Kotimaa

Lentokapteenin kuolema: Turmakoneen ovi pamahti auki rajusti – tavaraa lensi 10 metrin päähän

Julkaistu:

Menehtynyt kapteeni oli 50-vuotias, saksalainen mies.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on aloittanut tutkinnan Kittilässä, jossa liikesuihkukoneen kapteeni kuoli koneen oven iskeydyttyä häntä päin. Kapteenin seurassa ollut lentoperämies ei loukkaantunut, kertoo Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.

Ovi on Laurialan mukaan pamahtanut auki voimalla, sillä irtotavaraa ja -osia on sinkoutunut yli kymmenen metrin päähän koneesta.

Onnettomuus tapahtui torstaina iltapäivällä, kun lentokapteeni ja lentoperämies olivat tekemässä lähtövalmisteluihin liittyvää ulkoista tarkastusta koneelle. Tämän jälkeen he olivat siirtymässä koneeseen sisälle.

– Tässä yhteydessä ovi on voimallisesti pamahtanut auki, Lauriala kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rappuset sisältävä ovi avautuu ylhäältä alaspäin.

Kolmihenkiseen miehistöön kuuluva lentoemäntä oli tapahtumahetkellä koneen sisällä.

Lentokoneen miehistö on ulkomaalainen ja kone on rekisteröity Itävaltaan. Kone on yhdysvaltalaisvalmisteinen.

– Onnettomuustutkintakeskus onkin lähettänyt ilmoituksen onnettomuudesta myös Itävaltaan ja Yhdysvaltoihin, Lauriala sanoo.

"Etsitään syitä, ei syyllisiä"

Otkes aloitti Kittilässä alustavan tutkinnan torstaina. Tänään paikalla tehdään muun muassa teknistä tutkintaa ja jatketaan paikkatutkintaa. Lisäksi tarkastellaan kalustoa ja materiaalia.

– Lähiaikoina kuullaan muun muassa miehistön muita jäseniä. Korostan, että me emme etsi syyllisiä, me etsimme syitä, Lauriala kertoo.

Tarkastelun kohteena on muun muassa teknisen vian mahdollisuus.

– Tällaisissa tilanteissa selvitetään myös esimerkiksi koulutusta, ohjeistusta, toimintatapamalleja ja mahdollista turvallisuuskulttuuria.


Poliisin mukaan turmakone oli 20-paikkainen Gulfstream G 150 -bisnesjetti, joita käytetään yleensä yksityislentoihin.

IS:n torstaina haastattelema ilmailuasiantuntija, eläköitynyt pilotti Hannu Nikunen kertoo, että Gulfstream G 150:n ovi aukeaa saranoille ylhäältä alaspäin, ei sivulle.

– Ovi on todella painava. Jos rakenteet pettävät ja avaaja jää alle, hän saa päähänsä todella kovan iskun, hän sanoo.

Nikusen mukaan ovessa on hydraulivaimennus ja sähkömoottori, joka avaa oven. Jos toinen pettää, toisen pitäisi varmistaa oven hallittu alastulo.

– Jos molemmat pettävät, ovi rojahtaa suoraan alas täydellä painolla.


Vuonna 2012 valmistuneen koneen kotikentäksi on rekisteröity Kiova, mutta sen omistaa itävaltalainen Skyline Aviation. Yhtiö on vuokrannut koneen Ukrainaan.

Koneen vuokranneesta ukrainalaisyhtiö Sky Dreamista kerrottiin IS:lle torstaina, että kapteeni oli 50-vuotias, saksalainen mies. Kone oli tuomassa matkustajia Moskovasta ja näiden oli tarkoitus jatkaa matkaa Jekaterinburgiin.

Onnettomuuden tapahtuessa kone oli juuri valmisteltu lentoon lähtöön. Kello oli noin 16.

Poliisi ei epäile tapaukseen liittyvän rikosta.