Puolueet tuskin asettavat autoilijalle tietulleja tai ruuhkamaksuja - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Puolueet tuskin asettavat autoilijalle tietulleja tai ruuhkamaksuja

Suurin osa liikenneverkon tulevaisuutta pohtivasta työryhmästä vastustaa käyttäjämaksuja.

Ruuhkaa Helsingin keskustassa.­

9.2.2018 3:56

Eduskuntapuolueet tuskin esittävät laajoja tietulleja tai ruuhkamaksuja vastauksena liikenneverkon korjausvelan vähentämiseen ja väylien ylläpitämiseen. Parlamentaarinen eli kaikkien eduskuntapuolueiden yhteinen työryhmä yrittää päästä helmikuun loppuun mennessä sopuun liikenneverkon tulevaisuuden rahoituksesta.

Autoilun sähköistyminen lisää painetta käytöstä maksamiseen erilaisilla tietulleilla tai ruuhkamaksuilla, mutta puolueet eivät varmasti pääse yksimielisyyteen uusista käyttömaksuista. Keskustaa työryhmässä edustava Markku Rossi vastusti jo aiemmin kaikkia käyttäjämaksuja, eikä kokoomuksesta löydy enempää tukea.

– Miten se (maksu) olisi oikeudenmukainen, jotta töissä autoa käyttävät tai paljon työn takia matkustavat eivät kärsisi? Emme ole missään nimessä liputtaneet maksujen puolesta, kokoomusta ryhmässä edustava Jukka Kopra sanoo.

Myös SDP ja perussuomalaiset vastustavat tiettävästi tietulleja ja ruuhkamaksuja. Vain vihreistä ja vasemmistoliitosta löytyy tukea käytöstä maksamiseen uusilla tavoilla.

Yhtiöille varovaista kannatusta

Uusien käyttäjämaksujen tyrmääminen hankaloittaa työryhmän tavoitetta löytää liikenneverkolle rahoitusta, ainakin jo uusia keinoja etsitään valtion budjetin ulkopuolelta. Esimerkiksi valtiovarainministeriö pitää työryhmälle antamassaan lausunnossa nykyistä budjettirahoitusta parhaana rahoitusmallina. Ministeriön mukaan valtio saa lainaa halvemmalla kuin erillinen liikenneyhtiö. Samalla liikennehankkeet kilpailevat hallituksen ja eduskunnan käsittelyssä reilusti valtion rajallisista rahoista esimerkiksi koulutuksen ja terveydenhuollon kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.­

Liikenne- ja viestintäministeriöstä taas työryhmälle on tuotu erilaisia yhtiömalleja, joilla rahaa voisi kerätä normaalin budjettitalouden ulkopuolelta. Eri lähteiden mukaan työryhmä voisi päätyä kaikkien puolueiden hyväksymään malliin, jossa budjettirahoituksen ohella yhtiö tai yhtiöt vastaisivat muutamista merkittävimmistä liikennehankkeista. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelyn jälkeen viime vuonna nopeasti kaatunut laaja valtion tieverkkoja hallinnoiva liikenneverkkoyhtiö tuskin herää ryhmässä uudestaan henkiin, koska suurin osa puolueista vastustaa sitä.

Berner ajoi aiemmin autoveron poistamista, mutta työryhmä ei linjaa autoverosta suuntaan tai toiseen. Työryhmässä ei viime kesän väliraportin jälkeen ole keskusteltu myöskään sähköautoilun tukemisesta esimerkiksi hankintatuella tai latausverkoston rahoittamisella.

Työryhmän pitäisi saada valmista helmikuun aikana, mihin ryhmässä on laaja usko. Sen jälkeen myös pääministeri Juha Sipilä (kesk.) arvioi tuloksen. Hän sanoi jo vuosi sitten, että ryhmän pitää oikeasti löytää uusia ratkaisuja ja keinoja. STT:n tietojen mukaan Sipilä yrittää löytää näitä ratkaisuja hallituksen johdolla, jos oppositiovoimilla vahvistetun työryhmän ratkaisut eivät häntä tyydytä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?