Uponneen luotsiveneen nosto-operaatio on käynnissä juuri nyt – ”Yritämme käyttää tämän aikaikkunan”

Julkaistu:

Emäsalo
Toissa perjantaina uponneen luotsiveneen nosto-operaatio on parhaillaan käynnissä.
Emäsalon edustalla toissa perjantaina uponnut luotsivene nostetaan tänään tiistaina, vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila Onnettomuustutkintakeskuksesta (Otkes) kertoo Ilta-Sanomille. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Noin 15 metriä pitkä luotsivene L242 kaatui Emäsalon edustalla perjantaina 8. joulukuuta kello 16.58. Ylösalaisin kääntynyttä venettä yritettiin kääntää pitkään, mutta se upposi useiden tuntien jälkeen.

Turmassa menehtyi kaksi miehistön jäsentä. Menehtyneistä on kerrottu julkisuuteen vain, että he olivat miehiä ja kokeneita Finnpilot Pilotage Oy:n työntekijöitä.

Haimila kertoi kello 13 aikoihin, että kalusto on valmiina siirtämään nostokuntoon saatetun hylyn.

Rajavartiolaitos on antamassa nosto-operaatiossa virka-apua. Otkes ei ole kyseisten operaatioiden asiantuntija, ja se on saanut virka-apua puolustusvoimilta ja rajavartiolaitokselta. Otkes valvoo tutkintaedellytysten ylläpitoa ja sitä, että nostotoimenpiteet eivät vahingoita alusta.

Paikalla on myös Suomen ympäristökeskukselta yksi öljyntorjunta-alus mahdollisten öljyvuotojen varalta.

– Nosto-operaatio on eri toimijoiden yhteistyö, Haimila sanoo.


Otkesin tehtävä on varmistaa, että kaikki nostoon liittyvät tiedot dokumentoidaan jatkotutkimuksia varten.

– Jos nostotoimenpiteen aikana alus vaurioituu, tiedämme missä vaiheessa ja miten vahingoittuminen on käynyt ja vauriot voidaan pois sulkea teknisen tutkinnan aikana, Haimila sanoo.

IS:n kuvaaja on Emäsalon edustalla paikalla seuraamassa operaatiota. Kuvaajan mukaan nosturista lähtee vaijereita, jotka jatkuvat merenpinnan alle. Paikalla on noin 5 nostoon liittyvää alusta.

– Ensimmäinen nostoyritys aloitetaan varovasti. Sään kannalta olosuhteet paikalla ovat vuodenaikaan nähden kohtuullisen hyvät, Haimila kertoo.

– Pimeys ei ole suurin operaatiota haittaava asia, vaan merenkäynnillä on enemmän merkitystä. Aallokko on laantumassa, joten siihen nähden olosuhteet ovat varsin otolliset. Yritämme käyttää tämän aikaikkunan mahdollisimman hyvin hyödyksi, Haimila sanoo.


Kun luotsialus on nostettu, tutkijoilla on pyrkimys selvittää aluksen kaatumiseen ja uppoamiseen liittyviä mahdollisia syitä. Haimilan mukaan ilmassa on monia avoimia kysymyksiä.

– Pyrimme tiheällä kammalla haalimaan tietoa, ja aikanaan pyrimme muodostamaan selkeän kuvan tapahtumien kulusta. En usko yhtäkkiseen läpimurtoon. Arvioiden mukaan puhutaan kuukausista, Haimila selvittää tutkintaprosessin etenemistä.