Kotimaa

6 esimerkkiä, näin joukkoliikenne mullistuu: Kotiovelta toiseen kaupunkiin yhdellä lipulla, naapurille lasku kimppakyydistä...

Julkaistu: , Päivitetty:

Taksien ja takseja vastaavien palvelujen hinnoittelut vapautuvat. Trafi valvoo, onko kuljettajan auto esteetön.
Joukkoliikenne pannaan uuteen uskoon, taksipalvelut mukaan lukien, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan heinäkuun alussa.

Mistä esteetöntä kyytiä kaipaava tietää, että noutajan auto on sopiva? Tarvitseeko taksia kuljettava yhä luvan?

Lain asiantuntijat vastasivat näihin kysymyksiin keskiviikkona järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Asiasta kertoivat asiantuntijat liikenne- ja viestintäministeriöstä, Liikennevirastosta, Trafista, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, Kuntaliitosta ja Kelasta.


1. Yhdellä lipulla kotiovelta vaikka satojen kilometrien päähän.

Lakimuutos purkaa perusteetonta sääntelyä, sanoi ylijohtaja Olli-Pekka Rantala liikenne- ja viestintäministeriöstä. Tietosääntely höllentyy, minkä seurauksena data liikkuu vastaisuudessa esimerkiksi linja-autoyhtiöiden ja taksien välillä avoimesti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Markkinoille voi siis tulla palveluita, joiden kautta matkustaja voi ostaa yhden lipun, johon sisältyy vaikkapa taksikyyti kotiovelta linja-autopysäkille ja sieltä bussimatka valittuun kohteeseen.

2. Mistä liikuntarajoitteinen tietää, onko valittu kyyti esteetön?

Trafi seuloo katsastuksissa sitä, onko esteettömäksi kyydiksi ilmoitettu menopeli todella sitä, mitä luvataan. Kuljetuspalveluita tarjoavien Elinkeinonharjoittajien on katsastettava autonsa vuosittain. Toistaiseksi on kerrottu, että kuljettajilta odotetaan sitä, että he itse tarkistavat, pelaavatko esimerkiksi kulkuneuvojen nostolaitteet.

Erilaiset kyytipalvelut ovat velvoitettuja kertomaan sivustoillaan siitä, ovatko tarjotut kyydit esteettömiä.

Kunnilla on vastuu huolehtia siitä, että kaikki pääsevät liikkumaan. Kuntaliiton erityisasiantuntija Jaana Viemerö sanoi tiedotustilaisuudessa, että kunnat ovat valmistautuneet uudistukseen hyvin eritasoisesti, vaikka liitto on tiedottanut asiasta kunnille.


3. Mittari on vain osassa autoista.

Kuljettajaksi haluavan ei tarvitse vastedes hankkia yrittäjätutkintoa, ja taksia saa ajaa ilman varsinaista koulutusta. Myös päivystysvelvoite ja ajovuorojärjestys jäävät pois, kun laki astuu voimaan. Taksimittari ja taksikupu jäävät osin käyttöön, mittari on löydyttävä taksitolpalla päivystävän autosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Enää ei tarvitse kyyditä yksinomaa henkilöautolla. Ihmisiä voi kuljettaa vaikka kuorma-autolla.

4. Taksien hinnoittelu.

Taksien enimmäishintojen sääntely katoaa, joten asiakkaan on syytä olla aiempaa tarkempana hinnoittelusta. Hinta voi määrittyä esimerkiksi mittarin mukaan, mutta se voi olla myös kiinteä ja etukäteen sovittu. Asiakkaan on hyvä kysyä hintaa ajoissa, jos sitä ei ole lyöty lukkoon esimerkiksi sovelluksessa, jolla kyydin tilaa.


5. Lupavaatimukset muuttuvat. Sinustako kuljettaja?

Jos harvaan asutulla alueella asuva kulkee säännöllisesti samaa reittiä omalla autollaan, hän voi saada lisätienestiä esimerkiksi palvelemalla myös vastaavaa reittiä kulkevien kuljettajana, kertovat asiantuntijat. Eli esimerkiksi naapurin voi ottaa maksusta kyytiin.

Kun laki muuttuu, suomalaisille markkinoille tulee myös uusia kuljetuspalveluita, jotka toimivat puhelinsovelluksilla. Tuoreen kuljettajan täytyy hankkia vain henkilö- tai tavaraliikennelupa. Kuntakohtaiset lupakiintiöt, eli taksiluville säädetyt maksimimäärät poistuvat.


6. Saako autokyydin vaikka keskellä yötä, jos asuu harvaan asutulla seudulla?

Esimerkiksi kaukana kaupunkien ja kuntien keskustoista sijaitseville kesämökeille on tähän asti saanut toisinaan odottaa taksia varsin pitkään, sanoi ylijohtaja Rantala.

Näin voi olla tulevaisuudessakin. Lakiuudistuksen otaksutaan lisäävän kilpailua, ja tilaisuudessa vakuutettiin, että palvelut lisääntyvät lakimuutoksen myötä, kun markkinoille tulee myös uutta kysyntää.

Juttua korjattu 13.6. kello 22.05: Kuntien valmistautumisesta puhui tiedotustilaisuudessa Kuntaliiton erityisasiantuntija Jaana Viemerö eikä Kuntaliiton puheenjohtaja Sirpa Paatero.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt