Asiantuntija: Puoli miljoonaa suomalaista on vaarassa syrjäytyä, koska eivät ymmärrä sote-uudistuksen sisältöä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Asiantuntija: Puoli miljoonaa suomalaista on vaarassa syrjäytyä, koska eivät ymmärrä sote-uudistuksen sisältöä

Soten ymmärtämisessä on haasteita byrokraattisen termistön vuoksi.

Järjestelmien kautta rakennetun soten termistö on muuttunut byrokratialähtöiseksi.

9.3.2018 19:26

Selkokeskuksen kehittämispäällikön Leealaura Leskelän mukaan noin 430 000–650 000 suomalaista on syrjäytymisen vaarassa, koska he eivät saa sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksesta tarvittavaa tietoa kielellisten vaikeuksien vuoksi.

– Uudistus on ollut monimutkainen ja viestintä on ollut puutteellista. Ihmiselle, jolla on kielellisiä vaikeuksia, on erityisen vaikeaa ymmärtää, mistä asiassa on kyse, Leskelä sanoo Ilta-Sanomille.

Sote-uudistuksessa ollaan yhdistämässä aiemmin eri hallinnon alla olleet julkiset sote-palvelut. Samalla työn alla on maakuntauudistus. Sote-palvelut lähtevät pois kunnilta ja 18 maakuntaa alkavat järjestämään palveluita. Sotesta on annettu yli 40 lakia, joista viimeisin valinnanvapauslaki annettiin torstaina.

Palvelurakenteen muutos on viime aikoina ollut yksi keskeinen uutisoinnin aihe Suomessa, mutta uudistuksen sisältö ei valitettavasti ole avautunut suurelle osalle ihmisiä. Aihe on vaikeasti ymmärrettävä kenelle tahansa, mutta erityisesti heille, joilla on kielellisiä haasteita: kasvava väestöryhmä ikääntyneet ja muistisairaat, suomea jo jonkin verran osaavat maahanmuuttajat sekä erilaiset vammaisryhmät.

Selkokielellä kerrotut uutiset voisivat Leskelän mukaan hyödyttää myös monia muita ryhmiä.

Satakunnan sairaanhoitopiirin selkokielikoordinaattori Riikka Törnroos huomauttaa, että joka kymmenes suomalainen tarvitsee selkokieltä selviytyäkseen arjessa vastaan tulevista lukuhaasteista, kuten sosiaalinen media, uutiset ja viranomaisten kirjeet.

Uudistuksessa ollaan muodostamassa monimutkaista järjestelmää, ja asiantuntijat ovat joutuneet pohtimaan, miten järjestelmästä saisi mahdollisimman toimivan. Viestintäpuoli on kuitenkin unohtunut uudistuksessa täysin.

– Ei ole mietitty sitä, miten tästä viestitään kansalaisille, eikä myöskään ole otettu huomioon sitä, kuinka asiasta viestitään erityisryhmille, joilla on vaikeuksia tiedon saamisessa kielellisten pulmien vuoksi, Leskelä sanoo.

Järjestelmien kautta rakennetun soten termistö on muuttunut byrokratialähtöiseksi. Termit eivät ole sellaisia, mitä kansalaiset yleensä käyttäisivät. Leskelä nostaa esille esimerkiksi soten, mikä ei ehkä aivan avaudu lukijalle. Soten lisäksi haasteita aiheuttavat sellaiset sanat kuin kapitaatiomalli, valinnanvapaus tai palveluseteli.

– On esimerkiksi paljon lyhenteitä, jotka ovat vaikeita ymmärtää sekä keinotekoisia yhdyssanoja, joissa yhdistellään eri asioita. Sitä kutsutaan kapulakieleksi, Leskelä huomauttaa.

Selkokeskus on vedonnut päättäjiin asian vuoksi.

– Päättäjillä on herännyt halua tehdä asialle jotain ja miettiä soteviestintään selkokieltä. On ymmärrettävää, että asia on vielä hieman vaiheessa, koska viestitään keskeneräisestä järjestelmästä. Mitään sellaista ei voi sanoa selkokielellä, mitä ei ole ymmärtänyt juurta jaksain, Leskelä sanoo.

Riikka Törnroosin mukaan haasteita aiheuttaa esimerkiksi se, että uutisoinnissa käytetään ristiin asiakasseteliä ja palveluseteliä. Lukija voi mennä sekaisin, mitä käsitteellä tarkoitetaan.

Hänen mielestään on tärkeää, että esimerkiksi soten perusasiat ja valinnanvapauslain keskeinen sisältö olisi saatavissa selkokielellä.

– Nykyaikana olemme kiireisiä ja toisaalta saamme jatkuvasti informaatiota monesta eri lähteestä. On meidän kaikkien etu, kun asiat kerrotaan ymmärrettävästi ja yksinkertaisesti, Törnroos sanoo.

Valinnanvapaus selkokielellä

Valinnanvapauden laajentaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa tarkoittaa:

• Pääset nopeammin lääkäriin ja sosiaalityöntekijälle.

• Voit valita haluamasi sote-keskuksen ja hammashoitolan.

• Voit valita julkisesti omistetun tai yksityisen palvelun (samat asiakasmaksut).

• Saat halutessasi apua valinnan tekemiseen.

• Jos on hätätilanne, soitat 112 tai menet lähimpään päivystykseen, kuten ennenkin.

Selkokielelle kääntänyt: Riikka Törnroos

Lähde: Hallinnon Maakunta- ja sote-uudistus -sivusto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?