on "käytännössä mahdotonta erottaa" vastaavista alkoholillisista tuotteista uuden valmistustekniikan ansiosta.

Kilpailija Marks & Spencer puolestaan markkinoi eteläafrikkalaisen tuottajansa viiniä alhaisella alkoholi- ja kaloripitoisuudella.

– Me emme näe tätä markkinarakona vaan markkinana, jolla haluamme kasvaa, sanoo ketjun sommelier Sue Daniels.

Uusille markkinoille pyrkii myös maailman suurimpiin panimoihin lukeutuva belgialais-brasilialainen Anheusher-Busch InBev -panimo. Se uskoo alkoholittomien tai vähän alkoholia sisältävien oluiden muodostavan vuonna 2025 jo viidesosan yhtiön kaikesta oluenmyynnistä Britanniassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomessa Panimoliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen kertoo, että liiton jäsenpanimot viime vuonna myivät noin kaksi miljoonaa litraa alkoholitonta olutta. Osuus kaikesta myynnistä oli vain puolisen prosenttia, mutta toisaalta alkoholittomien oluiden myynti kasvoi noin 40 prosenttia edellisestä vuodesta.

Heikkinen tunnistaa Britanniassa vallitsevan trendin, ja sanoo, että se koskee koko Eurooppaa, myös Suomea.