Kotimaa

HS: Sama oppilas voisi saada yhdessä koulussa seiskan ja toisessa ysin: ”Päättöarviointi muistuttaa arvontaa”

Julkaistu:

Pian monet suomalaislapset saavat käteensä peruskoulun päättötodistuksen. Koulutodistuksen arvosana ei kuitenkaan välttämättä kerro paljoakaan varsinaisesta opintomenestyksestä.
Helsingin Sanomat uutisoi keskiviikkona kansallisesta kouluvertailusta. Artikkelin mukaan peruskoulun päättötodistuksen arvosanat eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

Sama oppilas voisi samalla osaamisella periaatteessa saada yhdestä koulusta päättötodistukseen seiskan, kun toisesta saisi yhdeksän. Tämä johtuu siitä, että kouluilla ei ole yhtenäistä arvosteluasteikkoa.

– Peruskoulun päättöarviointi muistuttaa valitettavasti lottoarvontaa, tutkijatohtori Najat Ouakrim-Soivio Helsingin yliopistosta sanoo HS:ssa.

Opettajat noudattavat Gaussin käyrää, jatkuvaa todennäköisyysjakaumaa, ja vertaavat mielessään oppilaita keskenään. Päättötodistuksen numeroa ei siis ratkaise pelkästään oma suoritus, vaan myös luokan tai koulun osaamisen taso. Hyvän arvosanan voi saada, jos oppilaiden taso on keskimäärin heikompi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ouakrim-Soivion mukaan vääristymä on havaittu ainakin kuudessa oppiaineessa: matematiikassa, äidinkielessä, historiassa ja yhteiskuntaopissa, ruotsissa, englannissa ja terveystiedossa.

Asiantuntijat ovat aiemmin olleet huolissaan siitä, kuinka erityisesti poikien osaaminen peruskoulussa voi jäädä huomaamatta, sillä peruskoulu on melko teoreettinen paikka. Pelkkä lahjakkuus ei kuitenkaan ole syy koulumenestykseen, vaan siihen vaikuttaa myös sosioekonominen tausta ja vanhempien koulutustaso.

Myös esimerkiksi syntymäkuukausi voi vaikuttaa koulumenestykseen. Helmikuussa julkaistun tutkimuksen mukaan loppuvuodesta syntyneet saavat koulussa todennäköisemmin enemmän erityistukea. Tämä johtuu siitä, että nuoruudesta johtuva epäkypsä käytös voidaan nähdä tuen tarpeena.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt