Kotimaa

Länsimetron koeajanut Emil-poni, 12, koki myös jännittäviä hetkiä: ”Oli talikko ja lapio mukana”

Julkaistu:

Kääpiöhevosella oli asiakasetusopimus HSL:n kanssa.
Länsimetrossa lauantaina iltapäivällä Tapiolan Urheilupuiston asemalta Kamppiin ja takaisin Urheilupuistoon matkanneelle ponilla oli välillisesti voimassa asiakasetusopimus pääkaupunkiseudun liikenteestä vastaavan HSL:n kanssa.

Normaalisti HSL ei kuljeta hevosia metrossa, ei myöskään raitiovaunuissa eikä busseissa, ei edes kääpiöhevosia.

Matka ei sujunut täysin ilman sydämen- ja etenkään suolentykytyksiä.

Heti alkuun, jo asemalla, tarvittiin talikkoa ja rikkalapiota.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tasapainokin oli koetuksella, kun aisteiltaan ja vaistoiltaan herkkä nelijalkainen joutui Espoon ja Helsingin maaperältään lopullisesti kesyttämättä jääneellä rajaseudulla kokemaan Länsimetron pienet töyssyt.

Ponin nimi on Emil, 12, ja se on töissä Espoon Espoonkartanossa Espoon Talli Osakeyhtiössä.

– Haluamme kannustaa asiakkaitamme käyttämään julkisia liikennevälineitä, kertoo Tallien toimitusjohtaja Elisa Tollet.


Käytännössä se tarkoittaa asiakkaille alennettuja hintoja ratsastustunneista – ei sitä, että tallin 18 hevosta, isot ja pienet, saavat vapaat kyydit metrossa. Emilin matka oli poikkeus.

– Idea pienestä seikkailuretkestä syntyi vähän vahingossa ihan sivulauseesta, kun keskustelimme tästä sopimuksesta HSL:n kanssa, Tollet kertoo.

Espoon Tallien Facebook-sivuja varten ”Pony Express” kuvattiin videolle. Kokonaisuutena matka oli menestys, mutta pieni jännitys oli aistittavissa.
  • Katso video otsikon alta.
Urheilupuiston asemalla Emil seurueineen joutui odottamaan 20 minuuttia sopivaan metrovaunustoa. Vanhemmat vaunustot ovat ahtaita, uudemmissa on väljyyttä hevostella ja isompikin eläin mahtuu kääntymään polkupyörille varatuilla alueilla.

– Pikkaisen oli silloin jännitystä ja tuli pienet kakat. Meillä oli talikko ja lapio mukana, Tollet kertoo.

Tämä ei tapahtunut metrossa eikä laiturilla, vaan jo ennen hissiä. Liukuportaita Emil ei käyttänyt.

Kun oltiin jo turvallisesti metrossa ja matkalla kohti Helsinkiä, Emil joutui yllätyksekseen hakemaan uusia jalansijoja ja tasapainoa.

– Se ei pysynyt samalla tavalla paikallaan kuin hevostrailerissa, Tollet kuvailee. Kumoon Emil ei kuitenkaan mennyt, eikä pillastunut.

Tollet kuuli mukana olleilta Palmian metrovartijoilta, että kysymys oli rataan jääneistä maastomuodoista. Ihminen ei välttämättä ole yhtä herkkä huomaamaan pientä töyssyttelyä kuin vaistoiltaan alkukantainen, suurten arojen tasankoeläin, hevonen.

Sikäli voi sanoa Emilin testanneen metroradan.

Emilillä on maine tallinsa maskottina ja show-miehenä. Se on nähnyt maailmaa laajemminkin kuin metrotunnelin uumenia ja vieraillut mm. alan tapahtumassa Tallinnassa.

Maanalaiset olosuhteet eivät ole shetlanninponien historiassa mikään poikkeus, pikemminkin tavanomaisuus, sillä alkuperäisillä kotiseuduillaan niitä alettiin hyödyntää työjuhtina kaivoksissa sen jälkeen, kun naisten ja lasten käyttö kaivoksissa kiellettiin 1800-luvulla.

Emilin säkäkorkeus on metri. Laskennallisesti poniksi kelpuutetaan, jos ei ole yli 148-senttinen. Siitä ylöspäin nimeksi tulee hevonen.

Espoon Tallit korjattu Espoon Talli Oy:ksi, ja Kauklahti Espoonkartanoksi klo 12.15.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt