Kotimaa

Hävittäjän tunnistus on Hornet-lentäjän hurjin tehtävä rauhan aikana – äänen nopeudella 50 metrin päähän ja kamera kouraan

Julkaistu: , Päivitetty:

Hornet-lentäjällä täytyy olla myös vakaa kamerapeukalo.
Tiistaina 6.3. Suomen Ilmavoimat vietti 100-vuotispäivää. Tämän kunniaksi ISTV:n studiossa puhuttiin ilmailuhistoriasta sekä Ilmavoimien nykykalustosta ja -tehtävistä.

Suomen hävittäjälentäjien rauhan ajan hurjimmilta kuulostavia tehtäviä ovat vieraiden koneiden tunnistukset Suomen ilmatilassa. Tunnistukset ovat hiuksia nostattavia suorituksia, sillä jos tunnistettava kone on hävittäjä, sen rinnalle on lennettävä joissakin tapauksissa jopa äänen nopeudella.

– Vähimmäisetäisyys kohteeseen on 50 metriä, Suomen F-18 Hornet-pilottien parhaimmistoon lukeutuva Arto Ukskoski sanoo katsoessaan ISTV:n näyttämää tunnistuskuvaa venäläisestä Suhoi SU-27-hävittäjästä Suomen ilmatilassa lokakuussa 2016.

  • Katso otsikon alla olevalta videolta Hornet-pilotti Arto Ukskosken kommentit tunnistustehtävän luonteesta. Ukskoski oli ISTV:n studion asiantuntijana 6.3.2018. Löydät videon koko lähetyksestä jutun lopusta.
Lapin lennostossa Hornet-taistelulentämistä opettava Ukskoski kertoo tunnistustehtäviä osuneen hänen omallekin kohdalleen, mutta niiden yksityiskohdista hän ei voi sanoa enempää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sen hän paljastaa, että Hornet-lentäjällä täytyy olla myös vakaa kamerapeukalo.

– Kuva tunnistettavasta koneesta napataan järjestelmäkameralla ohjaamon ikkunan läpi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt