Asiantuntija Kittilän turmasta: Näin lentokoneen kapteenin hengen vienyt ovi toimii – ”Se on todella painava” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Asiantuntija Kittilän turmasta: Näin lentokoneen kapteenin hengen vienyt ovi toimii – ”Se on todella painava”

Gulfstream G 150 -lentokoneen kapteeni kuoli koneen oven paiskauduttua häntä päin torstaina Kittilän lentoasemalla.

Gulfstream G 150 -lentokoneen kapteeni kuoli koneen oven paiskauduttua häntä päin torstaina Kittilän lentoasemalla.

Julkaistu: 5.1.2018 7:15

20-paikkainen bisnesjetti oli lentänyt Kittilään Moskovasta.

Lentokoneen kapteeni kuoli torstai-iltana onnettomuudessa Kittilän lentokentällä.

– Kapteeni oli menossa koneeseen, jolloin koneen ovi osui häneen niin, että hän menehtyi elvytyksestä huolimatta, kertoi Henna Kelloniemi Lapin poliisilaitokselta.

Poliisi ei epäile tapaukseen liittyvän rikosta.

Poliisin mukaan turmakone oli 20-paikkainen Gulfstream G 150 -bisnesjetti, joita käytetään yleensä yksityislentoihin.

Vuonna 2012 valmistuneen koneen kotikentäksi on rekisteröity Kiova, mutta sen omistaa itävaltalainen Skyline Aviation. Yhtiö on vuokrannut koneen Ukrainaan.

Koneen vuokranneesta ukrainalaisyhtiö Sky Dreamista kerrottiin IS:lle, että kapteeni oli 50-vuotias, saksalainen mies. Kone oli tuomassa matkustajia Moskovasta ja näiden oli tarkoitus jatkaa matkaa Jekaterinburgiin.

Onnettomuuden tapahtuessa kone oli juuri valmisteltu lentoon lähtöön. Kello oli noin 16.

 Ovi on todella painava. Jos rakenteet pettävät ja avaaja jää alle, hän saa päähänsä todella kovan iskun.

IS:n haastattelema ilmailu­asiantuntija, eläköitynyt pilotti Hannu Nikunen kertoo, että Gulfstream G 150:n ovi aukeaa saranoille ylhäältä alaspäin, ei sivulle.

– Ovi on todella painava. Jos rakenteet pettävät ja avaaja jää alle, hän saa päähänsä todella kovan iskun, hän sanoo.

Nikusen mukaan ovessa on hydraulivaimennus ja sähkömoottori, joka avaa oven. Jos toinen pettää, toisen pitäisi varmistaa oven hallittu alastulo.

– Jos molemmat pettävät, ovi rojahtaa suoraan alas täydellä painolla.

Onnettomuustutkintakeskus Otkes on aloittanut Kittilän tapauksesta alustavan paikkatutkinnan ja sen tutkintaryhmä matkusti illalla paikalle, Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala puolestaan kertoi torstaina Ilta-Sanomille.

– On sanomattakin selvää, että tässä vaiheessa on vielä mysteeri, miksi ovi on näin paiskautunut, hän sanoo.

Onnettomuustutkintakeskuksen alustava tutkinta voi kestää päivistä viikkoihin. Sen aikana päätetään myös, aloitetaanko 6–12 kuukautta kestävä varsinainen tutkinta.

Sellainen aloitettiin vastikään joulukuussa uponneen luotsiveneen tapauksesta.