Ravitsemusterapeutin jääkaapista löytyy yllättävä folionyytti – ”Tavallaan se on paheeni, rakastan sitä” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Ravitsemusterapeutin jääkaapista löytyy yllättävä folionyytti – ”Tavallaan se on paheeni, rakastan sitä”

Petteri Lindblad ei tankkaa rahkalla ja kärvistele herkuitta, vaikka terveellisen ruoan nimeen vannookin.

21.1.2018 8:03

Mitä löytyy ravitsemusterapeutin ja personal trainerin jääkaapista? Ilta-Sanomat otti tästä selvää kurkistamalla laillistetun ravitsemusterapeutin ja personal trainerin Petteri Lindbladin jääkaapin uumeniin.

Katso videolta, mitä kaikkea jääkaapista löytyi.

Lindblad sanoo heti alkuun, että hänen ruokavalionsa tärkein elementti ei löydy jääkaapista.

– Pakastimesta löytyy ruisleipää. Sillä minä käytännössä käyn. Leivän päälle pitää tietenkin laittaa rasvaa ja juustoa.

– Jos leipä loppuu, niin se on paha juttu. Vedän ehkä vähän liikaakin leipää, mutta kaiken ei tarvitse olla täydellistä.

Jääkaapista löytyy myös kolme pakasterasiaa. Kahden pakasterasian sisältö on Lindbladin oman kokkauksen tulosta, kolmas puolestaan tuliainen äidiltä. Lindblad korostaa, että äidin tuomat herkut ovat hänen jääkaapissaan poikkeus.

– Mutsi toi minulle eilen tämän välipalaksi. Siinä on vähän lohta ja hyvää kastiketta ja perunamuusia. Ai vitsi se on hyvää!

- Teen yleensä sunnuntaisin viikon eväät aika pitkälle, sanoo Petteri Lindblad.

Kaksi muuta pakasterasiaa sisältävät Lindbladin itse valmistamaa sapuskaa.

– Teen yleensä sunnuntaisin viikon eväät aika pitkälle. Täällä on ruispastaa, jossa on vähärasvaista jauhelihaa, ja siinä päällä ketsuppia.

Jääkaapissa on myös folionyytti. Sen sisältö osoittautuu äidin valmistamaksi pannukakuksi.

– Tavallaan se on paheeni, rakastan sitä. Mutsi toi sitä minulle eilen.

Muut kaloreilla ladatut herkut loistavat jääkaapissa poissaolollaan. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, etteikö Lindblad niitä söisi aina silloin tällöin.

– Jos joku pahe pitäisi nimetä, niin kyllä ne ovat jäätelöt, juustosnacksit ja ylipäätään kaikki roskaruoka. Hampurilaisista tykkään erityisesti. Nyt täällä ei ole herkkuja, koska ne eivät pysy tuolla jääkaapissa. Syön ne saman tien.

– Jos täällä olisi herkkuja, niin täällä olisi litran cookie dough (keksitaikina) -jäätelöpaketti. Söisin sen yhdessä illassa.

Lindblad ei innostu monien fitness-ihmisten suosimasta rahkasta, mutta rasvaton ja sokeroimaton jugurtti maistuu esimerkiksi marjojen ja pähkinöiden kanssa.

– Itse en syö rahkaa oikeastaan yhtään. Ainoat maitotuotteet mitä vedän, ovat jugurtti ja juusto.

 

”Suomalaiset syövät liian vähän”

Lindblad ei vanno trendidieettien ja kaukaa ulkomailta Suomeen raijattujen terveyskauppojen superfoodien nimeen. Hän korostaa tasapainoista ja monipuolista terveellistä ruokavaliota.

– On kaikenlaisia superfoodeja, joilla voi mukamas tehdä ruokavaliosta terveellisen. Mutta kun ei se mene niin. Jos haluat huolehtia terveydestäsi ja syödä terveellisesti, niin ei se ole nopeaa ja helppoa. Se vaatii aikaa, energiaa ja suunnittelua.

Lindblad korostaa, että ruokavalion kuntoon saamiseen ei ole yhtä taikasanaa tai oikotietä, vaikka ihmiset usein tätä toivoisivatkin.

– Ei tarvitse vältellä leipää, ei tarvitse tankata proteiineja. Vaan syödä yksinkertaisia ja laadukkaita perusjuttuja. Tulee proteiinivillityksiä, viljattomia villityksiä sun muita. Mutta terveellinen syöminen on tasaisen tylsää perus-tekemistä.

– Yleensä jos jotain mainostetaan terveystuotteena, niin se ei ole terveystuote. Se on hyvä perusperiaate, vaikka toki poikkeuksiakin on. Kaikista parhaat terveystuotteet löytyvät tavallisen ruokakaupan vihannes- ja hedelmäosastolta.

Hänen mukaansa suurin ongelma painonhallinnassa ja terveellisessä ruokavaliossa ei välttämättä aina ole liikaa syöminen.

– Suomalaiset syövät liian vähän. Ja kun ihmiset syövät liian vähän, tulee nälkä, ja silloin syödään huonoa laatua. Pitäisi laittaa se ruokavalion laatu kuntoon ja pitää itsensä kylläisenä.

Ruokavaliotaan vuoden alusta paranteleville ja joulukilojensa karistamisesta haaveileville suomalaisille Lindbladilla on yksinkertainen neuvo.

– Jokaisella aterialla pitäisi syödä kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Siitä kannattaa lähteä liikkeelle, sillä se on kaiken perusta. Ja viljatuotteissa täysjyvää tai ruista.

Miltä näyttää sinun jääkaapissasi? Lähetä meille valokuva jääkaappisi sisällöstä numeroon 13456 tai osoitteeseen https://www.is.fi/uutisvihje/

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?