Suomen teillä pahin kelirikko­tilanne 20 vuoteen – autoja juuttunut jopa keskelle tietä

Maaseudun riesana on nyt pahin kelirikko miesmuistiin.

29.4.2018 14:17

Kelirikko iski tänä keväänä alemman tieverkon sorateille ja yksityisteille rajusti, pyytämättä ja yllätyksenä. Teille on jouduttu asettamaan painorajoituksia nyt poikkeuksellisen paljon.

Jatkuessaan kelirikko uhkaa jo tehtaiden puuhuoltoa, sillä tukkirekoilla ei liejussa kiehuville sorateille ole mitään asiaa. Myös koulutaksit rypevät ravassa ja maaseudun jätehuolto tökkii.

– Pääsiäisen jälkeen tämä alkoi. Routa suli lämpöaallon myötä niin rajusti pohjiaan myöten, että tiet pettivät. Tehtailla alkaa olla jo puupula. Metsäteollisuudessa on nyt niin hyvä vire päällä, että puun pitäisi kulkea, kuljetus­yrittäjä Kari Malmstedt Savonlinnasta tuumaa.

 Autoja on juuttunut keskelle tietä ja niitä on jouduttu traktoreilla vetämään liejusta.

Kuljetusyrittäjä Kari Malmstedtin 20 tukkirekasta on kelirikon vuoksi ajossa vain neljä, tässä yksi niistä.

Malmstedtin 20 tukkirekasta ajossa on tällä hetkellä neljä. Muut seisovat ja odottavat teiden kuivumista.

– Varauduimme kelirikkoon talvella ajamalla puita pikkuteiltä pikiteiden varteen. Nyt nekin välivarastot alkavat loppua. Jos kelirikko ei helpota, ensiviikolla ei ole juuri mitään ajettavaa.

Myös maaseudun koululaiskuljetukset ovat vaikeuksissa. Ne on kuitenkin tähän asti pystytty poikkeusjärjestelyin hoitamaan.

– Tarkasti siellä joutuu liejuisilla ja upottavilla teillä ajamaan. Matkat pitenevät ja kalusto on lujilla, Savonlinnan, Rantasalmen, Juvan ja Joroisten alueella Etelä-Savossa koululaiskyytejä urakoiva autoilija Janne Vihavainen kertoo.

Maaseudun eläjät ovat Vihavaisen mukaan tottuneet siihen, että keväisin ja syksyisin tiet saattavat mennä heikkoon kuntoon. Mutta tällaista kelirikkokevättä ei hänkään muista.

– Autoja on juuttunut keskelle tietä ja niitä on jouduttu traktoreilla vetämään liejusta. Joidenkin vanhempien kanssa on sovittu, että he tuovat lapsensa paremman tien äärelle.

Vihavaisen tuntuma on, että valtion hoidossa olevat tiet eivät ole juuri paremmassa kunnossa kuin yksityistietkään.

– Yksityisteillä korjaustoimet sujuvat kuitenkin nopeammin kuin valtiolla. Yksityisillä tienpitäjillä on lyhyempi komentoketju ja se toimii.

Monet soratiet Itä-Suomessa ovat tällaisessa kunnossa. Autokorjaamoilla on jouduttu oikomaan ja maalaamaan muun muassa liejussa rypeneiden autojen helmapeltejä.

Maaseudun taksit ovat tottuneet ajamaan huonoilla teillä, eikä koululaiskyytejä jätetä ihan vähällä ajamatta.

– Sen takaan, että kenenkään oppivelvollisuus ei jää kelirikon vuoksi suorittamatta, Vihavainen lupaa.

Syrjäisten teiden varsilla asuvien jätehuolto on myös vaikeuksissa. Jäteastiat pursuavat yli äyräidensä, eikä likakaivojakaan päästä tyhjentämään.

– Kuivat jätteet voi aina varastoida säkkeihin ja ne käydään noutamassa teiden kuivuttua. Mutta kiinteistöt, joiden jätevedet varastoidaan umpikaivoihin, ovat ongelmissa. Vanha kunnon ulkovessa on silloin arvossaan, kuljetusyrittäjä Raimo Muhonen Savonlinnan Punkaharjulta sanoo.

Tilanne elää päivittäin

Suomen teillä on nyt Liikenneviraston mukaan pahin kelirikkotilanne 20 vuoteen. Painorajoituksia on jouduttu asettamaan noin 4000 tiekilometrille, ja rajoitusten määrä kasvaa päivittäin.

Tämä koskee valtion vastuulla olevia teitä. Lisäksi Suomessa on eri asteisia yksityisteitä yli 350000 kilometriä.

Tällä hetkellä pahin tilanne on Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa. Niiden alueella painorajoituksista on noin puolet, eli 2000 kilometriä. Yleisin painorajoitus on 12 tonnia.

– Tilanne elää päivittäin. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä vaikeammalta tilanne vaikuttaa. Erityispiirre tänä keväänä on ollut, että nyt tiet ovat pettäneet sellaisillakin paikoilla, joissa kelirikkoa ei ole ollut aikaisemmin, kunnossapitovastaava Marja Bäck ELY-keskuksesta kertoo.

ELY-keskus voi maksusta myöntää poikkeusluvan painorajoitetulle tielle, mutta vain yksittäistapauksissa.

– Poikkeusluvan voi saada esimerkiksi metsäkoneen kuljettamiseksi pois hakkuutyömaalta mutta vain sen kerran.

Kelirikko koettelee rajusti myös maaseudun yksityisteitä. Muun muassa Savonlinnan Naistenlahden yksityistien satakunta tieosakasta joutuvat sopeutumaan tiellään kolmen tonnin painorajoitukseen.

– Tie on pyritty pitämään siinä kunnossa, että henkilöautolla siinä pääsee. Kaikki raskaampi kuljetus on ollut pakko kieltää. Kelirikon torjuntaan tielle on ajettu jo 12 kuormaa mursketta, mutta nyt sille ei voi päästää edes sora-autoja, tiekunnan puheenjohtaja Urho Pirinen sanoo.

Oletko kohdannut pahaan kelirikkoon tänä vuonna? Lähetä video tai kuva numeroon 13456, WhatsAppilla numeroon 040  660 9019 tai osoitteeseen https://www.is.fi/uutisvihje/

Kelirikkomerkeillä on tänä keväänä ollut kysyntää. Painorajoituksia valtion vastuulla oleville teille on asetettu jo 4000 kilometrille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?