Espoo suivaantui Länsimetron ongelmiin – pitkä vaatimuslista kirvoitti napakan vastauksen HSL:ltä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Espoo suivaantui Länsimetron ongelmiin – pitkä vaatimuslista kirvoitti napakan vastauksen HSL:ltä

Harmaita hiuksia espoolaisille aiheuttanut länsimetro on nyt saanut kaupungin konsernijaoston laatimaan HSL:lle vaatimuslistan parannettavista seikoista. HSL:n joukkoliikenteen osastojohtaja Tero Anttilan mukaan suuret muutokset tietäisivät lisälaskua Espoolle.

24.1.2018 7:27

Espoon konsernijaosto kokoontui maanantaina puimaan Länsimetroa seuranneita ongelmia linjastomuutoksissa, jotka ovat vaikeuttaneet espoolaisten kulkemista sekä pidentäneet matka-aikoja.

– Meitä on Espoossa kovasti harmittanut ja häirinnyt se, että HSL ei ole nähnyt omaa rooliaan palvelutehtävän kautta, vaan enemmänkin ylenkatsonut palautetta, joka on tullut espoolaisilta poliitikoilta ja tavallisilta joukkoliikenteen käyttäjiltä, muotoilee Espoon konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina.

  • Video:Ensimmäinen länsimetron metro lähtee Matinkylästä.

Myös HSL:n edustajia oli paikalla kokouksessa, jossa asiaa käsiteltiin.

Guzenina uskoo, että kokous selkeytti Espoon viestiä HSL:lle.

– Toivoimme hyvin pikaista reagointia. Ei jäädä odottamaan tilanteiden kehittymistä ja ihmisten suuttumuksen kasvamista, vaan nyt täytyy tarttua ongelmiin todella nopeasti.

Pitkä vikalista

Espoon konsernijaoston laatima vikalista on pitkä. Muutoksia halutaan muun muassa Matinkylän terminaalin ruuhkaisuuteen, liityntäliikenteeseen sekä katkenneisiin tai ”merkittävästi hankaloituneisiin” yhteyksiin useilla alueilla.

Parannusta halutaan myöhäisliikenteeseen, koulu- ja työmatkailijoiden sekä erityisryhmien venyneisiin matka-aikoihin sekä kertalipun voimassaoloaikaan, koska tunti ja 20 minuuttia ei enää välttämättä riitä matkan taittamiseen.

Kokonaisuudessaan listauksen parannettavista asioista voi lukea Espoon kaupungin sivuilta.

Espoo: HSL tiedottanut huonosti

Espoon konsernijaosto antoi HSL:lle pyyhkeitä myös tiedottamisesta, joka on ollut Guzeninan mukaan alkuvuodesta aika nuivaa.

– On annettu ymmärtää, että kaikki sujuu hyvin ja pieniä viilauksia tarvitaan. On kuitenkin täysin ilmeistä, että kyse on huomattavasti suuremmista ongelmista.

Guzenina kertoo saavansa päivittäin palautetta espoolaisilta länsimetroon liittyvistä ongelmista.

– Hyvin konkreettisesti selostetaan lasten harrastuksiin kulkemisen vaikeutumisesta, ikääntyneiden ihmisten liikkumisen vaikeutumisesta ja palveluihin pääsemisestä.

Espoo ehdottaa suorien Helsingin bussien palauttamista

Espoon konsernijaosto on ehdottanut ratkaisuksi suorien Helsinkiin menevien bussilinjojen palauttamista, ruuhka-aikana kaikkien metrojen liikennöintiä Matinkylään asti ja sen varmistamista, että kaikki mahtuvat yöbusseihin. Lisäksi konsernijaosto ehdotti parempia yhteyksiä Jorvin ja Meilahden sairaaloihin sekä kouluihin ja lukioihin.

Konsernijaosto edellyttää HSL:n vastausta viipymättä. Onko mitään päivämäärää annettu ukaasiksi?

– Nyt odotetaan, että HSL vastaa ripeästi, millaisilla aikatauluilla pystyvät reagoimaan. Päivämääriä on vaikea antaa, pallo on HSL:n päässä, Guzenina sanoo.

Näin vastaa HSL: ”Suorien linjojen palauttaminen tietää laskua Espoolle”

HSL:n viesti Espoolle on selvä: Isot muutokset, kuten suorien Helsingin bussilinjojen palauttaminen, vaatii rutkasti rahaa eikä toteudu käden käänteessä.

– Jos suoria linjoja palautetaan ja jos niitä palautetaan muutenkin kuin ruuhka-aikoina, niin puhutaan äkkiä yli kymmenestä miljoonasta eurosta, vastaa HSL:n joukkoliikenteen osastojohtaja Tero Anttila.

Tästä laskusta suurin osa menisi Espoon pussista, sillä HSL:n mukaan suorat bussilinjat olisivat päällekkäisiä länsimetron kanssa ja niiden käyttäjät pääosin espoolaisia.

– Varmaan vähäisessä määrässä (hyötyjissä) on Helsingistä lähteviä vastasuuntaan pendelöijiä, mutta arvelisin, että 80–90 prosenttisesti lisäkustannukset menisivät espoolaisten maksettavaksi. Mutta ensin täytyy laskea kustannuksia ja tehdä suunnitelmia ja ne eivät ihan hetkessä tule.

HSL:n Anttila selventää seutuliikenteen pelin henkeä: Puolet käyttökustannuksista maksetaan lipputuloilla, toisen puolen taas maksavat kunnat siinä suhteessa, kun joukkoliikennettä käyttävät.

– Ja jos sellaista tarjontaa lisätään, mitä tietyn kunnan asukkaat pääasiassa käyttää, niin totta kai tämä kyseinen kunta maksaa myös sitä alijäämää. Se on ihan meidän sopimuksissa ja säännöissä.

– Kyse on poliittisesta valinnasta, että halutaanko peruspalvelutason päälle vielä lisää, Anttila lisää.

Joitakin muutoksia tehty jo

Anttila kertoo myös, että parannuksia HSL ja HKL ovat jo tehneet esimerkiksi Matinkylän ruuhkan helpottamiseksi, sekä Lauttasaaren ja Espoonlahden yöbussien liikennöinnissä.

Matinkylän metroaseman ruuhkan helpottamiseksi liukuportaiden kulkusuuntaa ollaan kokeiluna parhaillaan muuttamassa ruuhka-aikoina siten, että alaspäin kulkee vilkkaimpaan aikaan kaksi liukuportaikkoa yhden sijaan.

– Helmikuussa tarkistetaan voiko metrojunia ylipäätään kääntää Matinkylässä kahden ja puolen minuutin väleillä.

HSL kirjoittaa perjantaisessa tiedotteessaan, että Lauttasaareen kulkevan bussin viimeinen lähtö siirrettiin alkamaan Ruoholahden sijaan Asema-aukiolta, jotta ensimmäistä yöbussia ei joutuisi odottamaan niin kauaa metroliikenteen lakattua. Lisälähtöjä on luvassa HSL:n mukaan Espoonlahden suuntaan kulkeville yöbusseille. Myös joidenkin Lauttasaaren ja Etelä-Espoon bussien vuorovälin pidentäminen on harkinnassa.

– Muutamia isompia parannuksia on lisäksi jo suunnittelun alla, Anttila sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?