Tutkija yllättyi selvittäessään lestadiolais­yrittäjien menestyksen salaisuutta – ”Poikkeuksellista jopa kansainvälisesti”

Lestadiolaisten tiiviin verkostoitumisen nähdään aiheuttavan ongelmia ja mahdollisesti jopa vääristymiä yritystoiminnassa.

11.5.2018 10:33 | Päivitetty 11.5.2018 12:19

Vanhoillislestadiolaisessa teologiassa rikastuminen nähdään siunauksena eikä vaurauden näyttäminen ole synti. Tämä lienee yksi syy, minkä takia liikkeeseen kuuluvissa on paljon menestyviä yrittäjiä, arvioi politiikantutkija Aini Linjakumpu.

Hänen mukaansa vanhoillislestadiolaiset ovat luonnostaan verkostoituneita, mikä edesauttaa merkittävästi yritystoimintaa. He kasvavat lapsista lähtien suureen sukulaisista ja ystävistä koostuvien verkostojen joukkoon lestadiolaisuuden sisällä.

Linjakummun kirjoittama Vanhoillislestadiolaisuuden taloudelliset verkostot -teos on ensimmäinen tutkimus, joka pyrkii valaisemaan lestadiolaisyrittäjien menestyksen salaisuuksia.

Tutkijan yllätti, miten systemaattisesti yrittäjyyttä tuetaan liikkeen sisällä. Esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten kansanopistoilla kurssitarjonnassa on omia kurssejaan yrittäjille.

– On poikkeuksellista, että hengellinen organisaatio toimii näin maallisella alueella. Sellaista ei tapahdu valtavasti kansainvälisestikään. On aika originellia, miten vahvasti vanhoillislestadiolaiset ovat yrittämisestä ja menestymisestä kiinnostuneet, Linjakumpu sanoo.

Tutkimuksen mukaan rikastuminen ei ole synti vanhoillislestadiolaisille. Kuva vuoden 2017 Suviseuroilta Porin Kirjurinluodolta.

Linjakummun mukaan perinteisesti hyvin kotikeskeinen naisten asema näyttää olevan liikkeessä muuttumassa. Naisille järjestetään esimerkiksi omia yrittäjäkursseja. Linjakumpu ei huomannut, että naisten yrittämiseen olisi liikkeessä suhtauduttu väheksyvästi tai kielteisesti, pikemminkin myönteisen tukevasti.

– Toki aina muistettiin mainita, että yrittäjän pitää muistaa myös perhe ja velvollisuudet rauhanyhdistystä kohtaan, mutta tämä koskee myös miehiä, hän sanoo.

Herkkä aihepiiri

Linjakumpu on kerännyt teosta varten tietoa yrityksistä ja yrittäjistä ja haastatellut liikkeeseen kuuluvia ja kuulumattomia.

– Aihepiiri on herkkä, koska lestadiolaisten keskinäisen tiiviin verkostoitumisen nähdään aiheuttavan ongelmia ja mahdollisesti jopa vääristymiä yritystoiminnassa.

Vanhoillislestadiolaisuuden taloudelliset verkostot -teoksen kirjoittaja, Lapin Yliopiston tutkija Aini Linjakumpu.

Kokemukset ovat kuitenkin moninaisia. Siitä, että kuulutaan samaan hengelliseen yhteisöön asiakkaiden, liikekumppaneiden tai työntekijöiden kanssa voi olla etua, mutta sitä saatetaan myös hyväksikäyttää, esimerkiksi jos yrityksellä on ongelmia palkanmaksun kanssa.

– Saatetaan sanoa, että eikö voida tämä näin meidän kesken sopia. Tämä toimii myös toisin päin niin, että joskus työnantaja joutuu antamaan myöten.

Tutkijan mielestä on myös kiinnostavaa, että vanhoillislestadiolaisten yrityksiä on listautunut pörssiin viime vuosina.

Sipilälläkin yhteyksiä

Verkostojen laaja-alaisuus herätti Linjakummussa kysymyksen siitä, miten niihin sisältyvät sidonnaisuudet, lojaliteetit ja vastavuoroisuudet vaikuttavat poliittisen päätöksentekoon ja julkiseen hallintoon. Hänen mielestään Suomessa tutkitaan liian vähän, miten erilaiset verkostot Suomessa toimivat.

– Niillä on merkitystä siinä, millaisia päätöksiä erityisesti paikallisella ja alueellisella tasolla tehdään esimerkiksi maankäyttökysymyksissä ja kilpailutuksissa.

Kirjassaan Linjakumpu nostaa esiin muutaman nimeltä mainitsemattoman, useimmiten keskustalaisen liikkeen piirissä toimivan kansanedustajan, joilta löytyy vahvoja sidonnaisuuksia vanhoillislestadiolaisiin yrittäjiin.

Hän selvittää pintapuolisesti myös pääministeri Juha Sipilän (kesk) yhteyksiä. Sipilä kuuluu rauhansanalaisiin, joiden teologinen oppi poikkeaa vanhoillislestadiolaisuudesta,

– Mutta kun siitä ottaa hengellisen ulottuvuuden pois ja katsoo lestadiolaisuuden sosiaalista ja kulttuurista puolta ovat yhteneväisyydet hyvinkin suuria. Sitä kautta tulee ymmärrettäväksi, että Sipilänkin taustalta löytyy useampia vanhoillislestadiolaisia ihmisiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?